Zilele trecute citeam aici ca Vodafone a cumparat Proton Technologies. Pentru cine nu stia Proton era unul din cei mai importanti parteneri de distributie ai Orange Romania cu o retea de peste 70 de magazine in toata tara.
Nu e nimic surprinzator in asta din moment ce intre cele doua corporatii exista o rivalitate puternica. Chiar daca piata telefoniei mobile este in situatie de oligopol (unii ar putea spune chiar duopol) si cele cateva companii ar putea lejer sa-si imparta consumatorii situatia nu e chiar asa de simpla. Bataia cea mai mare e pe heavy-useri care aduc cele mai mari incasari. Orange s-a grabit sa afirme ca este lider de piata cu peste 10 milioane de clienti activi in Romania spre deosebire de Vodafone care are doar 9 milioane. Cifrele de afaceri arata insa clar ca Vodafone detine suprematia la sume incasate deci automat si dpdv al heavy-userilor.
Si daca Vodafone are „banii” de ce sa mai cumpere un retailer roman? Se pare ca pozitia de follower sau co-lider nu este la fel de placuta ca cea de lider. 🙂 Care sunt implicatiile? Hmm …. se pare ca Orange deja a contraatacat achizitionand la randul sau o retea cu 66 de magazine insa cu o acoperire geografica mai mica decat cea a celor de la Proton. Lumea se intreaba daca va fi razboi in continuare. Eu zic ca razboi a fost tot timpul. Va mai amintiti spotul in care o masina de formula 1 neagra cu alb si portocali trage la boxe unde se intampla numai nenorociri (apare placuta pe care scrie stop, i se schimba rotile, i se da go, apoi iar stop, se pune benzina, go, stop, se sterge viziera pilotului si in sfarsit go) iar la sfarsit apare scris cu alb pe fond verde „crezi ca daca ai avea o astfel de echipa ai putea sa castigi?” (Connex inca nu fusese cumparat inca de Vodafone)? L-am cautat indelung pe net pentru ca e un exemplu evident de reclama comparativa in Romania. De altfel el a si fost difuzat foarte putin, fiind apoi retras la somatia CNA-ului …
Probabil va fi razboi in continuare insa eu ma intreb de ce se face atata valva pe marginea achiztiei Proton. E absolut normal ca un furnizor sa-si deschida calea spre downstream. Nimeni nu a mai spus nimic cand Cosmote a pus mana pe Germanos si vorbim de peste 200 de magazine, ca sa nu mai vorbim de Internity …
Adrian Mironescu a zis
E o miscare surpriza in sensul ca Proton era pana acum asociata cu Orange.
Paula a zis
Ma intreb ce s-ar intampla daca si la noi ar fi permisa ca in SUA reclama comparativa. Am putea avea parte de niste creatii f interesante. 🙂 Si poate am scapa de „detergentul obisnuit” sau
„alte sampoane” care ma exaspereaza. 😀
Adrian Monoranu a zis
Sunt si acum cateva atacuri mai voalate. Din pacate CNA-ul isi tot baga coada si interzice spoturile. Ce ma mira e ca nu se gasesc nici ca virale. Asa ca fratilor care mai aveti spouturi comparative de la noi, urcati-le pe youtube or whatever! Sau va temeti ca CNA-ul cenzureaza si youtube-ul sau alte site-uri de UGC? :))
Grigoriu Ioana a zis
Sincer nu ma mai mira nimic…nu-mi aduc aminte de acea reclama, am cautat-o pe youtube, dar nici un rezultat…:-(. In ceea ce priveste heavy-userii stiu cel putin un grup national de firme care colaboreaza de 5 ani cu Orange.
Ar fii interesant, cum a spus si Paula sa vedem astfel de reclame! 🙂
Ovidiu Miron a zis
Hmmm…treaba e oarecum ciudata. Stiu si eu de acea reclama comparativa. Mono, mai stii cumva perioada in care a fost difuzata?
Intreb asta deoarece in iunie 2005 Consiliul Concurentei a anuntat ca se afla cu lupa pe „Orange, Vodafone si Romtelecom-pe care le cercetam pentru un posibil abuz de pozitie dominanta”.Probabil ca „discutiile” dintre acesti colosi nu au dat rezultate si s-a ajuns la acest adevarat razboi.
Adrian Monoranu a zis
Anul difuzarii nu-l stiu exact dar poti verifica. Este exact dupa ce Dialog a devenit Orange. Banuiala mea e ca e 2002-2003. Au mai fost si alte campanii. Mai tii minte plicul imens cu timbru portocaliu care semnifica o factura uriasa intr-o reclama de la zapp? :))
Ovidiu Miron a zis
:))Da.
Bogdan Alupoaie a zis
la capitolul marketing vodafone este cu mult peste orange si cosmote, de zapp nici nu mai spun, cred ca nu mai exista departament de marketing la Zapp pentru ca au ani buni de liniste si pace la acest capitol. Imaginati-va intrarea unui nou operator de telefonie mobila pe piata Romaniei, da un operator cu nume mare, ar insemna ceva, parerea mea.
Grigoriu Ioana a zis
Intr-adevar conform unui studiu Vodafone reiese a fi castigatoare, pentru ca a inregistrat o crestere 27,3% fata de Orange, a carui crestere a inregistrat pragul de 17%. In privinta Cosmote stiu daor ca spoturile sunt reusite si ca exista o evolutia ascedenta ca si numar de utilizatori. Sa nu uitam ca ne alegem operatorul de telefonie mobila in functie de cost si nu in ultimul rand de cei apropiati care sunt in acea retea (familie, prieten, etc.).
Apropo de Zapp, Saudi Oger Ltd. a achizitionat in ianuarie 50% din pachetul de actiuni, unul la mana si doi la mana, Telemobil (Zapp) a castigat licenta de spectru UMTS in banda de 2100 MHz si in scurt timp va incepe o expansiune masiva a retelei sale utilizand aceasta frecventa.
In concluzie este o piata in continua miscare, asa ca ramane sa vedem cine va fi lider la sfarsitul acestui an.
Bogdan Alupoaie a zis
AR fi bine ca Vodafone sa detina din nou numnarul celor mai multi utizatori de telefonie mobila din RO poate se trezeste si Orange din hibernare si ne mai ofera si noua cate una alta 😛