Prezenta mea in online, in adevaratul sens al cuvantului, a inceput in decembrie 2006 cand mi-am deschis blogul Marketing in cuvinte si imagini. A urmat contul de Twitter, integrarea cu Facebook, LinkedIN, Youtube si aproape toate retelele sociale existente. Fenomenul web 2.0 m-a fascinat imediat si de atunci am tot inceput sa acumulez. Pentru ca am avut mereu aproape tinerii, am incercat sa le dau si lor din pasiunea mea, sa le transmit microbul online-ului. Pentru unii a mers, pe altii i-a lasat rece. Online-ul nu e pentru toata lumea.
Degeaba incerci sa integrezi online-ul in scoli. E foarte greu sa trezesti pasiuni impunandu-le. In urma cu cateva luni eram convins ca dictonul “daca nu esti online, nu existi” este complet adevarat insa intre timp am realizat ca lucrurile nu stau chiar asa. Poti exista si fara prezenta pe net. Si chiar poti exista foarte bine. Tocmai de asta online-ul nu poate fi obligatoriu pentru elevi sau studenti. Acesta poate deveni cel mult o pasiune.
Se face marketing online in universitate?
Universitatile care au programe de studiu in aceasta directie sunt destul de putine. Institutia pe care o reprezint, Facultatea de Economie si Administrarea Afacerilor nu are un program de studiu focalizat pe marketing online. Exista insa discipline integrate in programele de studii ale specializarii Marketing care trateaza subiecte specifice marketingului online. Avem un curs de e-Marketing, avem curs de Direct Marketing care trateaza si probleme de e-mail marketing, avem cursuri de Web Design integrate in mai multe programe de studii si de asemenea avem cursuri de Publicitate si Promotii care includ si module specifice mediului on-line. Cu toate acestea, trebuie sa recunosc ca un program de studii, master indeosebi, pe zona de marketing online ar fi mai mult decat binevenit.
Studentii devin preocupati de zona aceasta, e adevarat nu in numar foarte mare si acest lucru poate insemna deschiderea unei noi piete. In momentul actual, in afara de cele cateva informatii pe care le primesc la obiectele amintite, studentii se informeaza despre online participand la evenimente de genul Link Your Business, IMTO, etc., unde accesul este totusi limitat, acestea fiind cu un pronuntat focus pe zona business. Majoritatea celor care sunt pasionati de online devin autodidacti aproape obligatoriu si se informeaza prin eforturi proprii. Chiar eu sunt unul din multele exemple. Am invatat singur platformele de blogging, cateva lucruri despre SEO si SEM, chiar si elemente de baza de programare.
Incurajati proiectele online ale studentilor!
Printre studentii care mi-au trecut prin fata am remarcat destui pasionati de online iar unii dintre acestia au si demarat proiecte in aceasta zona. E greu la inceput pentru ca resursele sunt limitate, dar vointa este uneori mult mai puternica decat in cazul altor antreprenori. Dorinta de a reusi, de a se face cunoscuti ii determina sa invete mult mai rapid si acesta poate fi un avantaj de luat in calcul. De asemenea, claritatea si simplitatea ideilor trebuie apreciata. Cu cat ajungi sa fii mai dezvoltat, cu atat incepi sa complici lucrurile, ori in cazul studentilor, ideile lor de proiecte online sunt simple si uneori foarte eficiente. Ele rasar din necesitatile lor de zi cu zi, din faptul ca reprezinta generatia specifica web 2.0. Daca eu a trebuit sa inteleg fenomenul si sa-mi schimb modul de a folosi internetul, ei, tinerii, nu au nevoie de adaptare pentru ca deja sunt formati in directia aceasta.
In 2008 am demarat primul meu proiect online, o revista de publicitate, AdCritics. Apoi la cateva luni distanta a urmat prima revista din domeniul Spa din Romania, UniverSpa. Ambele proiecte sunt acum conduse de studenti care la inceput nu aveau nici cea mai mica idee despre ce inseamna SEO, marketing online, PPC sau alte notiuni specifice. Au invatat foarte rapid si unii dintre ei chiar s-au desprins pornind propriile proiecte care sunt la randul lor de succes, lucru care ma bucura. Asadar, nu ignorati proiectele studentilor. Mintile lor limpezi ar putea fi chiar ceea ce va lipseste.
Cum pot castiga firmele din cunostintele studentilor despre online?
Toti angajatorii cauta absolventi cu experienta insa uita de un aspect foarte important, universitatea nu poate produce specialisti cu 2-3 ani experienta. Firmele trebuie sa se implice in procesul de educare oferind oportunitati, internship-uri, traininguri. In momentul de fata, online-ul este o zona prea putin exploatata de companii iar absolventii nostri pot aduce un suflu proaspat. Cu alte cuvinte, cultura online-ului in firme poate fi dezvoltata prin cunostintele cu care vin studentii. Acestia inteleg mult mai uşor importanta unui blog corporate, prezenta unui brand intr-o retea sociala, importanta PR-ului online, etc. In cadrul programelor de studiu se pune foarte mult accentul pe studii de caz, iar studentii pot vedea si se pot convinge de importanta prezentei online si de integrarea acestui mediu in strategiile de marketing ale unei companii. Ei pot aduce toate aceste cunostinte intr-o companie romaneasca insa au nevoie de incredere.
Articol aparut in Ziarul de Iasi din 19 martie 2010 cu ocazia promovarii celei de-a doua editii a evenimentului Link your business pe care am onoarea sa-l moderez pentru a doua oara. Mai multe detalii despre eveniment gasiti pe site-ul acestuia. Inscrierile se fac prin formularul de inscriere iar biletul costa 100 de ron. Ne vedem acolo?
OnlineZZ a zis
Online-ul ca si orice alt domeniu de altfel nu se invata decat de cei care sunt atrasi de acest univers… degeaba fortezi nota sa devii programator spre exemplu, daca nu esti o persoana cu gandire analitica, algoritmica… sau vrei sa devii avocat sa castigi multi bani dar tu esti atras de partea practica a lucrurilor nu de legii si chestii teoretice… eu cred ca ar trebui mai multa libertate de alegere a materiilor in scolile din Romania sa fie lasati copii sa isi dezvolte abilitatile, cunostiintele mai mult in domeniul de care sunt atrasi.. dar na.. atunci nu am mai fi noi romanii „buni la toate” :))
Ciprian a zis
Nu suntem nici pe departe buni la toate. Nici nu cred ca exista cineva undeva care sa fie bun la toate. Doar daca ne raportam la un nivel de pregatire mediocru pe mai multe domenii. Atunci da, poti spune ca esti bun la toate. Dar niciodata cu adevarat bun macar pe un singur domeniu. Una peste alta, online-ul este un canal de comunicare indispensabil in ziua de azi. Cine se incapataneaza sa stea departe de online are numai de pierdut. Nu cunosc cifrele si nu am vazut statistici, dar cred ca in perioada asta de criza online-ul a avut de castigat. Cred ca publicitatea s-a dezvoltat mai mult pe online pentru ca e mai usor de urmarit si mai ieftin de implementat. Cel putin asa cred ca ar fi fost normal sa se intample. Poate Adrian stie mai bine.
Ciprian Gavriliu a zis
Să nu uităm nici de Online Career Day, care acoperă câteva goluri pe care le-ai menţionat în articol: http://www.careerday.oamenidinonline.com .
Ediţia a 2-a e Sâmbăta asta, iar participarea e condiţionată doar de interesul real.
Boxe a zis
Online-ul poate fi o alternativa de viata doar pentru cei care se simt atrasi de acest mediu. Alegerile de acest gen se pot face la orice varsta, atata vreme cat persoana respectiva stie ce isi doreste si care este scopul final al initiativei sale.
Fara pasiune, in orice domeniu ai ales sa te dezvolti, rezultatele nu vor fi niciodata cele pe care ti le doresti.