Mi se intampla tot mai des sa citesc despre unul sau altul ca sunt „marketeri”. Incerc sa aflu mai mult despre persoanele care isi aplica eticheta asta si ma tot gandesc ce-i face sa se bata cu pumnul in piept cand multi habar n-au ce e marketingul. Si pentru ca vreau ca acesti „marketeri” sa inteleaga foarte clar cand se pot lauda ca stiu marketing, iata un decalog mai jos. Prin urmare, te poti lauda ca stii marketing daca:
1. Ai citit macar 3 carti de teorie de marketing ale caror denumiri incep cu „Principles of” sau „Essentials of”.
2. Ai inteles ca mai intai de toate, in marketing trebuie sa faci research si ca deciziile nu se iau dupa ureche sau feeling.
3. Ai aflat ca marketingul este mai mult decat comunicare (n.r. advertising, pr, etc.). Mult mai mult.
4. Ai ajuns in sfarsit la concluzia ca ceea ce faci tu este in slujba unui client si nu pentru laude.
5. Ai invatat sa privesti imaginea de ansamblu si in sfarsit poti vedea padurea de dupa copaci.
6. Ti-ai dat seama ca absolut tot ce faci tu trebuie sa produca bani si sa vanda.
7. Ai realizat ca internet marketingul e mai mult decat cpc, ppc, seo, social media, etc.
8. Ai scris macar odata un plan de marketing. Poti sa incepi chiar cu unul pentru tine insuti.
9. Ai reusit sa produci o schimbare in viata unui brand. Cat de mica.
10. Te indoiesti de toate deciziile pe care le iei.
Asadar, prietene „marketer” wannabe. Pana sa mai spui despre tine ca te pricepi, pune-ti la indoiala gandurile si apoi decide daca intradevar poti purta eticheta asta. Marketingul nu e chiar pentru toata lumea!
Paul - Culinare.tv a zis
Mono, ce carti de internet marketing recomanzi tu?
Adrian Monoranu a zis
@Paul: Niciuna. Inca nu exista, sau cel putin n-am vazut eu una care sa fie de capatai. Oricum domeniul se dezvolta prea rapid ca sa poti tine pasul. Pe net e important sa stii ce vrei sa faci si conceptele de marketing sunt tot aceleasi ca si cele clasice. Doar tehnicile sunt diferite iar astea nu se invata din carti. 🙂
Tudor a zis
Mai sunt si cei care cred ca daca stiu sa „interpreteze” un spot TV stiu sa faca si marketing.
Claudiu Dascalescu a zis
Un articol bun si pentru pasionatii de marketing, nu doar „wannabe” 😉 cu numarul 10 cel mai practic mod de a verifica daca ai tangenta cu acest domeniu.
Interesant ar fi sa vedem 3-5 titluri de carti ce ar veni in ajutorul persoanelor care vor sa aprofundeze marketingul. Si nu toate sa inceapa cu „essential” sau „principle of…”
Adrian Monoranu a zis
@Claudiu Dascalescu: Cartile care incep cu „Principles of” sau „Essentials of” sunt primele cu care trebuie sa inceapa orice marketer wannabe. Fara ele degeaba citesti carti de genul „5 pasi …” sau „secretele …” si alte bla bla-uri. Alea sunt bune abia dupa ce intelegi conceptele.
Noni a zis
Hai daca tot suntem la capitolul asta, numiti 3 marketeri de succes din Iasi.
Mono daca nu iti convine statistica asta aici poti sterge commentul nu e bai 🙂
Adrian Monoranu a zis
@Noni: de ce sa nu-mi convina? trebuie sa precizezi insa daca vrei 3 care activeaza inca in Iasi sau care au plecat din Iasi si au ajuns tari pentru ca eu stiu mai multi din a doua categorie care merita mentionati. 🙂
charlie a zis
Nu ar fi mai bine si frumos sa nu te lauzi deloc? Cred ca e mai bine in viata sa taci si sa faci, eu dupa principiul asta merg
Adrian Monoranu a zis
@charlie: esti off-target, nu mai comenta. :)))) glumesc. normal ca ar fi ideal dar din pacate unora le-au murit laudatorii. 🙂
Ina V. a zis
good marketing… articolul in sine. Parerea mea, nu cred ca e o problema daca e vorba de „lauda de sine”( bineinteles in tot exista masura). Doar trebuie sa stii sa te apreciezi, si altii o vor face.
Adrian Monoranu a zis
@Ina V.: eu cand am scris articolul tinteam mai mult catre cei care spun despre ei ca sunt marketeri in diferite locuri publice cand de fapt n-au nicio treaba cu domeniul.
Tudor a zis
exemplu de marketer de succes din iasi: Stefan Liute co-fondator Grapefruit
Noni a zis
@Mono din Iasi, care activeaza in companii, nu in cadrul agentiilor. Pana acum vad ca e liniste… si pace 🙂
Adrian Monoranu a zis
@Noni: Aici mai intervine o problema Noni, cel putin in ceea ce ma priveste. As putea sa nominalizez usor 3 persoane dar mi-e greu sa aleg pentru ca dupa aceea, altii ne-nominalizati s-ar putea supara. So … nu cred ca e cel mai bun loc. In privat pot sa-ti spun.
Hermione a zis
Te poti lauda ca stii marketing atunci cand il faci cu success pe piata, nu cand citesti sau vorbesti despre el. Ca ai citit doua carti sau paisprezece, ca ai pictat un plan de marketing de 20 de pagini sau ca pur si simplu ai o viziune strategica bine fundamentata in capul tau…deja astea is detalii. Stii marketing cand esti sucessful „out there”, in business, cu produse sau servicii de success si cucerind piete.
Adrian Monoranu a zis
@Hermione: Si tu crezi cu adevarat ca poti sa ajungi sa „faci succes” pe piata cu produse si servicii fara sa ai nicio notiune clara in minte despre ceea ce vrei sa faci sau vrei sa obtii, fara sa-ti faci un plan sau fara sa faci un pic de research. Poate iti iese pana la un anumit nivel si reusesti sa vinzi dar cand afacerea se dezvolta nu mai merge. As vrea sa-l vad eu pe ala care face marketing dupa cum il taie mintea si „cucereste piete” mai ales azi cand ai ditamai competitia oriunde vrei sa apuci. Sa fim un pic mai realisti. Flerul e fler, marketingul e altceva!
An0nim a zis
Un raspuns pentru post-ul referitor la carti de mkt:
1. The new rules of Marketing and PR de David Meerman Scott
2. Loyality.com de Frederick Newell
3. Permission Marketing de Seth Godin
4. Marketingul adresat femeilor Marti Barletta, editura Brandbuilders, 2007
5. Cele 11 legi imuabile ale internet branding-ului Al Ries & Laura Ries, editura Brandbuilders, 2006
6. Don’t make me think-asta este mai mult pt. cei care doresc sa realizeze un site…dar este destul de interesanta, cel putin asa cred eu
An0nim a zis
P.S.: Daca ar fi sa ne gandim putin ce inseamna mkt este la Bucuresti nu in Iasi..parerea mea..asa ca eu nu vad rostul sa numesti 3 marketeri din Iasi.
Adrian Monoranu a zis
@An0nim: Tocmai cartile alea nu te ajuta sa devii un marketer ci doar te fac sa crezi ca stii marketing cand de fapt iti lipseste fundamentul. Astea sunt pentru cei care au deja cateva notiuni esentiale. E ca si cum ai incerca sa dai goluri la fotbal dar tu nu stii nici macar care sunt regulile. Cat despre marketingul din Iasi, se face treaba si aici, si poate mai buna ca la Bucuresti. E mai greu sa te descurci cu bugete mici, sa stii. Aici se vede inventivitatea. 😉
Ana a zis
Frati-miu a facut marketing dar nu cred ca stie mai nimic din ce am vazut 🙂
An0nim a zis
Era un raspuns pt un post anterior…chiar daca am terminat marketing la FEAA nu zic ca stiu pt. ca nu am avut destul contact cu partea practica…partea teoretica eu zic ca o stapanesc destul de bine 🙂
An0nim a zis
Ana, stie, asa ziceam si eu ca nu prea stiu, dar cand ai ocazis sa interactionezi pe plan practic realizezi ca totusi nu esti chiar atat de necunoscator sa zicem 🙂
Iulian Lita a zis
Teoria ca teoria, dar nu prea are treaba cu practica 🙂 asta ma duce cu gandul la clasicele „how to make money with twitter” si „how to make money on facebook”… teoretic, e simplu, practic, nu prea am auzit multi sa se laude cu facutul banilor din astea…asa ca mai degraba trecut repede la practica, decat sa-ti bati capul cu teoria o viata-ntreaga degeaba
marketer a zis
uite cineva care stie marketing, dincolo de criterii inutile..dupa mine…felix tataru care a condus mereu campaniile de marketing ale lui basescu si a castigat, daniel funeriu ministru invatamantului care explica in mod aberant ceva legat de viteza pumnului si a convins 5 milioane de prosti ca basescu nu a lovit baiatul cu pumnul…marketing=rezultate;
Ioana a zis
Sa te indoiesti de oricare decizie pe o iei este cel mai constructiv aspect al unui marketer. Mereu vei dori mai multe informatii, mai clare si rezultatul va fi pe masura (chiar daca tu tot nu crezi asta). Si pentru „cultivarea” unei astfel de gandiri critice recomand dezbaterile – Karl Popper sau chiar si cele parlamentare.
Hermione a zis
Adrian, toate pe care le numeri tu sunt o conditie necesara (nici nu am negat asta) – dar nu suficienta pentru a face marketing cu success. Da, teoria despre marketing poti sa o cunosti – testul il dai cu profu de marketing – dar altceva e sa si practici cu success – iar testul asta il dai cu piata.
magikcip a zis
cred ca postul asta ar fi trebuit sa se numeasca „Cand te poti lauda ca stii sa faci marketing eficient?”
poti sa faci atat de multe lucruri folosind instrumentele din marketing, dar realitatea pietei da verdictul.
poti sa urmezi acest decalog (sau altul) si produsul tau sa nu plece de pe raft. poti sa spui ca nu ai facut marketing? nu. dar poti sa spui ca ai facut un marketing eficient? …
ceea ce ai pus tu in discutie trebuie vazut in functie de context. cred ca te referi la „marketer” ca la un „specialist de marketing”, nu la cineva care lucreaza intr-un departament de mkt, agentie sau mai stiu eu ce. unul care lucreaza intr-o multinationala si are buget de shpe mii de euro, si face o supercampanie, normal ca se crede mare-marketer…dar amandoi stim ca realitatea e alta, si ca prea multi sunt praf, si fara sa vrem suntem in aceeasi breasla.
poti sa studiezi sau nu, dar pana cand nu te infrunti cu piata nu ai sa stii daca esti marketer sau nu.
Adrian Monoranu a zis
@magikcip: de acord ca experienta de piata e necesara. si de asemenea de acord legat de faza cu bugetele mari, am scris si eu intr-un comentariu mai sus. totusi n-ai cum sa ajungi sa faci marketing pe bune fara sa stii fundamentele, oricat de mult ai fi tu in contact cu piata. la un moment dat te depaseste amploarea deciziilor. cei care isi dau seama de asta probabil pun mana pe carte, fac un MBA, un master, altii isi angajeaza oameni care stiu marketing si altii se plang ca e vina concurentei, a statului sau mai nu stiu cui dar numai a lor nu.
Alex4music a zis
@ Anonim: „Ana, stie, asa ziceam si eu ca nu prea stiu, dar cand ai ocazis sa interactionezi pe plan practic realizezi ca totusi nu esti chiar atat de necunoscator sa zicem”.
El chiar stie marketing, adica e bun, dar prefera sa ramana „anonim”. Nu cumva sa sara lumea cu laudele pe el. Sincer, mister, n-am mai auzit de situatii de genu sa ai impresia ca nu stii si defapt sa nu fii chiar atat de prost, sa zic. De cele mai multe ori se intampla sa ai impresia ca stii si pus in fata faptului sa n-ai habar. Ma rog, tu esti un anonim mai special. Sunt insa supercurios in fata a ce interactiune practica ai fost pus de ai tras tu concluzia ca nu esti asa de ..necunoascator, sa zic.
„Daca ar fi sa ne gandim putin ce inseamna mkt este la Bucuresti nu in Iasi..parerea mea..asa ca eu nu vad rostul sa numesti 3 marketeri din Iasi.”
Mda. Ca si cum ai zice ca in Iasi sunt niste reguli de circulatie, iar in Bucuresti cu totul alte reguli de circulatie. Prietene, e normal sa difere situatiile, cum nici in Bucuresti nu faci marketingul care-l fac aia in NY. Alta competitie, alte situatii pe piata, alte bugete, e firesc sa ai de a face cu altceva. Insa, asa cum zicea si Mono, fundamentul, principiile, regulile, legile si restul minunilor dupa care te ghidezi ca si om de marketing (pe langa experienta capatata din situatiile cu care te-ai confruntat in trecut) sunt aceleasi.
florenta a zis
Si eu ma tot lupt cu carti si materiale de marketing online :). Mie mi-a placut foarte mult cartea despre care s-a pomenit mai devreme „The new rules of Marketing and PR” de David Meerman Scott. Nu vorbeste despre bazele marketingului (despre asta am vorbit in facultate mult si nu chiar asa de bine as zice eu), dar iti poti face o idee de ansamblu asupra marketingului online, cum ar trebui el privit si din ce perspective.
Adrian Monoranu a zis
@florenta: marketingul online nu se invata din carti insa nu cred ca ai cum sa te descurci daca nu stii bazele. aici e bataia pesteului. nu facultatea e cea care pune bazele ci tu singura. profii nu pot sa deschida mintile studentilor si sa toarne inauntru informatii. e drept ca e foarte importanta si maniera in care ti se explica insa trebuie sa si vrei sa inveti. daca ai un fundament bun, normal ca intelegi si restul cartilor. si apropo, daca zici ca ai studiat marketing la facultate, eu cred ca e imposibil sa nu fi prins deja fundamentul, oricat de mult ai urat materia sau profesorul. daca nu l-ai fi avut, probabil n-ai fi inteles asa usor celelalte carti pe care le-ai citit dupa.
florenta a zis
🙂 nu l-am urat..chiar a fost una dintre putinele materii care mi-au placut…oricum recomand cartea cu pricina…mai ales pentru cei care cred ca, a marketa un site/ brand/ produs, inseamna in continuare sa umpli forumurile, facebook-ul si alte social media de spamuri, sa alergi innebunit dupa Page Rank (nu spun ca e total lipsit de imporanta), dupa link-uri fara valoare si asa mai departe…
Marlansky a zis
Poate ar trebui sa citeasca si angajatorii decalogul tau. Macar una din cartile de Essentials i-ar face sa caute altceva pe piata muncii. Cand ajungi la un interviu de angajare pe un job de „Marketing Manager” , „Asistent de marketing”, „Specialist marketing”, „Responsabil…”… sau orice altceva legat de marketing si vezi ca persoana din fata ta (fie ea director, presedinte, „patron” etc) NU ARE HABAR ce e ala marketing, iti piere tot cheful de a mai incerca macar sa-l impresionezi. Ajungi sa te simti ca la un „blind date” unde ajungi, (vezi ca fata e urata ca limba rusa) schimbi doua vorbe, (vezi cum incearca sa-si ascunda dintele lipsa si cand lasa buza ii fuge ochiul) iar apoi iti dai seama ca e si desteapta ca mama mielului si ii zici ca o suni tu (pe fix).
Multi angajatori incurajeaza mediocritatea si marketingul dupa ureche.
Experienta proprie:
Intrebare la interviu: „Si ce stiti dumneavoastra din marketing?” Evident ca am zambit si am dat un raspuns „marlanesc”:
„Daca aveti timp, scoateti niste coli de hartie si un pix.” Nu ca ma laudam cu un vast bagaj de cunostinte dar la asa intrebare, asa raspuns. Si chiar cred ca as fi fost in stare sa-i dictez vreo 15 pagini de „alfabet”. Parca ma si vad „Scrieti… PIATA… doua puncte… cu litera mare de la capat…”. Initial am crezut ca acea persoana este „CINEVA” si vrea sa vada ce e in capul meu dar dupa o scurta discutie mi-am dat seama ca era praf si ii conduceam eu interviul.
Daca te angajezi intr-o firma cu un patron care e si director (el centreaza, el da cu capul…) si care are impresia ca deciziile lui sunt cele mai bune ai doua alternative. Ori ii canti in struna si faci ca el (desi ti se par niste idei tampite), ori incerci sa-i explici ca marketingul se ocupa cu altceva, ii faci un RP, un plan de marketing pe 12-18 luni, ii ceri buget pentru cercetare etc etc… si ajungi sa fii cea mai antipatica persoana. Iti zice ca in banii astia mai bine isi cumpara „GIP”. Astia sunt cel mai usor de multumit pe de alta parte. Le „mazgalesti” ceva in Photoshop cu o poza luata de pe net si un font ciudat, faci o caseta luminoasa, ii colezi Matizurile si Loganurile, raspunzi la telefoane, te ocupi si de achizitii si de vanzari (direct) si de copiator, esti si secretara si sufletul petrecerii si confident si sofer, mergi si la curier, ii iei si copilul de la scoala… (daca esti femeie mai prestezi si altele)
Petre Popescu a zis
@Marlansky ..adevar grait-ai..
Sa va povestesc o intamplare -tragi-comica.
Un tanar absolvent proaspat mutat in alt oras, isi cauta de zor o slujba. La un moment dat il cheama cineva la interviu de la o agentie de publicitate. Trecand de intrebarile introductive, ajunge si la faza cand i se cere sa conceapa o strategie de vanzari pe termen scurt. Long story short, la un moment dat mentioneaza si de inscrierea siteului x in diferite directoare. La care angajatorul wanna be il intreaba fara absolut nici o gluma sau ironie: da directorii ce au? numai directoarele ..
si a inceput asta sa-i explice ce-s alea directoare..Concluzie: aia erau mai oldschool..asa…
Cristi Lucan a zis
Eu as transforma pct. 7 in ceva de genul – daca ai facut cateva campanii adwords, stii cpc, social media si poate ceva seo nu te numesti MARKETER, am intalnit prea multe persoane care isi pun eticheta de specialist in marketing si fac de fapt promovare online habar nu au despre ce este vorba in marketing. Eu de obicei pe cei care se lauda ca sunt marketeri ii intreb un singur lucru nu 10, daca au facut marketing de produs pana acum si sa spuna exact ce au facut concret…aici li se rupe firul.
Cu punctul 10 asa cum este formulat nu pot sa fiu de acord, daca ajungi sa te indoiesti de tot ce decizi inseamna ca ai o problema si esti tare nesigur pe tine. Eu nu ma indoiesc de deciziile pe care le iau dar intotdeauna ma intreb cum ar fi fost daca faceam lucrurile si mai bine sau poate doar diferit. E o nuanta de interpretare.
Acum daca faci facultatea de mkt si la sfarsit nu stii marketing poate ca asta se intampla fiindca doar inveti cu o noapte inainte de examen si normal ca dupa cateva zile nu mai stii nimic, depinde cat de interesat si constient vrei sa inveti marketing.
Michelle a zis
Adrian, dar te-ai gandit vreodata sa te initiezi intr-un marketing al sufletului sau al inimii? Crezi ca ai fi capabil sa gasesti solutii pentru a contoriza diversele trairi ale vietii?
Poate ti se va parea deplasat comment-ul meu, insa sunt extrem de curioasa ce raspuns imi vei da…