De cand s-a inaugurat complexul Palas in Iasi multi dintre antreprenorii care au ramas sau au ales sa ramana in afara acestuia se plang ca nu prea mai merge treaba. Si este si normal sa se intample asa pentru ca exista un avant de moment care ii determina pe consumatori sa cerceteze ceea ce este nou. Cu siguranta acest lucru era de asteptat si teoretic nu ar fi trebuit sa produca panica. Sunt momente de up si de down pe care trebuie sa le introduci in planul tau ca antreprenor si cel mai important e sa iei deciziile corecte. Uneori conservarea este una dintre acestea. Din pacate, strategul roman alege ca de obicei filiera panicii si a hei-rup-ului.
Recent am mers sa iau pranzul intr-unul dintre restaurantele pe care le frecventez in mod obisnuit. E drept ca nu mai fusesem pe acolo de vreo luna, adica de cand s-a deschis Palas, dar nu am renuntat si am revenit pentru ca imi place mancarea, servirea si locul. Auzisem de pe la prietenii care mai frecventau localul ca in timpul zilei e cam gol asa ca nu m-a surprins faptul ca desi era duminica si era ora pranzului era doar o masa ocupata.
Am ales o canapea si am primit meniul. Il deschid si ce sa vezi, preturi mai mari decat cele cu care eram obisnuit. Mai mari cam cum 25-30%. Zic wow si incep sa ma intreb de ce? Era nevoie de asaceva? Cand in localul tau bate vantul si lumea vorbeste prin targ ca „te duci canal” cea mai buna solutie pe care o gasesti este sa cresti preturile? Asta in conditiile in care, de fapt pretul era cel care te-ar fi putut avantaja cel mai mult in momentul acesta? Pai in conditiile in care a plouat cu benzina tu te-ai gandit sa aprinzi bricheta? Come on!
Toata lumea s-a inghesuit la Palas, de curiozitate, insa nici acolo nu sunt cainii cu colaci in coada. Preturile nu sunt cele mai joase iar clientii din Iasi nu sunt cei mai potenti financiar. In plus, cele mai multe optiuni din Palas sunt de autoservire iar cand vine vorba de a la carte, deja discutam de preturi premium. In situatia in care tu oferi a la carte la pret de autoservire e clar ca ai un avantaj pentru categoria de clienti care cauta asta. Si crede-ma ca nu sunt putini, mai ales in Iasi. Evident, se pune si problema costurilor dar nu ma indoiesc ca asa cum ai putut sustine costurile astea pana acum, cred ca ti le permiteai si de-acum inainte, mai ales ca e si vara si e clar ca ai costuri mai mici pe toate planurile.
Oamenii au vazut minunea dar acum au inceput sa se intoarca pe la locurile vechi pentru ca avantul lor s-a vazut in portmoneu si in contul bancar. Lumea isi intoarce fata inapoi la raportul calitate-pret si aici tu pari a fi o alternativa viabila. Asta pana cand oamenii ajunsi la tine in local cu asteptari mari, intra in contact cu noile preturi mari si brusc raportul despre care vorbeam mai inainte nu te mai avantajeaza.
„Buna ziua, la revedere, hai ba in alta parte ca astia au scumpit!”
Ma gandesc care au fost motivele pentru care ai crescut preturile si nu gasesc decat doua insa niciunul nu te avantajeaza ca strateg. Primul ar fi acela de aliniere a pretului la ceea ce ofera Palas insa nu poti sa faci asta atat timp cat nu esti acolo. Al doilea ar fi acela ca vrei sa ramai la acelasi nivel de incasari desi ai mai putini clienti iar asta e si mai gresit. Bun, ai resimtit o scadere considerabila a numarului de clienti in ultima luna dar trebuia sa iei in calcul asta si sa-ti acoperi costurile din profitul de pe lunile in care lumea statea la coada sa prinda o masa. Apoi puteai sa te gandesti la niste strategii de marketing care sa te ajute sa-ti aduci oamenii inapoi in locatie si solutii sunt, slava Cerului, pentru ca exista premisele pentru care clientii s-ar intoarce.
„Las-o ba ca merge asa!”
Dar de ce sa te complici, de ce sa faci un plan pe 6 luni, pe un an, pe 3 pana la 5 ani? Lasa ca stii tu mai bine, doar esti in bransa de o gramada de timp, ai manager bun si stie ce si cum sa faca. O carpesti din mers si treaba merge. Si ce daca nu mai vin clientii aia vechi, alergi dupa altii noi si cumva tot o sa te scoti. Eventual mai umbli si la salariile angajatilor, tii lumina stinsa la baie si mai opresti aerul conditionat din cand in cand. Merge si asa!
„Doamne ajuta sa treaca si criza!”
simici a zis
Da si locatia, macar intr-un comment, sa nu faci reclama :d. Sa stim si noi strategul 😀
Andreea a zis
Am un deja-vue! 🙂 Cunoștințele prea puține despre marketing și piață, precum și „ce face concurența, hai să facem și noi” sunt probabil motivele acestei noi strategii. Tare mi-aș dori ca managerii aceștia să mai asculte și alte păreri.
Cristian Pinzaru a zis
:))) daca stim din start cine a marit preturile …nu mai merge nimeni……
Teiosanu George a zis
Dragut, dar ca recomandare, revizuieste titlul.
Adrian Monoranu a zis
@George: l-am scris pe nemancate asa de dimineata, ca numai atunci mai apuc. :)) thx!
Andrei Chira a zis
Poate o fi doar inflatia de vina.
Adrian Monoranu a zis
@Andrei: da, si cursul valutar si pretul benzinei si alte cele :))
Andrei Chisanovici a zis
Cred ca e foarte gresit sa ai aceleasi vanzari ,dar cu mai putini clienti.Mai bine pastrezi pretul normal, eventual o reducere temporara de pret ca sa nu mai bata vantul prin restaurantul/localul/cafeneaua tau/ta.
Intuneric a zis
A doua explicatie mi se pare cea mai credibila.
Ideea jumulirii clientului, ala singur pe care il (mai) ai, este frecventa in business-ul romanesc la nivel de IMM-uri.