Marketing in cuvinte si imagini

Blogul lui Adrian Monoranu

  • Acasa
  • Despre autor
  • Contact
Privacy & Cookies: This site uses cookies. By continuing to use this website, you agree to their use.
To find out more, including how to control cookies, see here: Politică cookie-uri

Obisnuiti-va sa lucrati cu metrici.

Scris de Adrian Monoranu pe 25 aprilie, 2013 4 comentarii

Acum cativa ani toata lumea din online-ul romanesc avea un singur cuvant in minte si il repeta obsesiv. ROI. Multi nici nu stiau exact ce inseamna, altii il foloseau doar pentru ca suna bine, ba chiar si cei care cunosteau foarte bine sensul acestui indicator abuzau de el atribuindu-i tot felul de intelesuri si introducandu-l in discursuri doar pentru ceilalti vroiau sa-l auda. Acum s-a erodat, demodat, uitat. E de mult apa de ploaie, lumea nu mai vorbeste despre ROI pentru ca majoritatea s-au prins care e treaba si e chiar periculos sa-l aduci in discutie. Chiar mi-e dor de el dar din pacate acum ne concentram mai mult pe aparente, chestii superficiale.

Lumea vorbeste despre eficienta, despre resurse, despre rezultate dar daca stai si le analizezi discursurile vezi ca sunt cel putin 2 probleme destul de grave la unii. Lipsa obiectivelor clar definite si evident lipsa unor sisteme de evaluare corecte. Problemele sunt inrudite si cred ca e logic ca atunci cand iti propui niste obiective sa te gandesti cum vei verifica la final daca acestea au fost indeplinite. Din pacate intalnesc din ce in ce mai des parteneri de afaceri care nu au nici macar obiective clar definite, daramite sa mai aiba si indicatori de performanta pentru verificarea acestora. In scoala se tot vorbeste despre obiectivele SMART si din pacate studentii nu le dau prea multa atentie insa tocmai de aici se nasc cele doua probleme definite mai sus.

A-ti defini obiective SMART inseamna sa ai, printre altele, si o dimensiune masurabila a obiectivului. Acest lucru presupune exprimarea cifrica a obiectivului, existenta unui nivel ce se doreste a fi atins si evident un prag de comparatie, un referential. Toate acestea genereaza, logic, si un indicator. Obiectivul unui zidar este sa faca o casa rezistenta cu pereti drepti asta inseamnand ca bula cumpenei trebuie sa se situeze la mijloc in orice punct de pe perete s-ar pozitiona aceasta. Pozitia bulei este indicatorul de care ai nevoie. Banal, nu-i asa? Dar oare in business nu-i la fel?

Credeti ca un manager general intelege toate activitatile celor care i se gasesc in subordine? Ca are timp sa monitorizeze activitatile vizitand si urmarind fiecare post de lucru? Probabil nu. Dar are la indemana niste indicatori, niste metrici. Primeste rapoarte de activitate in care fiecare angajat transmite nivelul unui astfel de indicator. Fie ca e vorba de un numar de clienti contactati, de contracte incheiate sau pur si simplu de kilometri parcursi toti acesti metrici spun ceva despre activitatile angajatilor. La fel numarul de vizitatori unici pe un site sau reach-ul generat pe o pagina de facebook. Atat timp cat acesti indicatori nu exista, atunci managerul nu va sti cu adevarat niciodata cat de eficienti sunt angajatii sai.

Din pacate prea putini dintre noi ii aplicam in activitatile noastre zilnice. Prea putini metrici inseamna obiective prost definite, greu de atins si din nou cultivarea starii de comoditate si lasa-ma sa te las. Trebuie sa ne obisnuim sa lucram cu metrici pentru ca numai asa vom creste performanta. Mergeti la tot felul de traininguri, workshop-uri si alte activitati de educatie non-formala dar la cate dintre acestea ati auzit vorbindu-se despre  metrici, despre masurarea obiectivelor? La prea putine, va spun eu, daca nu cumva la niciuna. Invatati sa va conduceti business-urile dupa metrici pentru ca numai asa veti inregistra progres.

Puneti-va picioarele intr-un lighean cu apa rece si apucati-va de conceput metrici pentru fiecare activitate. Cereti-le managerilor de linie sa conceapa la randul lor metrici pentru angajatii de mai jos si implementati un sistem de raportare bazat pe indicatori. Veti avea o imagine de ansamblu a organizatiei, veti putea face analize ale activitatii pe termen mediu si lung si veti putea previziona anumite situatii. Orice metrica monitorizata atent si constant da nastere unui grafic ce arata performanta procesului respectiv. Asta inseamna ca veti putea si previziona situatii de crestere sau de restrangere a activitatii, veti putea motiva suplimentar angajatii sau veti putea angaja personal suplimentar.

Metricii sunt intradevar instrumente mai stricte si nu dau prea multa libertate. Unii spun ca ne robotizeaza dar eficienta absoluta este data totusi de roboti, nu-i asa? Normal, nu putem sa uitam dimensiunea emotionala, cea care ne face umani pana la urma, dar din pacat tot aceasta este si cea care ne face sa pierdem de cele mai multe ori. Important e ca la sfarsitul zilei sa castigi mai mult decat pierzi!

PS. Pentru cei din marketing recomand carti de „Marketing Metrics” ca sursa de inspiratie. Aceasta poate fi un punct de plecare. Dar tineti minte, metricii si le concep fiecare manager in functie de obiective. Nimic nu e batut in cuie si cerul e limita!


Sursa foto: www.parmfarm.com

More from my site

  • Chiar nu ne pricepem toti la marketing.Chiar nu ne pricepem toti la marketing.
  • Research-ul, acest cosmar al marketerilorResearch-ul, acest cosmar al marketerilor
  • Vocabularul studentilor si curiozitatea.Vocabularul studentilor si curiozitatea.
  • We should get better at marketing over time!We should get better at marketing over time!
  • The generation gap.The generation gap.
  • Inca o dovada ca statul nu e un business.Inca o dovada ca statul nu e un business.
  • Dă clic pentru a partaja pe Facebook(Se deschide într-o fereastră nouă) Facebook
  • Dă clic pentru a partaja pe LinkedIn(Se deschide într-o fereastră nouă) LinkedIn
  • Dă clic pentru a partaja pe X(Se deschide într-o fereastră nouă) X

Apreciază:

Apreciază Încarc...

Din categoria: Academic, editoriale, research Etichete: indicatori de performanta, Marketing, masurabil, metrics, obiective

Comentarii

  1. metricuri a zis

    25 aprilie, 2013 la ora 3:53 pm

    Sigur e metricuri? 🙂

    Răspunde
    • Adrian Monoranu a zis

      25 aprilie, 2013 la ora 3:54 pm

      @metricuri: sigur te cheama metricuri? 🙂

      Răspunde
  2. Metricuri reloaded a zis

    25 aprilie, 2013 la ora 7:32 pm

    Daca in loc de „metricuri” si acum „metric” le spuneai simplu „indicatori” (de masurare) nu era mai simplu?
    De data asta ai comis-o chiar daca te-ai corectat :P.

    Răspunde
    • Adrian Monoranu a zis

      25 aprilie, 2013 la ora 8:10 pm

      @metricuri reloaded: nu ma indoiesc ca esti tare satisfacut de comentariile date. Pe de alta parte nu inteleg de ce ascunzi dupa aceste pseudo identitati. Nu port ranchiuna nimanui si feedback-ul constructiv e mereu binevenit!

      Răspunde

Scrie un comentariu!Anulează răspunsul

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Licenţa Creative Commons
Marketing in Cuvinte si Imagini de Adrian Monoranu este licenţiat printr-o Licenţă Creative Commons Atribuire-Necomercial-FărăModificări 3.0 România .

Blogroll

  • Alex Mazilu
  • Bradut Florescu
  • Cismaru
  • Cristi Nistor
  • Marius Sescu
  • Tudor Iacob
Găzduit de Simplenet.

Comentarii recente

  • eBogdan la Chiar nu ne pricepem toti la marketing.
  • Dan Irimia la Despre educatia formala, training si traineri.
  • Andrei la Despre dress code in universitati.
  • Adrian Monoranu la Despre dress code in universitati.
  • Grig la Despre dress code in universitati.

Etichete

2009 advertising alegeri Aniversare bere blog bloggeri Blogging brand Bucuresti campanie comportament concurs criza educatie eveniment facebook feaa fotbal grecia hangouts iasi Marketing online online marketing palas iasi palas mall PR prezentare publicitate reclama reguli research review romani romania shopping social media spot strategic planning strategie studenti Vacanta viral vodafone

Copyright © 2025 Adrian Monoranu

%d