Mai e putin si se incheie saptamana petrecuta la volanul noului Renault Clio 4. A fost placut, chiar foarte placut. Am inceput sa ma imprietenesc cu masina, sa-i cunosc obiceiurile si secretele si parca-mi pare rau ca o dau inapoi. Desi initial, trebuie sa recunosc, eram circumspect pentru ca n-am agreat niciodata masinile franceze, dupa o saptamana in care am parcurs aproape 400 de km din care 350 doar in oras mi-am dat seama ca m-am impacat chiar bine cu ea. Cred ca si ea a inceput sa ma cunoasca si la final, tragand linie, cred ca a existat putina chimie intre noi. 🙂 Sigur Ibiza e deja furioasa si se simte neglijata … Trebuie s-o impac cumva azi pentru ca ma intorc la ea de maine.
Prima data cand a aparut noul Clio 4 imi aduc aminte ca am vazut un tweet dat de nu mai stiu cine care spunea ceva de genul: „cel care a facut designul noului Renault Clio a salvat din greseala marca Renault”. Am cautat sa vad ceva imagini cu masina si am tras aceeasi concluzie. Nu mi-au placut niciodata Renault-urile, exceptie facand, cam la fel ca si in cazul de fata, modelul Megan Bicorp din 2003-2004 care a dat designul peste cap atunci la fel ca si Clio 4 acum. In rest, mi s-au parut intotdeauna niste masini perfecte pentru „company car” dar asta poate si pentru ca in RO cel mai des vezi rombul Renault pe modele tipice pentru piata est-europeana ca Megan Sedan sau Clio Symbol.
Am condus multe Renault-uri dar Clio 4 este cu totul alta masina. Vechile modele de Clio se apropiau multisor de Loganul nostru autohton atat ca drive feel dar si ca materiale folosite dar noul Clio se apropie mai mult de clasele superioare. Si totusi el reprezinta o clasa aparte. E din clasa FUN. O masina mica de oras cu multa personalitate atat la exterior, cat si in interior. Desi initial plasticul cu finisaj glossy de pe volan si plansa de bord nu-mi inspirau prea mare incredere, acum ca m-am obisnuit cu ele parca n-as vedea modelul de fata fara ele. De asemenea, nici bordul personalizat ma atragea dar acum mi se pare ca asa trebuie sa fie si daca ar fi pur si simplu negru ca la alte masini, parca n-ar fi Clio 4.
Am primit masina luni dupa-amiaza, la inceputul unei saptamani incepute nu tocmai bine. Primisem o veste mai putin fericita si imi lipsea entuziasmul. Am luat masina, am adus-o in parcare la facultate si mi-am vazut de treaba. Cand am iesit de la servici am observat 3 studenti care ii dadeau tarcoale si faceau poze cu telefoanele. Zic … hopa! Chiar intoarce priviri la fel ca in spotul publicitar. Am iesit cu un prieten pe Copou si am rulat de cateva ori in sus si in jos, am trecut prin zona stadionului si am cules cateva zeci de priviri admirative. Interesant, m-am gandit! Eram suparat si masina m-a facut sa ma simt mai bine. Asta e de bine!
Modelul pe care l-am primit este motorizat de un propulsor de 1.5 litri si 90 de cai cu sistem START/STOP si cutie manuala. O motorizare bine cunoscuta pentru posesorii de masini ale grupului Renault. In plus, fata de alte modele, Clio 4 vine si cu functia Eco figurata de un buton „magic” care odata apasat reduce cu 10% consumatorii de toate tipurile. Am remarcat insa ca la calcarea pedalei de acceleratie la podea, masina simte ca vrei mai multa putere si decupleaza automat modul Eco pe perioada accelerarii. Ca dotari, este modelul Dynamique, adica versiunea de echipare de top. Aceasta include multe optiuni interesante precum faruri de zi de tip LED, controlul traiectoriei, tempomat si limitator de viteza, sistemul Media Nav cu ecran tactil dezvoltat impreuna cu cei de la LG, volan imbracat in piele, sistem audio Bass Reflex, sistem ISO FIX, hill-control (asistare la plecarea din panta), geamuri electrice pentru usile din fata, scaun sofer reglabil pe inaltime, comenzi pe volan, posibilitate de conectare prin bluetooth a telefonului mobil, cotiera etc. In plus, masina vine si cu un pachet de personalizare a plansei de bord si a portierelor in culoare rosie si cu clima, jante de aliaj usor pe 16 inci si pachet de personalizare exterior cu ornamente glossy si cromate.
Au urmat insa 3 zile in care n-am apucat decat sa o conduc de acasa pana la serviciu si inapoi insa de joi si pana azi am testat-o mai in amanunt. Fiecare model pe care il testez are ceva care imi place, un sistem, o functie pe care o las deoparte pentru a va povesti despre ea separat. La Clio 4 mi-a placut foarte mult sistemul START/STOP. E prima masina cu acest sistem pe care o conduc si mi se pare foarte comoda. Evident, scopul functiei este de a ajuta la economisirea carburantului insa eu i-am gasit si alta utilizare. Pentru ca motorul porneste prin apasarea ambreiajului, asta inseamna ca daca la un moment dat iti moare motorul in vreo intersectie, nu mai trebuie sa dai cheie, ci pur si simplu apesi ambreiajul inca o data si ai plecat. 🙂 Bun pentru cei cu probleme de sincronizare. Hai sa vedem insa mai departe rezultatele testelor facute!
1. Motorizare si consum – masina vine cu un propulsor facut pentru economie. 1.5 dci – 90 CP plus functia eco-drive il fac sa consume nu putin, ci foarte putin chiar si in regim urban. De altfel, este o masina de oras si va fi folosita cel mai mult in regim urban. Eu am scos o medie de 4.8 litri/100 km. Am mers cu functia eco-drive cuplata aproape 90% din timp dar n-am simtit motorul ca fiind lenes. In plus, ori de cate ori am apasat pedala pana la capat, functia eco s-a decuplat si am avut destula forta pentru a pleca primul de la semafor sau pentru ca face o depasire in scurt. Motorul trage binisor si la drum deschis, in afara localitatii. Se simte putin ca pierde putere pe la 140 km/h dar se descurca destul de onorabil si mai ales ca noi n-avem drumuri unde sa mergi cu mai mult de atat, teoretic nu ar trebui sa fie o problema. Modelul primit avea jante de 16 inci asa ca probabil cu jante de 15 si mai putine dotari e posibil sa scoata un consum mai mic, masina fiind si putin mai usoara. Cuplul maxim vine undeva intre 1500 si 2000 de turatii si e numai bun pentru o masina de oras. Nu te baga in scaun dar nici nu e asta ideea, ci sa consume cat mai putin. Cutia de viteze nu mi-a placut initial, rapoartele fiind cam apropiate ajung imediat in viteza a 4-a si asta inseamna multe trepte schimbate in timp scurt. De fapt e o chestie de obisnuinta, eu conducand mult mai des o masina cu motorizare pe benzina, sunt obisnuit ca in regim urban sa merg mult cu viteza a treia pentru a tine masina la turatie suficient de mare incat sa aiba putere in depasiri sau plecari in scurt.
2. Confort si ergonomie – aici sunt mai multe de zis. Mi-a luat un pic pana sa ma obisnuiesc cu comenzile masinii pentru ca vin dupa multe multe masini germane conduse si o diferenta destul de mare. In plus, Clio 4 e o masina diferita si prin esenta ei, totul e facut sa fie fun to drive si trebuie sa intri in the mood. Dupa cum spuneam, in primele zile nu eram setat pe asta si nu ma puteam obisnui. Sunt obisnuit sa vad masina ca pe o unealta cu care imi satisfac nevoia de a ma deplasa si nu ma gandesc prea mult la partea fun dar cu Clio 4 am depasit aceasta prejudecata. La o prima evaluare, mai ales dupa ce ai condus multe masini din grupul VAG, iti dai seama ca sunt cateva comenzi cam pe dos. Stergatoarele se cupleaza manevrand maneta in jos si nu in sus, treapta marsarier este in spate in locul vitezei a 6-a, comenzile pe volan sunt de fapt sub volan etc. Ecranul tactil insa e super, e mare si raspunde rapid la comenzi, telefonul se conecteaza destul de usor prin bluetooth insa e putin greu de comandat prin comenzile de la volan fiindca nu vezi efectiv butoanele dar te obisnuiesti in 2-3 zile. E drept ca la inceput nu am folosit car-kit-ul din cauza asta si mi se parea anapoda dar apoi m-am obisnuit. Nu inteleg insa de ce nu le-au facut ca la nemti, pe volan, accesibile prin degetele mari. Avem acolo comenzile pentru pilotul automat si asta e cam ciudat pentru ca la o masina de oras nu prea ai timp sa folosesti aceasta optiune insa de vorbit la telefon vorbesti mai des.
Scaunele sunt ok, nu au sustinere laterala aproape deloc insa nici nu discutam despre o masina sportiva. Sunt comode si atat. Si arata bine. 🙂 Nu mi-au placut tetierele, sunt prea inalte si pe mine m-a incomodat destul de mult tetiera din dreapta care nu imi obtura destul de mult vizibilitatea atunci cand ma asiguram intr-o intersectie cu unghi mai larg. De asemenea, parbrizul spate mi se pare cam mic si montantii spate mi-au ingreunat plecarea la iesirea din parcarile oblice. Oglinzile laterale sunt mari si acopera un camp vizual extins insa nu te ajuta tot timpul. Plasticul glossy se cam incalzeste de la soare si poate deranja, mai ales partea de pe volan. Schimbatorul de viteze putea fi putin mai lucrat dpdv estetic insa ca si pozitie si manevrabilitate e in regula.
3. Spatiu – masina face parte din clasa mica asa ca am fi tentati sa nu avem pretentii prea mari cu privire la spatiu. Nu e insa o masina ingramadita, atat in fata, cat si in spate este destul de mult spatiu pentru picioare si de asemnea si pentru cap. Cred ca totusi daca soferul e mai inalt de 1.85 cm deja in spatele sau nu se mai sta foarte comod. Repet insa, e o situatie mereu intalnita la masinile din clasa mica. Portbagajul nu e foarte incapator dar e suficient de mare pentru o masina din clasa sa. Fiind posesor de masina din clasa mica pot sa va spun ca nu e o masina pentru a pleca in concediu cu inca 3 pasageri. Nu vor avea prea mult confort si nici loc de bagaje. Avand insa in vedere ca e o masina facuta pentru oras, nu ai de ce sa-ti faci griji, e loc suficient pentru cumparaturi. La nevoie, bancheta spate fractionata se poate rabata si se creeaza un spatiu de depozitare mult mai mare, asadar si daca ai ceva mai voluminos de transportat te poti descurca. Nu ma refer aici la frigidere si masini de spalat. Pentru asta exista van-uri sau pick-up-uri. 😉
4. Design – iata ca am ajuns intr-o zona in care chiar am multe de spus. Clio 4 este o masina care se remarca printr-un design deosebit. Practic asta e cel mai important avantaj pe care l-au si comunicat inca de la primele reclame. „Iti amintesti cand ai vazut-o prima data?” N-ai cum sa uiti acel moment. Ei bine dragi prieteni, in aceste 6 zile cat am fost in spatele volanului am vazut o gramada de priviri de acest tip. Oameni care se uitau indelung dupa masina, atat pietoni cat si alti soferi din trafic. Totul pornese de la rombul Renault de dimensiuni generoase plasat in mijlocul partii frontale. Pare ca toata masina e construita in jurul sau. Apoi farurile, grila fata, toate celelalte elemente curg fluid si se imbina intr-un design deosebit. Iti da impresia de masina sport prin atentia la detaliile legate de aerodinamica. Micile excrescente ale caroseriei menite sa asigure o circulatie mai buna a aerului dau o senzatie de masina de curse si consilierul de la vanzari ce mi-a predat masina imi spunea ca unii cumparatori vin si intreaba daca exista si o varianta mai putin „tunata”.
Fiind o masina tinereasca si distractiva, e un avantaj. Parerea mea e ca designul a salvat Clio. Designul interesant nu e doar la exterior, ci linia continua si in interior. In plus, posibilitatea de a personaliza masina e un plus si sunt cateva variante care mie mi-au facut cu ochiul. Am spus-o si o repet ca imi pare rau ca nu mi-am luat Ibiza galbena. La Clio 4 exista o varianta de personalizare in galben-negru care arata BESTIAL!
5. Drive – aici nu sunt foarte multe de spus. E o masina care e definita de economie. Nu te poti astepta la senzatii tari in spatele volanului. Nu are demaraje senzationale, nu simti ca fuge ca vantul. E insa foarte comoda. Si cand spun comoda ma refer la comoditatea de a o conduce. Este probabil cea mai comoda masina pe care am condus-o. Functia start/stop si directia super lejera o fac sa fie asa. Te simti ca si cum ai fi pasager si deloc stresat. Parbrizul e suficient de mare incat sa-ti asigure o vizibilitate buna, vitezele se schimba usor, pedalierul e comod, ambreiajul nu e tare si solicitant, franarea e subtila. Singurul lucru pe care nu-l recomand pentru drumurile noastre sunt jantele de 16 inci. Cred ca pentru Iasi e mai bine sa mergi pe jante de 15 inchi si cu cauciucuri putin mai mari pentru a nu simti fiecare denivelare din asfalt. Visam la drumuri mai bune insa deocamdata … Motorul diesel toarce interesant si masina e insonorizata suficient de buna incat sa nu deranjeze iar sistemul de sunet bass-reflex face experienta perfecta.
Renault Clio 4 este o masina simpatica si foarte distractiva. E perfecta pentru tineri. Arata bine, intoarce priviri, se conduce usor, consuma uluitor de putin si este foarte comoda. Este tot ceea ce-si poate dori un tanar de la o masina. Da, stiu o sa spuneti ca tinerii vor aventura dar numarul mare de accidente cauzate de viteza excesiva si teribilism fac din modelul de fata o masina perfecta pentru a evita aceste situatii. Sigur, exista si varianta cu 200 de cai putere dar eu cred ca aceea este pentru cunoscatori si se potriveste mai bine pe drumurile din vest unde sunt autostrazi. La noi caii putere te pot ajuta la plecari si depasiri scurte in oras insa in rest mi se pare ca accentul ar trebui sa cada pe economie si comoditate in conducere.
Modelul condus de mine ajunge la aproximativ 15.500 euro si, asa cum spuneam, este versiunea de top Dynamique, plus cateva pachete optionale. Poate parea cam mult pentru o masina din clasa mica insa varianta de baza pleaca de la mult mai putin. Va invit pe site-ul celor de la Bras – concesionar Renault pentru a vedea exact motorizarile, dotarile si bineinteles pentru a afla mai multe detalii despre preturi. De asemenea, cred ca pentru a va putea face o impresie mai buna, va invit la un test-drive intr-un din showroom-urile celor de la Bras din Podul de piatra sau de la Valea Lupului. Mai multe fotografii se pot viziona in albumul Renault Clio 4 pe pagina mea de facebook.
[…] Renault (nu am avut prea multe interactiuni in trecut cu acesta, in afara de noul Clio pe care l-am testat in urma cu ceva timp) ambele masini m-au surprins. In mare in mod placut, desi am gasit si mici neajunsuri, care cred ca […]