It’s a never-ending story. Cred ca am scris mai multe articole despre creativitate pana acum si iata ca revin asupra subiectului. Perspectiva este putin alta acum insa. Acum ceva timp marsam pe ideea ca nu e atat de „important” sa fii creativ, sugerand de fapt ca suntem cu totii creativi intr-o masura mai mica sau mai mare atunci cand este nevoie. Intre timp focusul s-a schimbat pe cum ne folosim aceasta creativitate cu care suntem toti inzestrati. Pentru ca a fi creativ n-a fost si nu va fi niciodata suficient.
In marketing si comunicare creativitatea este adesea asociata cu advertisingul. Insa discutam despre mult mai multe zone in care creativitatea este necesara. Si ca sa intelegeti despre ce vorbesc, hai sa pornim de la esenta. Pana la urma cel mai important „concept” in toata teoria marketingului este comportamentul consumatorului. Daca intelegi care sunt drive-urile care il determina pe consumator sa se comporte intr-un anumit fel, atunci vei putea lua decizii bune in ceea ce priveste strategiile de marketing.
Ca sa poti intelege comportamentul consumatorilor, ai nevoie de research. Ce legatura are asta cu creativitatea? Pai cam are, pentru ca oamenii in general nu sunt foarte sinceri. Poti sa faci toate focus-grupurile din lume si toate interviurile in profunzime, toate anchetele si toate sondajele si tot sa nu afli mare lucru. Este esential sa fii creativ si sa intelegi cum sa pui intrebarile, cum sa il faci pe consumator sa se simta relaxat si sa-ti ofere informatiile utile, sincere. In alte cuvinte, sa-l faci sa dea din casa. Si asta nu e usor deloc.
Dar comportamentul consumatorului nu se refera doar la momentul si modul in care este consumat produsul. Se refera la tot ceea ce inseamna proces decizional. De la momentul in care o nevoie este identificata, pana la momentul in care consumatorul decide daca nevoia a fost sau nu satisfacuta. Iar pentru marketer este esential ca pe parcursul acestui proces, brandul sau sa fie cel ales si care asigura satisfactia de la final. Pentru ca satisfactia este premisa fidelitatii, iar relatia pe termen lung inseamna cumparare repetata.
Este mai mult decat necesar sa fii creativ pe parcursul acestui proces de asemenea. Nu doar in partea de comunicare, ci si in partea de identificare a nevoilor, a canalelor de informare, a modului in care se face analiza ofertelor si de asemenea in gasirea celor mai potrivite modalitati de achizitionare a produselor. A fi creativ inseamna sa gasesti modalitati de vanzare pe care altii nu le folosesc dar care sa fie confortabile pentru clientii tai. Tot de creativitate tine si sa stabilesti canale de comunicare prin care sa primesti feedback, sa verifici gradul de satisfactie al consumatorilor si sa „colectezi” experientele lor placute si neplacute care te vor ajuta sa imbunatatesti produsul si comunicarea brandului.
A fi creativ in marketing este mai mult decat a never-ending story. E mai mult un never-ending process. Si asta ma aduce la aceeasi concluzie pe care am enuntat-o si aici pe blog, dar si live de nenumarate ori. Creativitatea inseamna de fapt 99% transpiratie si 1% inspiratie. Ideile nu vin din senin. Vin pentru ca urmaresti in permanenta ceea ce se intampla in interiorul si exteriorul companiei tale, pentru ca te informezi cu privire la trenduri si pentru ca te antrenezi punandu-ti mintea la treaba si in alte domenii decat cel in care iti desfasori in mod obisnuit activitatea.
Sursa photo din thumbnail.
Scrie un comentariu!