Ei bine au trecut ceva ani de cand am fost la un interviu de angajare propriu-zis. Dar imi aduc aminte foarte bine emotiile momentului si pregatirea dinainte de interviu. Sau mai bine zis intrebarile pe care mi le puneam inainte sa intru in sala unde se tinea interviul. Ieri m-a intrebat un fost student ce sa faca la un interviu de angajare pentru pozitia de asistent de marketing pe partea de social media si am avut o frumoasa conversatie care a dus la aparitia acestui articol. Tocmai pentru ca informatiile pe care i le-am dat lui, iti pot fi utile si tie daca te afli vreodata in aceasta postura.
Zi-mi reteta succesului la un interviu?
Ei bine, regret sa te dezamagesc dar nu este nicio reteta care sa functioneze la toate interviurile. Trebuie sa te adaptezi situatiei, jobului, cerintelor, contextului de piata si evident angajatorului. Nu uita ca nu esti singurul care a aplicat pentru acea pozitie si a trecut de proba CV-ului. Nu te panica insa, concurenta e buna, trebuie doar sa te poti diferentia fata de competitorii tai. La fel ca orice brand.
5 aspecte pe care sa le iei in considerare la interviul pentru social media specialist.
M-am gandit si tot ras-gandit la ceea ce conteaza mai mult cand esti in fata unui astfel de interviu. Si dintr-o lista mai lunga am ramas cu 5 aspecte importante pe care consider ca ar trebui sa te axezi in momentul interviului. Repet, discutam despre interviu, deci nu se mai pune problema aplicarii, a cv-ului, call-urilor de invitare la interviu etc. Astea au trecut deja, acum urmeaza sa intri in sala unde te vezi cu angajatorii sau recruterii. Asadar, te invit sa citesti mai jos cele 5 aspecte
1. Atitudine.
Incearca sa fii cat mai relaxat dar pana la limita la care sa para ca nu-ti pasa daca iei jobul sau nu. Niciunui angajator sau recruter nu le plac oamenii neinteresati. O atitudine de tip „whatever” (tipica pentru millennials ca tine care aplica la astfel de joburi) aduce rareori rezultate. Fii relaxat dar interesat in acelasi timp. Urmareste intrebarile care iti sunt adresate si asteapta pana ti se da cuvantul. Stiu ca de multe ori esti tentat sa raspunzi inainte sa se termine intrebarea. Totusi e o dovada de lipsa de respect sa vorbesti peste interlocutorul tau si de asemenea, exista un risc major ca tu sa nu intelegi de fapt intrebarea pentru ca nu ai urmarit-o pana la capat. Mai mult, risti sa pari grabit, apucat. Not good! Un social media specialist trebuie sa fie printre altele o persoana organizata, calculata. Fii pozitiv, incearca sa-ti alungi gandurile negre (eventuala lipsa de experienta) si ramai concentrat!
2. Sinceritate.
Multi candidati merg la interviuri si se asteapta sa le fie analizate skill-urile. Cei mai multi recruteri urmaresc la interviul fata in fata calitatea umana a candidatului. Daca ai mintit in CV despre skill-urile tale, asta se va vedea la un eventual test sau in primele zile de munca. Nu e chiar o drama, important e sa iti doresti sa inveti. Dar daca minti in timpul interviului, ia in calcul ca recruiterii sunt de cele mai multe ori persoane care te pot citi rapid. E mai bine sa spui „nu stiu dar sunt dispus sa invat” decat sa spui „stiu” iar la urmatoarea intrebare sa te dai de gol ca de fapt habar nu ai. Unii candidati isi construiesc o poveste inainte sa mearga la interviuri si o invata pe dinafara. Poate fi o strategie buna, atat timp cat povestea nu contine minciuni. Azi angajatorii te cauta pe facebook, insta, linkedin, youtube si chiar google inainte sa ajungi in sala. Tine cont ca your story might not stick. 😉 Minciuna are picioare scurte!
3. Autocunoastere.
E o greseala sa mergi la un interviu fara sa stii exact cine esti si ce ai de oferit. Din pacate cei mai multi candidati, mai ales cei aflati la inceput de drum, fac aceasta greseala. Nu se cunosc prea bine, nu isi valorizeaza suficient calitatile, cunostintele si abilitatile sau skill-urile. A fi social media specialist pentru un brand nu e foarte diferit fata de a-ti administra propriile canale. Daca ai reusit sa faci o treaba buna pentru conturile tale, sunt sanse mari sa poti aplica aceleasi cunostinte si skill-uri si pentru brandul cu care lucrezi. Sigur, trebuie sa mai inveti cateceva despre cum comunica brandul respectiv, despre pozitionare, despre target, dar recruiterii nu se astepta sa stii deja asta. Normal, ajuta daca iti faci temele in avans, dar nu e un sellling point neaparat.
4. Brand personal.
In marketing functioneaza foarte bine tranzitivitatea. Esti popular, foarte bine, asta inseamna ca si brandul pentru care lucrezi are sanse sa devina popular. De ce? Pai cineva care isi doreste sa fie popular si face eforturi pentru a obtine asta, va incerca sa devina si mai popular si prin ceea ce face. Intr-un fel e ca si cu cei care iau note mari la toate obiectele in scoala. Nu le plac neaparat toate disciplinele, dar le place sa fie on top of the charts. Si atunci gasesc motivatii pentru a invata si la obiecte mai putin interesante. Recruiterii buni care cauta candidati pentru social media specialist iti vor analiza brandul personal cu atentie. E bine sa arati si tu care sunt drive-urile tale la interviu pentru a lasa sa se inteleaga ca esti dispus sa lasi brandul sa se foloseasca de principiul tranzitivitatii.
5. Realism
Poate fi un job la care ai visat inca de cand erai student, poate fi primul job, poate fi un job de tranzitie, dar in niciun caz o asemenea pozitie nu e cea mai fullfilling. Prin urmare nici salariul oferit nu va fi unul care sa te dea pe spate. Regleaza-ti asteptarile in ceea ce priveste pozitia in organizatie, task-urile si gradul de libertate in luarea deciziilor si evident, in legatura cu remuneratia. Pregateste-te sa primesti o intrebare legata de ce salariu ti-ai dori si gandeste-te in avans la raspunsul pe care il vei da. Nu te subestima dar in acelasi timp nu arunca o cifra foarte mare care sa sperie angajatorul. Nu uita de concurenta!
Take away!
Mizeaza pe calitatea ta umana si nu neaparat pe skills. Nu uita ca si recruiterii sunt oameni si oamenii rezoneaza la nivelul sistemului de valori mai degraba decat la nivel de performanta. Castiga-le increderea prin sinceritate si cucereste-i prin atitudine, brand personal si realism!
Ai incredere numai in ceea ce pare logic!
BONUS! Urmareste mai jos varianta video a acestui articol si daca ti-a placut, nu uita sa te abonezi la canalul meu de youtube!
Scrie un comentariu!