Goana nebuna dupa audienta a stricat multe ziare, posturi de televiziune, posturi de radio si evident site-uri. Scuza cea mai buna pe care o aud frecvent e „da man, dar s-a schimbat si audienta, oamenii vor altceva”. Inteleg, conform acestei scuze, trecerea de la mai multe stiri la mai mult divertisment, de la emisiuni culturale la show-uri „consumabile” si asa mai departe. Dar scuza cu pricina nu justifica articolele scrise fara o documentare in prealabil sau stirile „senzationale” care sfideaza simtul ridicolului aruncate in eter doar de dragul de a umple „air time-ul”.
Sa luam drept exemplu un reportaj facut despre vasele de croaziera care nu acosteaza in porturile romanesti de pe Dunare. Se trimite una bucata reporter la Budapesta si Bratislava care sa investigheze pe acolo problema. Se ia un interviu de la o persoana care pare ca are ceva autoritate (doar ca n-are) pe malul Dunarii, se mai gasesc 2-3 turisti romani care sunt intervievati stand la masa (absolut jenant) si se trag cateva cadre random cu vapoare. Boom stirea secolului! Ce multe vapoare vin la ei si ce putine vin la noi … Huooo!
Totusi hai sa analizam situatia un pic mai la rece, cam la temperatura apelor Dunarii in acest moment. Sa ne intelegem de la bun inceput, nu vreau sa iau apararea vreunor guvernanti sau vreunei administratii. Dar faptul ca nu vin vapoarele la noi nu are doar legatura cu faptul ca nu avem porturi sau docking stations. Va las mai jos cateva motive simple.
- Dunarea e impartita in 2 segmente de catre companiile de croaziere: Upper Danube (Budapesta – Regensburg) si Lower Danube (Budapesta – Giurgiu/Ruse). Foarte putine companii mai merg azi pana la Tulcea sau Sulina. Cele doua segmente sunt total diferite dpdv al atractiilor turistice. Adica chestiile de vizitat. Pentru ca partea de sailing intr-o croaziera pe rauri este destul de plictisitoare (de asta se si navigheaza la greu noaptea). Pe lower Danube nu sunt atat de multe atractii precum pe upper Danube, mai ales dupa ce intri in zona Romania-Bulgaria. Iar in partea romaneasca chiar spre zero.
- Budapesta si Bratislava, pe langa faptul ca sunt capitale de traditie si orase imperiale (foste capitale imperiale si regale), sunt pe segmentul upper Danbue. Care implicit e mai atractiv si mai traficat de catre vasele de croaziera. E logic ca vor avea mai multe vapoare. Deci comparatia nu are sens.
- Companiile de croaziere au invatat sa ofere produse pre si post croaziere. Adica excursii de 3-4-5-6 zile pe uscat in orase sau tari aproapiate de capetele croazierei. Din Budapesta se ajunge relativ usor la Praga (5 ore) la Cracovia (7 ore) si chiar pe coasta Dalmatiei (conexiune cu vasele de ocean). Din Bucuresti exista o singura extensie la Sinaia si Brasov. In trecut se mai faceau transferuri la Istanbul dar nu se mai fac pentru ca dureaza prea mult. In alta parte unde sa-i trimiti?
- Zona de interes major in Romania este Transilvania. In conditiile date, aceasta este mult mai usor si rapid accesibila de la Budapesta. Pana la Cluj poti face transferul in conditii similare ca si catre Cracovia (7-8 ore cu pauza la Oradea). Imaginati-va ce-ar insemna un transfer Bucuresti – Cluj.
- Ca sa ajungi din Budapesta in Bucuresti treci in Croatia, apoi in Serbia, apoi in Romania si Bulgaria. Peste tot se face passport-control ceea ce e o bataie de cap in plus pentru turisti dar si pentru echipaj (multi sunt extracomunitari si au nevoie de vize pentru aceste tari). Uneori sunt probleme la aceste controale, vamesii isi fac de cap peste tot, nu numai la noi. Mai mult, e complicat pentru turisti pentru ca in Ungaria deja se termina zona Euro. Deci fiecare tara de pe Dunarea de jos are propria moneda. In Upper Danube doar Ungaria are alta moneda si chiar si-asa turistii se plang pentru ca sunt putin dezorientati.
Sa nu ma intelegeti gresit. Turistilor le place Bucurestiul, Brasovul, Sinaia. Le place Romania. Chiar daca se sta in trafic, chiar daca e mizerie, chiar daca hotelurile si restaurantele nu au cele mai ridicate standarde de calitate. Si de asemenea, sunt chestii de vazut si pe langa Dunare, mai ales in zona de sud-vest a tarii. Dar nu sunt comparabile in niciun fel cu ceea ce poti vedea in „Perla Dunarii” (Budapesta pentru necunoscatori).
Vasele de croaziera nu ajung la noi in numar la fel de mare pentru ca pur si simpu zona nu e atat de atractiva si pentru ca sunt multe dificultati. Lucrurile se vor schimba daca Serbia intra in UE, daca Croatia, Romania si Bulgaria intra in Schengen si in zona Euro si bineinteles daca vom avea autostrazi si ne vom pune mai bine in valoare atractiile turistice.
Cred ca un reportaj mai bun este acela care prezinta haosul de la noi in comparatie cu facilitatile oferite de bulgari si sarbi. Comparatia cu Budapesta si Bratislava e fara sens. In alta ordine de idei, un reporter a mai bifat un reportaj, la stiri s-a mai spus odata cat de naspa e Romania si ce prosti suntem noi romanii, cateva sute de mii au dat din mana a lehamite si cam asta a fost istoria unui reportaj BOMBA!
Scrie un comentariu!