Cu ceva vreme in urma am zis ca nu mai prind in lepse dar uite ca a venit una destul de provocatoare asa ca m-am hotarat sa-i dau curs. Asta pentru ca oricum vroiam sa scriu ceva despre marketingul cartilor in Romania.
Am sa incep cu o constatare. S-au scumpit cartile. Cel putin cele de marketing, advertising, branding, etc. Si-asa sunt putine si multe dintre ele cu traduceri execrabile dar acum s-au mai si scumpit. Si s-au scumpit destul de vizibil. Aceeasi carte (Esentialul despre promotii – Don E. Schultz&Co) pe care anul trecut mi-am luat-o cu 35 de ron acum este 55 de ron. Ma intreb oare de ce se intampla acest lucru? Doar este aceeasi carte. Nici macar o traducere noua sau o editie revizuita. Nici macar coperta nu este schimbata. In fine, cert e ca acum e cu aproape 60% mai scumpa. Sa fie oare asta un semn ca a crescut cererea de carti in asa hal incat editurile sa-si permita sa ridice preturile atat de mult? Ma cam indoiesc de situatia asta. Stim ca a crescut euroiul in ultima vreme dar oare asta sa fie cauza. Sau poate ca editurile aduc in discutie cheltuieli de marketing in ceea ce priveste fundamentarea pretului unei carti. Eu unul nu prea vad niste eforturi de marketing in aceasta directie. Foarte rar se promoveaza carti, foarte rar vad display-uri dedicate in librarii. Si fiindca veni vorba de asta, de ce nu se face merchandising pentru carti? Nu cred ca e de ajuns ca acestea sa fie grupate pe categorii gen: beletristica, manuale, economie, psihologie, etc. Pai la sectorul „economie” gasesti carti despre finante, marketing, management, contabilitate, comert si inca o sumedenie. La fel si la beletristica gasesti romane, nuvele, poezii, dramaturgie si apoi autori romani, straini, actiune, dragoste, aventura, etc. Daca dai o fuga la Diverta ai sa gasesti o clasificare foarte buna a filmelor si cd-urilor cu muzica dar la carti e aproape haos. Si la fel e peste tot. La muzica ai posibilitatea sa asculti demo-uri sau chiar melodii intregi in supermarket pentru ca ai un cd player la capat de raft. La carti eventual o poti frunzari in fata raftului, timp in care alti 2-3 insi asteapta in spatele incercand sa-si faca loc. Singurul loc in care ma simt bine rasfoind o carte este libraria Carturesti din Mall. Am vazut de curand ca si la Diverta au instalat o canapea si o masuta unde teoretic poti sa rasfoiesti o carte inainte de a o cumpara. Imbucurator lucru! Totusi nu-i de-ajuns. Vrem marketing pentru carti si nu numai carti pentru marketing!
Si-acum leapsa! Suna cam asa!
1. Ia cartea care este cea mai aproape de tine.
2. Deschide-o la pagina 123.
3. Gaseste a 5-a propozitie/fraza.
4. Posteaza pe blog textul urmatoarelor 4 propozitii/fraze cu aceste instructiuni.
5. Nu îndrazni sa scotocesti prin rafturi dupa cartea aceea foarte deosebita sau “intelectuala”.
6. Da leapsa mai departe la alti 6 prieteni.
Cartea propusa de mine (o aveam langa mine pe birou): „Cercetarea de marketing – Petre DATCULESCU”
„Imaginea consumatorului de cafea tipic este utila pentru construirea personajelor din reclamele pentru cafea. In general, consumatorii intampina dificultati atunci cand li se cere sa isi imagineze un portret tipic al consumatorului unei marci sau al unui produs. Se recomanda asistarea lor prin intrebari referitoare la varsta, sex, profesie, obiceiuri, stil de viata al consumatorului tipic.”
O recomand cu caldura celor care vor sa faca orice fel de research in marketing. Leapsa o dau mai departe lui Proro, Cristi, Ciprian, Daniela, Andi si Alex.
PS. Ieri mi-am cumparat „la reduceri” Metode de succes in Marketingul Direct – Bob Stone cu numai 40 de ron. Deci exista incercari timide de marketare a cartilor. Amazing!?! 🙁 sau 🙂
Carina a zis
Si eu am remarcat ca sunt foarte scumpe cartile de comunicare in general. Cel putin cele de la Brandbuilders. Nu am ami cumparat d ecateva luni nicio carte de la ei, dar mereu mi s-au parut cam ridicate preturile. Pe de alta parte concurenta prea mare nu cred ca au. Mai sunt cateva carti de PR la Polirom si Tritonic, dar nu se compara cu oferta Brandbuilders…
Tz-shirt a zis
M-a amuzat de moarte instructiunea nr.5: „Nu îndrazni sa scotocesti prin rafturi dupa cartea aceea foarte deosebita sau “intelectuala”.” Asta deoarece la mine cea mai aproape de tastatura s-a nimerit cartea Pasarici (da, chiar „acele” pasarici) de Juan Manuel de Prada [Ed. Rao 2007]. Iata pagina 123, fraza a 5-a:
„Leii se dezmortesc cand o vad, isi scutura coama si incep sa se plimbe prin cusca,lasand in urma lor o solemna dara de cacat.”
Bogdan Alupoaie a zis
eheee mi-e dor de anii aia cand aveam carti de colorate, carti cu povestu, romane … nu ca acum cu jocuri pe PC, odc,internet, filme si asa mai departe ….
Alexu a zis
Mi s-a parut si mie foarte misto ideea cu masa si canapeaua pentru citit de la Diverta. Cu toate ca ideea nu e noua: vezi Alexandria si Libraria Humanitas de pe Stefan.
In ceea ce priveste organizarea cartilor in domenii si sub-domenii nu stiu daca e din nepricepere sau idee de marketing: in timp ce cauti o anumita carte poate mai gasesti si ceva asemanator care te-ar putea interesa. Asa ai merge la fix si iti iei numai ce-ti trebuie (lucru care ma tem ca se si intimpla avind in vedere preturile cartilor…), fara sa mai fii nevoit sa te uiti (macar in trecere) si peste alte titluri.
Cristian Nistor a zis
Gata pasat leapsa mai departe, foarte tare ideea, felicitari!
dana a zis
gata… mi-am facut si eu datoria… dar n-am dat mai departe 🙂 eu sunt genul de persoana care chiar trebuie sa ma convinga ceva sa trimit la prieteni, la cat ma gandesc la campanii virale la birou :))))
Patricia a zis
Daca stau bine si ma gandesc cred ca se face merchandising la carti la Carrefour…m-am oprit de vreo cateva ori in fata unor rafturi de carti, in conditiile in care eu ma interesez si le cumpar mai mult de pe net. Deci as putea spune ca au reusit sa ma atraga prin felul in care au fost asezate. La urmatoare zi de shopping am sa analizez mai bine standurile de carti sa vad daca este intr-adevar vreo strategie aplicata.
Daniela a zis
:)) chiar ma uitam dupa o carte „inteligenta”, dar pana la urma am ales una la intamplare….si urmand pasii indicati iata a 5-a fraza de la pag 123 „Si acum cateva recomandari pentru dezintoxicarea organismului”…si iata si urmatoarele 2 fraze dupa fraza a 5-a: „Este bine sa ne punem ceasul sa ne trezeasca cu jumatate de ora mai dvrm de timpul fixat, pentru a ne pregati plecarea la serviciu. Dupa trezire, cateva exercitii de respiratie sunt binevenite pt a stimula procesele de oxidare care au loc in organism”…..ce e interesant e ca mi s-a parut chiar fascinanta cartea…asa ca am citit vreo 3 capitole din ea…:D….a! cartea se numeste „Cum sa fim sanatosi” si e de prin 1980 😀