Am urmarit weekendul acesta, atat cat am avut contact cu canalele media pe care le urmaresc online si offline, evolutia parerilor vis a vis de procentul foarte scazut de promovabilitate al bacalaureatului de anul acesta. De fapt, daca stau bine si ma gandesc, cred ca am facut o greseala mai devreme. Procentul nu e foarte scazut, e normal si chiar cred ca ar fi trebuit sa fie mai mic dar se stie ca legea nu se aplica peste tot la fel. Asta e insa o alta discutie.
Evident, parerile sunt impartite, asta stiti deja. Nu mai insist. Am sa vorbesc doar de implicatiile pe care le are acest bacalaureat dur si aceasta promovabilitate scazuta. Unii il vad ca pe un semnal de alarma. Eu cred ca e deja tardiv sa mai vorbim de alarme. Alarma se da de obicei inainte de a se intampla ceva, sau ma rog in primele faze. La final nu mai poti vorbi de alarma, ci de dezastru. Eu unul nu-l vad nici ca pe o alarma si nici ca pe un dezastru, ci mai degraba ca pe un semn al intrarii sau revenirii in/la normalitate. Explic mai jos.
Ce se va intampla mai departe?
Intr-o prima faza, parintii nemultumiti (asta deja se intampla) vor face proteste pentru a-si sustine odraselele in fundurile carora au bagat zeci de milioane prin meditatii sau tutoring sau de care nu le-a pasat mai deloc pana in momentul in care i-au vazut picati cu brio. Irelevant. Nu ma intereseaza categoria celor care se trezesc abia cand inundatia le ia casa. Totusi, din asta ar trebui sa traga niste invataminte (si asta sper sa se intample de-acum inainte) parintii copiilor care inca nu au intrat la liceu. Poate ca liceul nu e pentru toata lumea.
Si ministerul ar trebui sa continue aceasta reforma prin refacerea invatamantului vocational si incurajarea tinerilor sa acceseze scolile de arte si meserii. Ia incercati sa gasiti repede un instalator sau un electrician sa vedeti cam in cat timp vine si cam cati bani va ia. Apoi deschideti larg ochii si vedeti cate targuri si expozitii de produse hand-made au loc in fiecare an. Ganditi-va cat de proasta este servirea la majoritatea barurilor si restaurantelor pe care le frecventati. Oare lucrurile astea nu va dau de gandit. Exista in acelasi timp si o nevoie si o preocupare pentru asta insa nimeni nu isi bate capul cu integrarea acestora in sistemul educational.
In faza a doua, facultatile se vor curata (Doamne ajuta!) de pleava si plavanii ajunsi de-a valma prin concursurile de dosare cu medii uriase la bacalaureat si in timpul anilor de studii liceale. Nu sunt impotriva concursului de dosare, principul intra cine vrea si iese cine poate, functioneaza corect daca bacalaureatul arata ca anul acesta. Si inca se mai poate imbunatati putin. Cu o sita deasa inainte de dosare se poate. Avem noi grija sa mai aplicam si celelalte site mai fine.
Nu toata lumea va ajunge la facultate si asta va fi un lucru bun. Piata muncii se va mai aseza, numarul somerilor cu diploma/e de studii universitare se va diminua si probabil studentii vor constientiza ca abilitatile si cunostintele sunt principalele motive pentru care vin la facultate si nu necesitatea de a mai umple 3 ani si lenea de a munci.
In faza a treia. Scolile post-universitare vor inflori, dar asta va fi probabil pe termen scurt, pana cand se va intampla ce-am prevazut la faza numarul 1 si parintii isi vor trimite copiii mai degraba la scolile vocationale si de meserii. Pana atunci e o paine de mancat. Elevii ce nu vor promova foarte usor bacalaureatul sau nu vor intra in facultati vor acumula frustrari si dintr-o falsa inertie vor resimti dorinta de a continua studiile accesand aceste scoli surogat.
In faza a patra, facultatile se vor cerne. Aflate deja intr-o puternica competite (pe care din pacate unele, si ma refer aici la cele de stat de cele mai multe ori, nu prea o constientizeaza) datorata scaderii puternice a natalitatii (in ’95 s-a ajuns la un all time low, cam cu vreo 50% mai putin decat in ’89), universitatile vor trebui sa-si schimbe strategiile. Cu siguranta vor avea de castigat cei care vor oferi calitate si nisare.
Panta ascendenta a natalitatii de dupa ’95 este foarte lina si combinata cu amenintarea concurentei de peste hotare va determina schimbari mari in modul de abordare a pietei. Parerea mea este ca vor rezista doar facultatile cu prestigiu dar care in acelasi timp vor investi si in dezvoltarea cadrelor didactice, a programelor de studii si a logisticii. Altfel, experientele negative se vor propaga foarte rapid. Taxele vor creste si odata cu ele si asteptarile studentilor, ceea ce inseamna dezamagiri mai mari in conditiile constientizarii accentuate a necesitatii de a dobandi aptitudini si cunostinte reale si necesare pentru a reusi intr-o piata a muncii ultra-concurentiala.
In concluzie:
Peste vreo 4-5 ani vom vedea in sfarsit o distributie corecta a elevilor, atat in sistemul de invatamant preuniversitar cat si in cel universitar. Probabil vom avea insitutii de invatamant superior cu un numar rezonabil de studenti, cu preocupari pentru dezvoltarea programelor didactice si cu mai multa nisare in interiorul facultatilor. Piata muncii va beneficia de absolventi instruiti dar in acelasi timp competitivi si cu pretentii mai mari ceea ce va indemna si angajatorii sa plateasca mai bine si poate, zic poate, nu vom mai vedea un exod atat de pronuntat al mintilor luminate care acum sunt ofertate de angajatorii romani cu salarii de mizerie.
Totusi, astea sunt doar previziunile unui optimist. As vrea sa vad si previziunile unui pesimist pentru ca poate fi si mai rau de atat. Astept comentariile voastre aici si pe pagina de Facebook.
Marius a zis
Buna asta: 🙂 „Avem noi grija sa mai aplicam si celelalte site mai fine.”
Adrian Monoranu a zis
@Marius: si inca nu sunt destul de fine. Dar daca intradevar vom avea material mai bun, se mai strange plasa. 🙂
Flori a zis
Incep cu prima problema: bacalaureatul! Nu ar trebuie sa se revolte nimeni din simplul fapt ca materia a fost trecuta prin mult prea multe ,,site”, iar elevii au avut din ce in ce mai putin de invatat. Probele orale au fost date cu profesorii de clasa in acest an(deci e irelevant orice comentariu legat de acest lucru). Probele scrise au fost doar 3 cu pauza de o zi intre ele (e adevarat si faptul ca de cele mai multe ori a 4-a proba era sportul, dar nu pentru toti elevii). In plus incepand cu 2007, au existat modele de subiecte pentru bacalaureat, prin care daca un elev trecea macar odata prin ele era imposibil sa ia macar un 6 la toate obiectele.
Concluzia: desi bacalaureatul a devenit din ce in ce mai usor, promovabilitatea a scazut din ce in ce mai mult! Cred ca unul din motive e si cel al profesorilor slab pregatiti (un profesor de matematica din timpul facultatii, cam de 40 de ani ne spunea: in timpul meu, cei mai buni studenti deveneau profesori, acum fenomenul este total diferit: cei mai slab pregatiti devin profesori; iar un asistent doctorand la o facultate de litere spunea ca un student a scris pe foaia de examen ca romanul Ion a fost scris de Camil Petrescu; iar un alt student la oral, o profesoara tragea de el sa-l treaca, si il intreaba:,,Zi-mi 5 nume de personaje din Ion”… niciun raspuns, apoi intreaba:,,Dar Ion este personaj?”, raspunsul studentului: Nu.). Banuiesc ca ar fi de prisos alte comentarii legate de bacalaureat si lacunele elevilor din timpul liceului.
Cat despre facultati, aici apare o alta problema, oarecum asemanatoare cu cea din liceu. In momentul in care studentii termina o facultate, nu se realizeaza o diferentiere, intre cine a invatat si cine nu a invatat. Pentru ca multi profesori din dorinta de a ,,scapa” de studenti le dau un 5 numai ca sa scape de ei. Si astfel ies mii de studenti anual de pe bancile facultatii, pentru ca trebuie sa scoatem nu stiu cati studenti anual si pentru ca oricum suntem in coada topurilor din acest punct de vedere, dar oare piata muncii e pregatita sa absoarba acesti studenti? Sincer mi se pare cel mai idiot lucru sa ne raportam intruna la alte tari si sa pierdem din vedere aspecte importante care se petrec la noi in tara. Centrele universitare ar face bine sa schimbe aceasta mentalitate ,,proasta” si sa scoata doar cateva sute de studenti pe an, dar bine pregatiti. Si de ce nu sa ridice baremele, nota minima de absolvire sa creasca macar cu un punct sau filtrele de evaluare sa devina cu adevarat filtre si nu doar niste reguli facute pentru a fi incalcate.
Am auzit si niste zvonuri, cum ca e posibil ca incepand cu anul viitor la facultatile de stat sa nu mai existe decat locuri la buget, cred ca e una dintre cele mai bune idei (desigur ca profesorii universitari o sa fie nemultumiti si o sa zica ca li se diminueaza orele, acesta este alta problema). Sincer, din experienta proprie, calitatea invatamantului romanesc de la clasa intai pana la masterat(probabil ca si la doctorat e cam la fel, dar acolo lucrurile se schimba) mi se pare ca este una… mediocra, cam peste tot!Cat despre invatamantul la distanta al universitatilor de stat, e la fel ca cel al universitatilor particulare, gen Spiru Haret. Am vrut sa incep si o a doua facultate, si pentru ca nu prea aveam timp si oricum trebuia sa o platesc, am ales la ifr, la o universitate de stat, crezand ca se face mai multa carte. Dupa prima sesiune am renuntat si am zis ca atat timp cat voi putea, voi ,,manca” banii statului, adica voi face masterul la buget si voi ,,papa” bursa. E adevarat ca este oarecum dificil sa iei note mari,dar nu este imposibil daca vrei.
Singurul lucru pe care il regret este ca nu am urmat macar masterul in afara tarii, pentru ca eu una am fost si sunt in continuare dezamagita de invatamantul existent. Mai am un an de master la Ase, dar nu ma astept la nicio schimbare in bine in anul urmator.
O zi frumoasa!
Adrian Monoranu a zis
@Flori: Ai dreptate pana la un punct. Nu sunt de acord cu a manca banii statului doar pentru ca poti. Daca nu inveti la ce-ti foloseste diploma?
Claudiu a zis
Sunt de acord cu analiza facuta, Mono!
Ce s-a întâmplat la Bac e un semn că mergem în fată. Etapa 0 e recunoașterea situaiei actuale, doar de acolo poti începe să construiești.
Adrian Monoranu a zis
@Claudiu: Sa dea Dumnezeu sa constientizeze si parintii Claudiu, ca si acolo e o buba mare. Acum e o mandrie din asta stupida de a-ti da copilul la facultate si asta se intampla pentru ca e accesibil din toate punctele de vedere. Exista facultati peste tot, taxele sunt ok iar admiterea e o gluma. De fapt care admitere, inscriere mai bine zis. 🙂
Amelia a zis
Foarte bine punctată ideea cu şcolile vocaţionale. De-ar fi ceva serios şi acolo, ar fi minunat! Un lucru bun e, într-adevăr, că nu ajunge toată lumea la facultate. Ce mă îngrijorează este nivelul de pregătire al elevilor care se pregătesc să intre la facultate. E adevărat că au luat bacul, dar cu ce note! Majoritatea au fost la limită sau puţin peste nota 6.
Cum nivelul de pregătire a viitorilor studenţi este unul minim, profesorilor de la facultate le va veni foarte greu să lucreze cu ei. Dacă profesorii vor fi exigenţi (în limitele normalului), cu siguranţă numărul studenţilor va scădea dramatic. Dacă va fi impus şi un altfel de standard pe piaţa muncii, lucrurile ar căpăta o lumină pozitivă.
Sunt cam mulţi „dacă”…
Adrian Monoranu a zis
@Amelia: E drept, studentii sunt din ce in ce mai slab pregatiti dar principala lor problema este ca habar nu au de ce vin la facultate, asa cum am scris si in post. Nu vor sa invete propriu-zis ceva, ci doar vor o diploma si atat. Nu ii intereseaza ce se intampla dupa dar stiu imediat sa tipe in gura mare ca facultatea nu „i-a” invatat nimic dupa ce sunt respinsi la primele interviuri. Sper sa se schimbe ceva in perioada urmatoare, sper ca ministerul sa inteleaga importanta consilierii elevilor inca din gimnaziu si in egala masura si a parintilor.
Alin a zis
Unul din cele mai bune articole pe care le-am citit in ultima vreme.
Cand am dat eu bacul, in liceul meu nu s-a putut misca o boaba si am reusit sa-l trec.. am ajuns la facultate…si cand auzisem ce note luasera altii din alte judete mi-a cazut fata.. restul e istorie.
Oana Alexandra a zis
daca e sa fac o comparatie cu subiectele de acum 3 ani care le-am primit eu, cele de anul acesta au fost cu mult mai usoare atata la matematica cat si la romana unde elevii au avut libertate de alegere. Pe mine ma sperie faptul ca am terminat Litere si (cumva) ar trebui sa profesez. Cum sa incerci sa fii un model pentru elevi in tot haosul asta scolar provocat de invatamant in scolile primare si in licee, e de-a dreptul inspaimantator:))
Iulian Lita a zis
eu zic sa fim seriosi, alea n-au fost subiecte asa dificile, incat sa nu poti trece. daca ar fi dat baietii pe la ore macar de 2 ori pe saptamana, nu cred ca ar fi abut probleme. m-am uitat doar pe cateva subiecte de la matematica si mi s-au parut accesibile. la romana si restul nu m-am uitat, dar oricum nu-mi place romana.. iar la restul probelor n-ar fi trebuit sa fie pb:)
Noni a zis
Astazi la Ora de business: 300.000 de locuri libere (buget si taxa) la universitati si 90.000 de elevi care au luat BAC-ul. Cam naspa nu?
gabi a zis
noni stai calm ca nu lasa ei locurile neocupate..pai altfel cum se mai imbogateste peste noapte rectorul si directorul si toata adunatura formata in jurul „facultatilor” ca nici nu le pot numi asa fara ghilimelele de rigoare…Vreau sa va intreb doar atata…Ce insemnau facultatile in Romania inainte de 89 si ce inseamna in ziua de azi? Cine facea atunci facultate si cine are acuma licenta si chiar master in cine stie ce specializari? halal educatie mai avem in Romania la ora actuala…
Adrian Monoranu a zis
gabi: blogul e despre subiecte si nu despre persoane. sa nu facem acuzatii nefondate la adresa rectorului sau directorului. 🙂 ai dovezi?
Vane a zis
Este un subiect nu bun,ci foarte bun!
M-am intrebat de multe ori: de ce toti (dar toti) vor sa faca o facultate?Doar pentru diploma?
De ce nu se mai implica studentii in absolut nimic si vor doar sa treaca cu 5-iu` acela?Nu mi se pare normal…De ce nu mai exista munca in echipa,ci doar invidie,gelozie si istericale??
Ma gandesc ca pentru BAC am invatat mult!Nu am fost de 10,dar dupa ce am iesit din examen,eram foarte multumita deoarece am constientizat ca ceea ce am scris acolo-pe foaie- era al meu,imi lasasem amprenta!
Nu camerele video au fost de vina,ci elevii,care nu au invatat fiindca „lenea” a luat amploare!De asemenea,profesorii care le-au dat voie la unii sa copieze….Rusine!
Ne batem joc de toata lumea…ne furam caciula si totusi nu ne pasa!
As face orice ca acest sistem sa cada si sa se refaca prin unul care sa fie constituit din profesori care sa nu ia mita(dand 5-ul) sau elevi care sa treaca prin facultate ca „taranu` prin loboda”,copiind sau mai stiu eu ce facand.Si sunt n motive…
Facultatea nu e pentru toata lumea,de ce sa ingrosam linia prostiei?
Ne miram de ce exista criza,de ce totul este prost facut,de ce sunt someri,de ce profesorii sunt dezamagiti de numarul mare de elevi slabi,de ce suntem caderea profunda a psihicului si accentuarea inexistentialismului…
De ce?Tot noi suntem de vina..
syl88 a zis
Bine gandit frumos exprimat, totusi o greseluta s-a strecurat.
Cred ca in loc de scolile post-universitare vrei sa spui POSTLICEALE.
Din perspectiva cuiva care a lucrat in invatamantul preuniversitar, la un grup scolar care era de fapt o scoala de arte si meserii iti spun ca situatia nu e deloc atat de roz pe cat o crezi.
Elevi de acolo sunt la fel de dezinteresati de a deprinde o meserie pe cat sunt cei de la liceele teoretice de a invata. Asa ca nu va amagiti ca acele scoli sunt salvarea economiei, a ratei somajului si a altor indicatori macroeconomici. Nivelul lor profesional lasa de dorit enorm. In plus, acestia nu au sanse de a-si gasi locuri de munca pentru ca in sistemul nostru occidentalizat cu forta li se cere sa prezinte un CV, pe care habar nu au sa il intocmeasca, majoritatea nestiind prea bine sa scrie si nici sa socoteasca (un elev al meu din a 9a-a de la clasa de mecanica a fost „genial” la intrebarea „cat fac 3 ori 4?” am primit ca raspuns raspicat: „34”).
Problema nu este la licee, acolo deja e prea tarziu.
Adrian Monoranu a zis
@syl88: dap, am vrut sa scriu post-liceale. my bad!