Dupa o prima vacanta greceasca petrecuta anul trecut in Halkidiki, anul acesta am hotarat sa cuceresc noi plaje din vechea Elada. Nu pot sa spun ca m-a impresionat extraordinar atat de tare Grecia anul trecut ca peisaj, ca plaje sau ca si calitate a serviciilor turistice. In schimb m-a fermecat total atitudinea grecilor. Durerea lor in dos combinata cu o grija fata de turist si un zambet intotdeauna plasat atunci cand trebuie sunt lucruri pe care occidentalii nu le vor invata prea curand.
Am ales Lefkada anul acesta (si a fost muuuult peste Halkidiki, dar despre asta va povestesc maine) si desi drumul era cu 400 km mai lung decat anul trecut, am ales sa-l facem tot cu masina. Drumul a fost obositor pentru ca, cel putin pentru mine, punctul de plecare a fost localitatea Boroaia din judetul Suceava. Am luat-o pe Alina, pe fratele acesteia si pe prietena lui din Roman si i-am dat bataie spre Bucuresti unde speram sa ma odihnesc putin. Din pacate n-am reusit sa pun geana peste geana si la ora 10.00 p.m. am plecat din Bucuresti in marea aventura. Aveam in fata inca 1100 km (cel putin asa spunea Google Maps) de mers prin Bulgaria si Grecia pana la destinatie. Practic, in total am condus cam 1550 km, singur.
Bulgaria, asa cum o stiam, am parcurs-o cu viteza medie de 70 km/h si ne-a luat cam 8 ore. Am facut doua opriri pe drum, la un OMV pe autostrada inainte de Sofia si apoi la un alt OMV in Sandanski ca sa alimentam inainte de a intra in Grecia unde benzina sare de 1,7 euro/litrul (in Bulgaria pretul e cam ca la noi). Inainte de Sofia e lejer, drumul e in mare parte in linie dreapta si ai cateva localitati. La intrarea in Sofia, mai precis pe varianta trebuie avut grija sa nu ratezi iesirea spre dreapta, apoi drumul te duce drept inainte (cu hartoapele caracteristice oricarei centuri ocolitoare care se respecta in Europa de Est) pana iesi din nou pe autostrada nou construita la sud de Sofia. Apoi dupa ce treci si de a doua bucata de autostrada intri in zona de cosmar a Bulgariei cu drumuri sinuoase, multe localitati si limitari de viteza de 40 si 60 km/h (unde var-meu a si luat o amenda pe o astfel de limitare in afara localitatii). Dupa Sandanski din pacate se face un mic ocol si acolo se creeaza ambuteiaje (la intoarcere am facut 17 km intr-o ora), deci trebuie rabdare.
In Grecia lucrurile se schimba, intri direct pe autostrada dar din pacate aceasta este inca in constructie asa ca pret de vreo 50 de km pana treci de Serres se merge pe tronsoane secundare unde e posibil sa prinzi si coloane de masini. Noi le-am prins la intoarcere. La dus Grecia ne-a intampinat cu o ploaie torentiala care ne-a udat bine de tot pana dupa Thessaloniki. E bine sa ai o harta la tine pentru ca indicatoarele nu iti arata direct drumul catre Lefkada si trebuie sa stii puncte intermediare catre care sa te indrepti in asa fel incat sa schimbi autostrazile si sa nu te trezesti pe la Athena. Am mers cam 500 km prin Grecia, in mare parte pe autostrada, pana la Ioannina unde am iesit si ne-am indreptat pentru ultima suta de km catre Lefkada. Sincer, au fost cei mai grei kilometri, simteam ca nu mai ajungem … Pe la ora 14.00 am trecut podul plutitor si eram deja pe insula noastra. Yeeeeei!
Pana sa ajungem la Ioannina am trecut prin 60 de tunele (le-am numarat), 10 la bulgari si 50 la greci dintre care cel mai lung de 4,7 km. Evident ca m-am gandit daca vreodata o sa avem si noi asaceva … probabil nu prea curand. Dupa ce am iesit de pe autostrada am avut parte si de un drum cu 2 benzi (totusi mult mail at decat cele din RO) si cu serpentine. Am urcat si am coborat de ne-am plictisit si fiindca si pe insula drumurile fiind tot cam in urcare si in coborare, am promis ca 2 luni nu vreau sa mai vad serpentine si dealuri de urcat.
Recomand o verificare a franelor (discuri si placute) inainte de plecare si multa multa rabdare pentru ca simti ca nu se mai termina. Noroc ca au facut tunele ca altfel cred ca daca trebuia sa trecem toti muntii “the old fashioned way” cu serpentine, cred ca o luam razna. De asemenea recomand alimentarea cu combustibil full inainte de Thessaloniki sau prin preajma pentru ca dupa ce iesi si te indrepti catre sud-vest, benzinariile lipsesc cu desavarsire de pe autostrada si sunt plasate in localitatile din vecinatatea acesteia. Prin urmare daca vrei sa alimentezi pe drum trebuie sa faci un ocol de minim 20 km. Mai nasol e daca vrei sa mergi la buda pe autostrada. Au cateva toalete dar sunt la fel de jalnice ca si cele de pe autostrada Soarelui de la noi.
La fel si pentru mancare si bauturi. Luati-va cu voi niste gustari si sticle de apa pentru ca pe autostrada dupa Thessaloniki nu mai gasesti sa cumperi nimic. Abia dupa ce am iesit de pe autostrada am gasit iar magazine, benzinarii si toalete normale. L In rest, pe autostrada se circula lejer, nu sunt prea multi nebuni care sa calce pedala de acceleratie la maxim, nu am vazut nici motociclisti prea multi (spre deosebire de Austria, Germania, Cehia, unde te surprind uneori cand trec pe langa tine cu 250+ km/h). Aici am vazut doar cativa cu tourere mari si super relaxati. Tiruri nu prea sunt, cred ca e mai ieftin sa transporti pe mare la ei asa ca am ramas doar noi cei cu turismele. Politie am vazut doar la intoarcere, un singur echipaj cu un soi de radar pus pe un trepied.
Apropo, am uitat sa precizez ca am avut o statie pe masina care m-a ajutat enorm la intoarcere. Am folosit-o pentru a comunica intre noi (am fost 2 masini) dar la un moment dat am ramas putin in urma si credeam ca m-am pierdut pe centura Sofiei. Am gasit insa sfaturi valoroase la niste “colegi” cu tiruri si turisme. Thanx a lot guys!!! E plin de romani pe drumurile din Bulgaria si mai afli pe unde sunt radare sau controale, asa ca daca aveti statie, luati-o cu voi. E bine sa ai si walkie-talkies pentru a comunica intre masini dar nu bat la distante mari asa ca statia e mai buna.
Drumul de intoarcere l-am facut dintr-o singura bucata cu cateva pauze pe drum, cea mai mare de 40 minute in care am si atipit cam 30 minute pentru ca deja aveam halucinatii (la intrarea in Ramnic, pe la Oreavu, mi s-a parut ca vad o barca pe marginea drumului). Nu recomand insa la nimeni sa faca 1550 de km fara pauze de somn, nici eu n-as mai face-o. Mi-a luat 23 de ore cu mici pauze. Am ajuns acasa rupt, zombie, si mi-a luat 2 zile sa-mi revin. Recomand o pauza la Thessaloniki la intoarcere si una la Bucuresti la dus. Ideala ar fi o pauza in Sofia dar nu stiu de ce nu prea am incredere in fratii bulgari.
Una peste alta drumul asta e de facut cu avionul, clar. Cu autocarul in niciun caz, cu masina doar daca il faci din bucati. Revin maine cu un articol despre cum e insula si ce poti face pe acolo. 🙂 Va astept maine pe aici!
Emil a zis
Salut. Aparent am ales aceiasi destinatie acest an. Cu mici diferente de stationari pot sa sustin ca drumul e obositor…plictisitor chiar pe unele locuri. Dar merita pentru cateva zile de stat in minunatele peisaje oferite de aceasta insula. Totusi daca iei din timp e mai rentabil si mai comod cu avionul si inchiriezi un ATV ceva pe acolo. Enjoy writing your next articles.
Liviu Galati a zis
Exista avion direct Bucuresti Lefkada?
Adrian Monoranu a zis
@Liviu Galati: Exista aeroport chiar langa insula dar ma indoiesc ca sunt zboruri de linie. Probabil doar chartere si nu doar din Bucuresti.