Stii ca de ce ti-e frica nu scapi, e o „intelepciune” populara in spatele acestei vorbe si am tendinta sa cred ca vine in urma unor experiente transmise din tata in fiu. Acum cativa ani cand toata lumea vorbea despre social media ca despre un nou El Dorado al marketingului s-au gasit unii care sa spuna ca totusi e periculos sa intri cu capul inainte in zona asta. De ce? Pai pentru ca e locul perfect in care sa te barfeasca lumea si daca cumva faci un pas gresit totul poate lua o turnura complet nefericita. Si eu eram unul dintre cei care atrageam atentia asupra acestor pericole, da eram unul dintre aia. Eram in acelasi timpul si unul dintre ceilalti, care spunea ca totusi e bine sa intri in social media, chiar daca numai la nivel de observator, sa experimentezi, sa inveti cum se conduce autobuzul.
Am sansa sa intalnesc multe categorii de antreprenori si manageri si o parte dintre acestia imi cer sfaturi despre social media, direct sau indirect. Unora le dau sfaturile free, altora le cer bani. Diferenta o face chiar rezultatul muncii lor de pana atunci. Cei care fac eforturi sa invete si fac treaba buna primesc sfaturi moca, ceilalti primesc o oferta. Mi se pare normal. In fine, nu asta e ideea. Multi dintre cei care nu incearca sunt de fapt cei care se tem. La fel ca si la inot. Ti-e teama de apa, de aia nu te bagi si nici n-ai sa inveti niciodata sa inoti. Teoretic stii cum se face dar daca apa trece de nas, s-a terminat cu increderea. Frica vine si pe filiera tepei luate de la un expert cu care s-a lucrat in trecut, dar cazurile sunt destul de rare.
Daca ti-e teama sa intri in social media pentru ca oamenii te-ar putea critica pentru actiunile tale, afla ca deja o fac si mai mult decat atat, unii sunt suparati chiar pe faptul ca nu esti acolo sa-i asculti si sa le raspunzi fiind ca ei s-au obisnuit asa. Prin urmare n-ai scapat si intelepciunea populara a functionat. Acum e timpul sa inveti sa-ti depasesti temerile si sa incerci. Vei fi surprins de cat de multe lucruri vei afla despre tine, lucruri pe care nu le stiai si care ti-ar putea imbunatati vizibil calitatea business-ului pe care il faci. Chiar daca ti-e teama de apa, nu inseamna ca nu exista sansa ca la un moment dat sa te gasesti in inconjurat de aceasta. Fie ca te-a aruncat cineva, fie ca vasul pe care te aflai se scufunda, fie ca un tsunami loveste plaja pe care te relaxezi la soare sau cine mai stie prin ce scenariu.
Teoretic stim cu totii sa inotam. Spun teoretic pentru ca avem impresia ca daca stam cateva secunde la suprafata intr-o piscina ne descurcam. Dar nu e deloc asa. Cei care au luat cateva guri de apa si au simtit cum panica se instaleaza stiu asta. Si social media e foarte asemanatoare. Sigur, din apa poti oricand sa iesi daca ai noroc si te agati de bara de pe marginea piscinei sau daca ti-a intins cineva o mana de ajutor. Teoretic si din social media ai putea. Iti inchizi conturile si gata. Dar nu e chiar asa simplu, nu? Chiar daca tu te-ai suparat si ti-ai jucariile nu inseamna ca ceilalti nu vor discuta despre tine mai departe. Si crede-ma ca nu te vor lauda pentru alegerea ta. Mai tii minte cand erai in fata blocului si ieseai cu mingea afara. Daca nu erai ales in echipa in care iti convenea, iti luai mingea si plecai. Si ce, nu se gasea pana la urma o minge cu care sa se joace ceilalti? Evident ca da, si tu erai singurul pierzator care privea cu jind de la geam cum ceilalti se distreaza. Cam asa e si cu apa, daca alegi sa iesi din apa, nu vei invata niciodata sa inoti.
1. Invata sa calci apa si apoi sa inoti. E important ca in social media mai intai sa descoperi ca poti pluti. Chiar daca ai impresia ca esti in deriva, important e ca esti la suprafata. Oamenii spun lucruri despre tine dar macar tu le auzi, le asculti, le stii si la un moment dat vei putea sa le raspunzi.
2. Relaxeaza-te, nu da din maini si din picioare haotic pentru ca iti vei consuma energia rapid si apoi te vei duce la fund ca bolovanul si din pacate nu e nimeni in jur care sa te salveze. Nu te grabi sa faci campanie dupa campanie, sa faci concursuri, evenimente, promotii, sa investesti in „promoted posts” sau in cine mai stie ce schema „ilegala” de a castiga like-uri. Nu te ajuta cu nimic like-urile alea, mai mult cand vei incepe sa te scufunzi, pentru ca o vei face, cei pe care i-ai stresat iti vor intoarce spatele si nu-ti vor intinde mana fiindca ti-au dat un deget si nu ai stiut ce sa faci cu el la momentul potrivit.
3. Invata sa-ti sincronizezi mainile si picioarele intr-un efort comun si de aici pana la ajunge unde iti doresti mai e putin. A avea o pagina de facebook sau un cont de twitter nu e suficient. Stiti ca sunt oameni care inoata doar cu mainile lasand picioarele tepene, chinuindu-se sa le tina la suprafata. Oamenii aceia isi consuma la fel de rapid energia ca si cei care dau din maini haotic. Picioarele stau la suprafata doar daca le misti. La fel si cu pagina de facebook. Degeaba exista daca nu pui content pe ea. Degeaba „cumperi” like-uri daca nu oferi continut. Oamenii vin prima data pentru ca le-ai dat nada dar a doua oara nu se mai intorc pentru ca nu e nimic relevant pentru ei acolo.
4. Invata sa bagi capul in apa. Cei care inoata cu capul la suprafata consuma multa energie fara sens. Probabil cei care fac asta stiu deja ca a tine capul la suprafata inseamna sa incordezi spatele si de aici pana la a-ti pierde energia mai e un pic. Daca vrei sa te misti rapid si fara efort prea mare trebuie sa bagi capul in apa. 1,2,3 si o gura de aer, nu e chiar asa de complicat, se invata si apoi devine firesc. Aerul iese pe nas si intra pe gura, plamanii functioneaza normal, creierul se oxigeneaza si conduce efortul asa cum trebuie. Invata sa te uiti in statisticile paginilor, fii atent la ce spun cifrele si nu sta tot timpul cu ochii pe ceilalti. Nu toti cei care sunt in jurul tau, ma refer aici la concurenti, stiu incotro se indreapta si nici nu sunt mari experti. Nu e nevoie decat de priviri scurte in jur.
5. Deschide ochii sub apa. E esential daca vrei sa stii unde mergi. Daca nu poti deschide ochii, ia-ti o pereche de ochelari. Asculta cifrele, asculta ce spun fanii tai si mergi inainte. Daca nu esti in stare sa urmaresti statisticile sau fanii, sau daca nu ai timp sa faci asta, apeleaza la un consultant. El va juca rolul ochelarilor si te va face sa privesti mai clar si sa vezi pe unde mergi.
Daca reusesti sa parcurgi acesti cinci pasi, cu siguranta vei elimina teama de a intra in social media. Nu uita, mai devreme sau mai tarziu tot ajungi in apa si ar fi bine sa stii sa inoti. Sigur, in unele ape salasluiesc crocodili, rechini, piranha, serpi si alte animale periculoase dar pana sa te atace acestea daca nu stii sa inoti, sigur te vei ineca. In plus, daca reusesti sa te tii la suprafata, daca nu ti-e frica sa bagi capul in apa si daca inveti sa deschizi ochii, poti anticipa un atac si poti actiona. Uneori si pradatorii pot fi surprinsi de prada daca aceasta actioneaza prima. Si inca ceva, apele agitate sunt in general mai sigure, apele limpezi si linistite ascund cele mai agresive bestii. 😉
In final iti spun ca e mai bine sa apelezi la un instructor de inot decat sa porti mereu o vesta de salvare cu tine. Gandeste-te cat de caraghios ai sa fii. Pentru ca mai devreme sau mai tarziu, oricat de mult ai evita, in apa tot ai sa ajungi. Propriu zis, nu ma pricep prea bine la inot, dar stiu destul de multe lucruri despre social media. Si nu vand veste de salvare.
Sursa foto: www.ereleases.com
Delia Constantinescu a zis
foarte buna comparatia si eficienta 😉 bv