Am observat inca de asta-vara ca perioada de discount a inceput un pic mai devreme decat in alti ani. Explicatia pe care am dat-o atunci a fost ca, cel mai probabil, proprietarii/managerii magazinelor au hotarat sa nu riste ca romanii sa cheltuie toti banii prin concedii si sa nu le mai ramana pentru cumparaturi la intoarcere. Se pare ca a fost o mutare buna pentru ca fenomenul se repeta si in perioada de iarna. Si totusi explicatia nu poate fi aceeasi. E oarecum ilogic sa faci discount-uri inainte de Craciun pentru ca oricum in perioada aceasta clientii sunt mai cu dare de mana si in cautare de cadouri deschid portofelele mai usor. Si totusi … se intampla.
Observ ca nu sunt cazuri izolate. Tot mai multe magazine din centrele comerciale au inceput in avans perioada de reduceri dar daca stai putin pe margine si analizezi incepi sa vezi un model. Cele mai multe magazine care s-au grabit sa taie preturile sunt cele mici, care nu fac parte din lanturi mari, sau apartin unor lanturi dar nu atat de mari, cu mai putina notorietate decat mai consacratele Inditex, Mango, Motivi etc. Initial am crezut ca e doar un teaser si ca sunt reduceri de pana la 20% dar am observat ca se merge chiar si pana la 50% si, din nou, nu sunt cazuri izolate. Iar romanii cumpara, nu se joaca. In fond si la urma urmei de ce n-ar face-o? Daca tot trebuie sa ia cadouri, de ce sa nu le cumpere la preturi reduse?
Sa analizam putin si motivele posibile pentru aceasta graba aparenta.
1. Am putea merge pe acelasi rationament pe care l-am enuntat in vara. Romanii pleaca de sarbatori in concedii si la intoarcere banii sunt mai putini, darea de mana cam dispare si majoritatea prefera sa astepte finalul lui ianuarie cand reducerile ajung si la 70-80% din pretul initial. Nu e insa singurul rationament valabil.
2. Micii comercianti prefera sa-si securizeze vanzarile in avans, chiar cu riscul de a vinde ieftin intr-o perioada in care clientii sunt mai largi la punga. Avantajele ar fi ca scapa rapid de marfa si pot face loc noilor colectii in avans fata de competitori, incercand sa fure putin din segmentul „inovatorilor” pe final de ianuarie, inceput de februarie.
3. Un alt rationament ar fi acela ca micii comercianti prefera sa incheie anul cu incasari importante pentru a putea prinde la randul lor discount-urile brandurilor din afara granitelor pe care le importa neoficial, de obicei speculand pe bursele de solduri sau chiar deplansadu-se in vestul Europei si achizitionand loturi discountate. Astfel pot avea un lot nou de marfa pe final de ianuarie si inceput de februarie, marfa ce va fi randu-i vanduta tot la preturi reduse, tocmai pentru ca a fost achizitionata ieftin.
Probabil ca mai sunt si alte motive. Eu am intuit 3. Probabil singurii care stiu sunt proprietarii/managerii acelor magazine care se bat in discount-uri in pre-sezon. Consumatorul nu poate decat sa se bucure si sa profite, iar ceea ce am vazut azi in 3 centre comerciale prin care am trecut imi confirma acest lucru.
Si mai sunt si cei care maresc si taie preturile ca sa para o reducere „adevarata”.