Recent am fost invitat la Business Days si am avut un speech scurt la workshop-ul Branding si Pozitionare in piata. Mi-a placut sa revin pe „scena” si dupa experinta placuta de la BizCamp din primavara, am avut parte de o experienta la fel de placuta si la Business Days Iasi 2015. Am vorbit scurt si la obiect despre diferentiere ca baza de pornire a procesului de pozitionare. Timpul nu mi-a permis sa dezvolt foarte mult ideea, asa ca am folosit markerul si un flip-chart ca sa nu inghesui prea multa informatie intr-un ppt. Si mi-a prins bine. Cred ca si mie, si salii.
Public speaking fact: Publicul e mai inclinat sa ia notite cand speakerul scrie pe flip-chart decat cand acesta proiecteaza un ppt. Si asta conteaza mult. Pentru ca atunci cand publicul scrie, inseamna ca este atent si ca doreste sa retina ceva. Face acest efort de a scrie, pentru ca se gandeste ca aceasta informatie se va pierde, spre deosebire de ppt pe care e posibil sa-l gaseasca undeva, chiar pus la dispozitie de speaker sau de organizatori de cele mai multe ori. Acum va intreb, cati credeti ca mai arunca un ochi peste ppt-uri dupa ce s-a terminat speech-ul, chiar daca acestea le sunt puse la dispozitie? Da, ati ghicit, aproape niciunul. Pe principiul „las’ ca ma uit cand voi avea nevoie”.
Bun, am vorbit scurt. Toti au avut speech-uri scurte. Cel mai mult a vorbit insa moderatorul. Nu stiu daca era rolul lui sa faca asta. Dar la un moment dat raspundea si la intrebarile din public in locul nostru, al speakerilor. Dar daca omul vroia, puteam sa zicem noi nu? A fost hilar la un moment dat cand incercam sa ascult o intrebare care imi era adresata pentru a putea sa raspund cat mai la obiect si el imi soptea in ureche „vreau sa raspund eu la asta, da-mi mie microfonul”.
In fine, unde vreau sa ajung de fapt. In general cand accept sa merg la astfel de evenimente o fac nu doar pentru ca vreau eu sa ii invat pe altii ce stiu. Ci pentru ca stiu ca si eu voi invata la randul meu de la altii. Uneori invat cum sa fac anumite lucruri, alteori invat cum sa nu fac alte lucruri. Si iata ca situatia s-a repetat si anul acesta la Business Days. Si de la cine am invatat cel mai mult? De la moderator, bineinteles. Pentru ca el a vorbit cel mai mult. Si-am invatat ca:
– cel mai important lucru cand mergi la un astfel de eveniment este sa intelegi de ce te afli acolo, care e rolul tau? Daca esti in public, atunci asculti si pui intrebari. Daca esti moderator, atunci moderezi. Daca esti speaker atunci vorbesti si raspunzi la intrebari.
– alt lucru important este sa nu pui intrebari daca stii ca nu vei primi raspunsuri. Cand te afli in fata unei sali de 100 de persoane care au venit sa afle lucruri despre un anumit subiect, intreaba-i ceva legat de asta. Altfel, daca vrei sa pui intrebari ca sa raspunzi tot tu, poti sa dai direct raspunsul. E mai comod decat sa asisti la un moment de tacere ciudata si sa creezi disconfort pentru cei care, evident nu stiu raspunsul.
– oamenii care vin la aceste evenimente cauta raspunsuri de la cei din fata lor, cauta raspunsuri la intrebarile proprii. Nu vin acolo ca sa fie interogati si sa ofere raspunsuri. Ca daca le aveau, nu mai veneau acolo. Indicat e sa-i provoci pe ei sa te intrebe pe tine, nu sa ii bombardezi tu cu intrebari.
Ca sa concluzionez, experienta a fost una super, publicul a reusit intr-un final sa puna intrebarile pe care le avea pe limba, speakerii au oferit raspunsuri atat cat s-au priceput si ma bucur ca cei mai multi au castigat ceva de pe urma prezentei in sala. Depinde de ei ce vor face mai departe cu informatiile primite. Eu unul ma bucur c-am fost. Si stiu sigur ce-o sa fac cu concluziile trase.
PS. Acum cativa ani mi-am cumparat tricoul asta si acum l-am scos nitel de la naftalina. Mesajul concluzioneaza intr-un fel ceea ce am scris aici. Nu abuzati de intrebari, ok?
Scrie un comentariu!