Ma intreba alaltaieri cineva unde ar putea sa faca un curs de marketing in Iasi si nu am stiut ce sa-i raspund. In afara de cursurile de la universitate, nu stiu sa mai fie disponibile astfel de cursuri in alta parte. In urma cu mai bine de un an cumparam cursdemarketing.ro insa n-am mai facut nimic cu el pentru ca intre timp prioritatile mele s-au schimbat si am intrat in industria turismului, iar timpul nu-mi mai permite sa ma ocup de acest proiect. Candva, cand ma voi mai linisti, poate o sa-l resuscitez. Dar pana una alta hai sa vedem care-i treaba cu aceste cursuri de marketing.
Inainte de toate trebuie sa intelegem pentru ce vrem sa facem un curs de marketing. Pentru ce ne trebuie?
Persoana care ma intrebase pe mine se afla in scenariul devenit deja clasic „imi trebuie o diploma la angajare”. In cazul acesta cred ca daca sapam suficient de adanc, se gasesc alternative pe la firme care fac „conversie” profesionala sau cum i se mai spune in zilele astea. Cat si ce inveti la cursurile astea sau cine le tine, sunt intrebari la care nu va pot raspunde pentru ca nu am nicio informatie despre acestea.
Un alt scenariu este acela al micului antreprenor care doreste sa invete cateva notiuni/concepte de baza in marketing. E vorba de omul care deja pune in aplicare, care probabil a citit 1-2 carti sau urmareste eventual niste bloguri si mai stie una-alta. Din pacate singura solutie pentru un astfel de posibil cursant o reprezinta cursurile de tip „one time opportunity” pe care le organizeaza sporadic diversi traineri. Dar situatiile sunt foarte rare si de cele mai multe ori cursurile de acest tip au un caracter foarte aplicativ ceea ce nu e intotdeauna un plus, mai ales pentru cei carora le lipseste baza.
Al treilea scenariu pe care vi-l propun este acela al managerului de marketing care are in subordine oameni cu alt tip de pregatire decat cea de marketing si care simte nevoia educarii acestora. Pentru acest scenariu, recomandarea mea este contactarea unui lector/trainer care sa livreze intern, in organizatie, un curs combinat teorie-aplicativ, pentru cei care necesita pregatire de specialitate. Si aici mai gasim persoane care sunt in masura sa livreze astfel de cursuri/traininguri iar in cele mai multe dintre cazuri nu se pune problema eliberarii de diplome.
Iar ultimul scenariu il reprezinta chiar cel in care cel ce necesita instruire este chiar managerul de marketing insusi. Nu putine sunt cazurile cand pe aceasta pozitie ajunge, de cele mai multe ori prin promovarea din interiorul organizatiei, o persoana care nu are pregatirea teoretica necesara. Vidul conceptual isi va face simtita prezenta rapid iar managerii buni vor realiza acest lucru si vor incerca sa-l umple cu un curs. Ei bine, aici e nevoie de o solutie mai complexa. Unui manager ce vrea sa invete marketing ii trebuie mai mult decat un curs. Bagajul cel mai simplu de cunostinte ar fi format din: Basic Marketing, Marketing Research, Brand&Product Management, Integrated Marketing Communications (adica Advertising, PR, Sales Promotions, Personal Selling si Direct Marketing), Pricing, Distribution, Digital Marketing si la final Strategic Marketing Management. 8 discipline distincte (sau poate chiar 12 daca le numaram pe cele de comunicare separat) pe care in mod cert nu le poate acoperi nimeni, nici trainer, nici cursant, in 20 de ore. Rezonabil ar fi un program cu minim 12 ore pe fiecare dintre cele 8 discipline finalizat printr-un plan de marketing in care cursantul sa faca uz de toate cunostintele acumulate. Dar, din pacate, dupa cum spunea Ion contempland pentru prima data o girafa la zoo: asa ceva nu exista!
Da, exista un oarecare vid in zona aceasta a cursurilor de specializare, si nu ma refer doar la cele de marketing, un vid pe care acum nu prea cred ca il poate acoperi cineva. Dar acest lucru se intampla si din cauza celor care sunt de fapt interesati de aceste cursuri. Pentru ca niciun lector/trainer adevarat nu te poate invata marketing in 12-20 ore si niciun cursant nu vrea sa aloce mai mult de atat. Nimeni nu mai are rabdare, toata lumea vrea totul deodata. Dar din pacate cand vine vorba de knowledge, lucrurile nu merg asa. Trebuie studiu, trebuie atentie, trebuie un mediu propice pentru asta, trebuie dedicare si de asemenea trebuie vointa.
Asadar, dragi prieteni dornici sa invatati marketing in 20 de ore, fie ca doar aveti „nevoie” de o diploma, fie ca nu, nu va mai amagiti. Veti invata mai mult daca alocati timp pentru a citi cateva carti despre disciplinele amintite mai sus. Si acordati-va timp, nimeni nu face minuni. Nici trainerii, nici cursantii. 😉
CLAUDIU FLOREA a zis
Pe Coursera sunt cursuri de marketing foarte bune, de la basic până la unele mai specializare. Evident, este nevoie de timp și auto-disciplină pentru a le parcurge cu succes.
Adrian Monoranu a zis
Corect. Doar ca romanul autodidact e o specie rar intalnita. 🙂
Cristi Lucan a zis
Exista si cursuri online de Marketing sustinute in limba romana – unde se lucreaza practic cu simulari de cazuri reale din companiile romanesti. Detalii curs Marketingul Afacerilor pe http://www.AcademiadeAfaceri.ro 🙂