Pe 13 septembrie am revenit în Romania după 3 săptămâni de alergătură prin Germania. Am ieșit din casă si parcă mă întorsesem în timp cu un an și jumate. Trafic, aglomerație, claxoane, buchete de flori. Începuse școala. De data asta față în față, cu careu, cu doamna învățătoare, cu ghiozdane pline, cu bunici și părinți cu lacrimi în ochi, cu de toate. Normalitate.
Dar de fapt nu e peste tot situația așa de roz. Și nu din cauza pandemiei. Nu e roz pentru că în multe localități din Moldova copiii nu ajung la școală. Nu pentru că nu vor, ci uneori pentru că nu sunt lăsați, alteori pentru că nu au cu ce se îmbrăca, nu au ghiozdan sau rechizite. Dar cel mai trist e că uneori pur și simplu nu există „doamna”.
Cred că nu mai trebuie să menționez că România are una dintre ratele cele mai mari de abandon școlar din Uniunea Europeană. Conform rapoartelor Teach for Romania, peste 40% din copiii de 15 ani (care încă frecventează școala) suferă de analfabetism funcțional, adică nu pot extrage ideea principală dintr-un text pe care îl citesc. Unii dintre aceștia nu știu să citească, iar peste 1000 de școli din România nu au niciun elev care să fi obținut media 5 la evaluarea națională (în clasa a 8-a). Toate acestea au de-a face și cu venitul familiei și locul în care acești copii s-au născut.
Dacă analizăm punctual, localitate cu localitate și școală cu școală, nu cred ca ar trebui să fim surprinși dacă aflăm la final ca majoritatea cazurilor nefavorabile sunt din Moldova. Motivele sunt două:
- În primul rând numărul comunităților izolate din Moldova este mult mai are decât în celelalte zone ale țării. A se înțelege asta prin faptul că infrastructura este inexistentă. Nu există drumuri, darămite internet. Asta înseamnă ca există dificultăți atât pentru cadrele didactice, cât și pentru elevi în a ajunge fizic la școală. Nu mai vorbim de accesarea cursurilor online în perioada pandemiei.
- În al doilea rând, Moldova este printre cele mai sărace, dacă nu cea mai săracă regiune din Romania. Mulți părinți nu au efectiv resursele necesare pentru a-și trimite copiii la școală.
Nu este necesară o pregătire prealabilă (studii de specialitate, modul pedagogic etc.) deoarece candidații ce sunt selectați după procesul de evaluare trec printr-un program intensiv de pregătire denumit Academia de Leadership și Pedagogie, prima etapă din cei 2 ani de formare de care beneficiază profesorii TFR.
Am avut posibilitatea, datorita amabilității ONG-ului Teach for Romania (TFR), să discut cu 2 învățătoare suplinitoare care predau în astfel de comunități izolate și realitatea este deosebit de tristă. Apoi am discutat și cu Gabriela Dima, directorul regional TFR la Iași și m-am bucurat să aflu despre modul în care se implică pentru rezolvarea penuriei de cadre didactice, dar și despre modul în care Lidl Romania se implică în această inițiativă.
Cele două învățătoare cu care am discutat, Anca si Daniela, sunt în acest program datorită pasiunii și dorinței de a ajuta. Ambele ar fi putut continua în carierele lor cu succes. Fără discuție, viețile lor s-au schimbat semnificativ odată cu intrarea în TFR.
Anca a terminat Geografia și face acum un doctorat la aceeași facultate. Își dorea să devină prof de geografie, dar anul trecut a devenit „doamna” la o clasă pregătitoare și acum continuă cu aceeași elevi și în clasa I la școala din Hărpășești, județul Iași. Mi-a zis că nici nu se mai gândește să devină prof. Vrea să rămână alături de elevii săi, să fie învățătoare.
Dana a lucrat peste 20 de ani în bancă, la bursă și în alte instituții. Putea să meargă mai departe acolo. Mi-a spus însă că avea nevoie de o motivație nouă, diferită, voia să meargă mai departe într-o altă direcție, să dea ceva înapoi comunității. Așa că a aplicat pentru a intra în TFR și a fost selectată. A trecut prin Academie și acum e „doamna” la clasa I în școala din Mânjești, județul Iași. Avea emoții mari, se vedea, dar era bucuroasă, energică și cel mai important fericită.
Mi-au zis amândouă că există multe provocări, dar că bucuria copiilor de a învăța primează. N-are cum să fie ușor să fii cadru didactic într-una dintre comunitățile acestea unde copiii ajung greu la școală, unde părinții uneori sunt violenți și unde mai mereu lipsește ceva. Dar niciuna dintre cele două nu a menționat lipsa de interes a copiilor. De fapt, mi-au zis ca aceștia vor să învețe carte, sunt bucuroși să o facă. Și la rândul lor, părinții sunt bucuroși că există învățătoare.
Le-am întrebat și dacă se descurcă financiar cu salariul de învățător suplinitor și daca nu sunt atrase să se întoarcă la confortul financiar al jobului anterior. Ambele mi-au zis că nici vorbă de întoarcere, mai ales că există mult ajutor din partea celor de la TFR și satisfacțiile sunt de altă natură decât cea financiară.
Revenind la discuția cu Gabriela Dima, am aflat și cât de important este rolul jucat de Lidl Romania în prezența TFR în Moldova. În primul rând, mi-a zis că fără susținerea companiei nu ar fi existat acest birou regional TFR în Moldova (primul, după cel din București). Apoi mi-a povestit despre acțiunile făcute în școlile unde există cadre didactice recrutate de TFR, despre deschiderea Lidl și despre încrederea acordată. Cu sprijinul Lidl Romania, TFR va selecta și pregăti profesori valoroși care vor lucra în școlile publice vulnerabile din cele 8 județe ale regiunii. Obiectivul comun este pregătirea a 80 de profesori pentru zona Moldovei, în următorii doi ani.
Una dintre inițiativele prin care Lidl contribuie la programul Teach for Romania este o campanie de tip cause related marketingdesfășurată în magazinele din toată țara în apropiere de noul an școlar. Fondurile colectate cu spijinul clienților în cele 5 ediții ale campaniei au fost direcționate către ONG, pentru a susține în continuare derularea proiectelor.
Campania din acest an a avut loc în perioada 23 august – 05 septembrie, iar la achiziţionarea oricărui produs din gama Şcoala în coolori vesele, Lidl România a donat câte 1 leu către programul TFR. După această ediție, Lidl România, cu sprijinul clienților săi a donat suma de 1.300.000 lei către TFR, pentru a susține programul național. Suma strânsă anul acesta va contribui la recrutarea, formarea și susținerea unei noi generații de profesori TFR.
Le doresc succes și au din partea mea cea mai sinceră apreciere! Atat TFR, Lidl Romania și in special cadrele didactice din program. Pentru că eu cred că educația este din ce în ce mai dificilă pe măsură ce vârsta celui educat scade!
Scrie un comentariu!