In ultima vreme traim din ce in ce mai in viteza. Alergam in stanga si in dreapta incercand sa rezolvam cat mai multe din grijile cotidiene. E greu sa mai gasesti timp si pentru putina cultura. Televizorul si internetul par a fi singurele surse de informatii culturale in perioada actuala. Se intampla sa mai pasim din cand in cand pragul unei librarii. Universul care ni se deschide este unul impresionant. Si e normal sa fie asa. Datorita lipsei de interes din partea “consumatorilor” marketingul a inceput sa iasa din ce in ce mai mult sa-si faca simtita prezenta. Editurile fac eforturi din ce in ce mai evidente de a promova cartile, librariile se intrec in oferte promotionale si incearca abordari din ce in ce mai diferentiate.
Exista insa o diferenta foarte mare intre cartile romanesti si cartile care provin de la edituri straine. Si e o diferenta foarte usor perceptibila. Daca in cazul cartilor ce provin de la edituri romanesti marketingul se vede doar la exterior, pentru cartile straine marketingul se vede si in interior. Noi incepem sa facem marketing abia dupa ce cartea s-a publicat. Ei insa marketeaza cartea inca din stadiul de concept. Si nu e vorba de promovare, ci de modul in care cartea este scrisa. Consumatorul, adica cititorul este pus in prim plan inca din momentul in care autorul incepe sa astearna primele randuri pe hartie. Editorii se preocupa de continut nu doar prin prisma calitatii dar si din perspective atractivitatii, reprezentativitatii pentru segmental de cititori, usurintei parcugerii textului si tot asa mai departe. Cartea e un produs care se construieste in jurul cititorului. E mult mai simplu sa marketezi un produs care este dorit de consumatori decat unul pentru care trebuie sa creezi o cerere. Si asta vine din interior. Restul vine aproape de la sine. Gandirea strategica de marketing poate face din carti produse extreme de vandabile daca incepe cu faza de research&development si daca totul pleaca de la consumator.
Eforturile librariilor sunt de apreciat intr-o tara in care lumea nu mai da prea multa atentie cititului dar lucrurile ar sta mult mai simplu daca si produsele ar fi gandite pe nevoile acestor consumatori din ce in ce mai grabiti. Poate la inceput v-ati intrebat daca e vreo diferenta intre conceptele din titlu. Ei bine acum sunt sigur ca realizati foarte usor diferenta. Intrebarea care apare este mai degraba legata de timp. Cand vor incepe si la noi editurile sa introduca marketingul in carti?
Articol aparut si pe Brandinfo.
Paula a zis
O diferenta in modul de redactare am observat si intre cartile publicate in America si cele europene. Asta cel putin la cartile pe teme de marketing/publicitate.
Cele europene sunt de multe ori alambicate cu multe referiri, trimiteri, citate…per global mai orientate spre partea teoretica. Normal, recurg la o generalizare, dar din ce-am citit pana acum asta am observat.
Adrian Monoranu a zis
@Paula:
Exact asta vroiam sa spun si eu dar se pare ca n-am fost destul de clar. La cartile americane consumatorul este in centru inca din momentul conceperii si redactarii ca la orice produs. Sa stii ca nu e o generalizare eronata. Si eu am remarcat diferentele maaaari intre cartile americane si cele europene. Avem noi mania asta a „savantificarii”. 🙁