Inca de cand s-a aflat marele castigator al editiei din acest an a Oscarurilor lumea a inceput sa-si puna intrebari vis a vis de modul in care a reusit sa primeasca atatea premii cu asa un competitor. Motivele cele mai mari de nedumerire sunt legate de faptul ca filmul apare pe IMDB ca fiind un film din 2008 iar toata lumea stie ca Oscarurile se dau pentru filme din anul precedent (n.r. 2009).
Explicatii sunt destule. Filmul a fost intradevar produs in 2008 insa a fost re-released in 2009. E un film cu un buget destul de slabut (undeva la 10-15 mil $.) si cu incasari iarasi foarte mici (cam cu 1-2 mil. $ mai mult decat bugetul). Oricum, Oscarurile nu se dau pentru incasari si nici pentru bugete asa ca motivul asta nu sta in picioare.
Ei bine, sunt totusi alte voci care spun ca The Hurt Locker a castigat pentru ca a fost regizat de o femeie si pentru ca Academia Americana de Film dorea ceva diferit. Intamplator sau nu, regizorul filmului este si fosta sotie a lui James Cameron, regizorul principalului competitor si in acelasi timp marele pierzator al editiei de anul acesta, Avatar. Oare acest motiv ar putea sta in picioare?
Hai sa analizam un pic situatia la rece. Oscar-ul reprezinta un brand de fapt. Un brand care in ultima vreme a inceput sa fie anost si desuet. Lumea s-a saturat de confirmari. In fiecare an se stie cu multa vreme inainte care sunt favoritii si de asemenea care este invingatorul. Cu alte cuvinte lumea s-a cam plictisit. In plus, nici starurile nu mai sunt la fel de dornice de a participa ca altadata. Brandul este cumva in cadere si trebuia revigorat.
E clar ca in aceste situatii scenariul anterior poate parea plauzibil. Un film aparut parca de nicaieri devine cenusareasa balului. Castiga o caruta de premii si lasa pe toata lumea cu gura cascata. E si o premiera in industrie prin faptul ca e primul Oscar pentru regie acordat unei femei si asta face si mai multa valva. Super media coverage si multe multe controverse care in acelasi timp inseamna atentie.Voila!
Nu stiu daca au reusit sa revigoreze brandul insa cel putin la nivel de awareness au reusit. Lumea vorbeste, presa scrie, ce poti sa-ti doresti mai mult. Doar … any publicity is good publicity nu? Sau nu? 🙂
Lole a zis
Hmm interesanta idee, totusi unele mici corectari: bugetul a fost de 11 mil, incasarile de 21, sume foarte mici pentru un filmul anului, dar totusi sumele sunt irelevante in alegerea castigatorilor de catre membrii academiei.
Referitor la film, singurul lucru cu care acesta a surprins este doar bugetul redus, de asta a avut acest media coverage, nu datorita faptului ca filmul este unul slabut/mediocru. Majoritatea criticilor dau dreptate academiei, este un film bun, care si-a meritat premiile.
Un alt lucru care e greu de crezut este faptul ca membrii academiei au acordat premiul pentru cel mai bun regizor datorita faptului ca acesta este de fapt o femeie. Nimeni care a urmarit ceva vreme acordarea premiilor oscar nu mai are impresia ca academia este una rasista/sexista, cu toate ca sunt unele voci care doresc generare de trafic, care vehiculeaza aceste lucruri.
A well, e mai bine sa crezi ca e ceva in spatele culisei decat adevarul plictisitor, so..all in good fun :).
Marcel a zis
sau nu… daca chiar asta era intentia
mariusd a zis
Eu as paria mai mult pe un curent de revolta al criticilor impotriva bugetelor uriase si pe implicarea masiva a tehnologiei in realizarea produsului cinematografic.
Avatar le-a cam furat painea, criticii nu prea au mai gasit ce critica, n-au mai existat actori si buni sau actori slabi fiindca fiecare incruntare de spranceana a fost creata/retusata pe calculator. Asa ca au votat incruntati impotriva albastreilor.
Personal, sunt fan Avatar si-l consider deschizator de drumuri, iar the hurt locker mi-a parut slabut si juvenil, creat ca o manusa pentru masa publicul american cu inteligenta indoielnica( replica fanului ProTv de la noi) extaziati la orice personificare a eroului american rebel. Sa fim seriosi, cat de istet poti sa fii crezand ca exista militari(inafara de rambo) care dau suturi la portbagaje pline cu explozibil sau refuza robotelul de deminat doar ca e el excitat si-are chef sa se joace cu niste bombe.
Dar,nimic de zis, e un film foarte bun de folosit ca reclama pentru calitatea lacatelor irakiene. I rest fie filmul e slab fie sunt eu rautacios sau superficial ca nu i-am observat aura.
Adrian MATEI a zis
Nu chiar orice publicitate e buna. Personal, nu evaluez mai bine un film daca a luat un premiu Oscar. Niciunul din cele 2 nu vine cu ceva deosebit, un scenariu, o intriga … ceva. Am vazut filme mult mai bune.
Camasi barbati a zis
Filmul Avatar este un film original, cu efecte speciale deosebite, potrivit secolului XXI cand suntem invadati de tehnologii moderne. Si este abia inceputul! The Hurt Locker este un film de razboi, dar si un omagiu adus militarilor care au luptat in Irak. Si aici membrii academiei au avut de ales. Cred ca a fost mai mult o decizie politica decat aprecierea filmului ca atare.
Adrian MATEI a zis
Aici cam asa e … tocmai de asta zic ca Oscarul nu e un criteriu de referinta pentru a evalua si alege filmele cele mai bune.