De cand am inceput activitatea mea la InOras.ro am intalnit o sumedenie de situatii pe care nu le inteleg. Una dintre acestea este disponibilitatea unor oameni cu o pregatire de specialitate, nu studenti, de a munci gratuit sau pe bani foarte putini pentru activitati din orientate catre profitul unor branduri. Inteleg asocierea cu o cauza/un ong si munca pro-bono atat timp cat nu se obtine un profit material din asta insa pentru restul am gasit doar explicatii halucinante.
Prin urmare m-am gandit sa prezint un „ghid” pentru cei care vor sa munceasca moca sau pe bani foarte putini, repet nu studenti pentru ca acolo e chiar de dorit sa faca internship-uri si sa-si faca un CV insa ori nu vor, ori nu li se da sansa. Asadar, iata-l in toata splendoarea lui:
1. Accepta prima propunere care ti se ofera.
2. Nu intreba de bani, s-ar putea sa pierzi mirobolanta oferta.
3. Nu cere buget, cu siguranta „patronul” s-ar supara si ar cauta alta gasca.
4. Amageste-te cu ideea ca vei face o treaba excelenta si brandul tau personal va fi magnific.
5. Foloseste scuza „e un proiect de suflet” in caz ca cineva te ia in ras pentru ca muncesti pe te miri ce.
6. Pregateste-te sa-ti faci o mie de draci dar gandeste-te iar la recompensa morala.
7. Pune-ti in miscare toate cunostintele, pilele si relatiile. Cere-le la toti favoruri chiar daca nu ai nimic de oferit in schimb. Iti vor fi vesnic recunoscatori.
8. Fii pregatit sa obtii rezultate slabe si gandeste-te cum va fi perceput brandul tau personal dupa aceasta campanie. Esec, succes? Hmm …
8bis. Felicitari, ai facut, dupa multe nopti nedormite, mii de draci si certuri cu apropiati, o campanie de succes. Acum gandeste-te ca pe viitor vei primi tot felul de propuneri la fel de bine platite pentru ca tocmai ti-ai distrus strategia de pricing.
Am scris acest post in urma unei propuneri venita de la o persoana cu care colaborez foarte ok pe alte branduri si scopul acestuia, asa cum i-am explicat si personal, este de a evita o situatie tot mai des intalnita in ultima perioada. Avem destui de putini oameni care investesc in marketing si foarte putini care urmaresc si rezultate. Riscam sa cream impresia ca marketingul e gratuit si nu e deloc asa. Gratuitatea sau imaginea de ieftin sunt intretinute si de lipsa de interes pentru rezultate si conduce la perceptia de lucru neserios.
Probabil multi dintre voi, cei care sunteti implicati mai mult sau mai putin in marketing, v-ati intalnit cu diversi clienti care v-au transmis cat de putin le pasa de cercetare, de strategie si ca e importante sunt vanzarile asta insemnand de cele mai multe ori promotii ridicole. Ceea ce incerc sa fac, scriind acest post este sa nu intretin aceasta mentalitate. Marketingul costa, si costa mult. Asta pentru cei care pot sa si livreze rezultate!
Cereti bani, cereti bugete, munciti ca sa faceti business-urile clientilor sa mearga si livrati rezultate. Apoi cereti mai multi bani. Altfel o sa ramaneti mereu in zona mediocritatii locale in umbra unor idealuri pe care nu le veti atinge niciodata dand vina pe piata.
Cu siguranta am suparat cateva persoane scriind aceste randuri. Imi asum reactiile. Le astept si ii astept pe cei deranjati la un ceai pentru a polemiza mai detaliat daca e cazul. Sunt Adrian Monoranu si muncesc numai pe bani. Si sunt scump!
Ca să fiu în ton cu mesajul din imagine I fuckin’ agree. Chiar aveam de gând să scriu şi eu un articol pe subiectul ăsta. Un motiv în plus să o fac.
@Lucian M: It’s good to be inspirational. 😉
Excelent articol. Cireașa de pe tort e că, dacă lucrezi pe gratis sau pe bani puțini, ”patronul” are mereu impresia că faci treabă proastă și puțină. Dacă îl constă cât trebuie, brusc apreciază orele de consultanță, munca depusă, vede altfel return-ul.
Util articol!Intodeauna cand crezi ca muncesti mai mult tii se da mai putini bani, nimeni nu apreciaza daca muncesti mai mult, tot aceeasi bani vei primi ca ceilalti.
Excelent articol!
aleluia, motherfucka…
@Titus: Mare adevar graiesti. Am facut si eu chestii moca si exact asta am primit in schimb.
Eu m-am fript si cu acte de caritate – „vrem ceva simplu” si dupa ce am acceptat au inceput sa vina cu pretentii absurde. La inceput am inghitit in sec, dar la al doilea incident de acelasi gen am incetat pe loc intreaga colaborare cu ONG-ul respectiv.
Din pacate, inca mai regasesc mentalitatea „intai il agatam si apoi ii spunem ce vrem”
Genial articol! Dacă mai mulți am avea curajul să gândim la fel, progresul ar fi mult mai facil și mai rapid! Calitate mare pe moca, asta e vis sau excepție + circumstanțe speciale!!
Felicitări, voi citi și celelalte articole!
Motivul pentru care majoritatea „patronilor” nu isi permit sa investeasca in cercetari, strategii si apoi executie este probabil singurul motiv pentru care AR TREBUI sa investeasca…
True!!! Dar care-i soluția pentru șefii care nu pricep importanța investiței semnificante în specialiști și-i preferă pe cei care iau bani mai puțini? 😀
Sunt de acord cu tine, dar din cauza ca oferta de munca este foarta mica in comparatie cu cererea de munca, patronii profita de angajati, le ofera salarii mici pe ore multe de lucru
Fiecare are niste principii, atitudine si un caracter cu care probabil ca stiu foarte bine cat pot sa duca. Daca accepta oferte cu bani putini probabil ca nu cred in ei. Oricum eu astept si un articol cum sa muncesti pe bani multi 🙂
Poate ai putea sa treci pe aceasta lista si afilierea cu Emag-ul. Nu stiu daca castigi ceva din reclamele emag, dar eu aud de la toata lumea, ca pana ce vizitatorul redirectionat chiar cumpara ceva de la emag, de obicei trec mai mult decat 30 de zile, care este termenul pentru a primi ceva din produsul cumparat, deci Emag de obicei se alege cu reclama gratuita. Zi-mi daca ai avut o experienta mai buna pana acum.
@Istvan: Eu am facut ceva bani cu ei. Altfel nu as fi tinut bannerul acolo. Clar ca ei sunt mai castigati decat mine dar atat timp cat merge, prefer sa-l tin. 😉
In ultima perioada am cautat persoane interesate sa adauge continut pe un site. Este vorba de ceva ce nu necesita foarte multa creativitate, mai exact se testau anumite aplicatii si se trageau unele concluzii.
Am cautat pe multe forumuri si pana la urma am gasit cateva persoane interesate. Desi le-am spus inca de la inceput toate aspectele importante, ei faceau toata treaba de-an doaselea. Le-am explicat de 2-3 ori, insa am fost nevoit sa renunt la colaborare. Serviciul bineinteles ca l-am platit, insa treaba a trebuit refacuta.
Ideea este ca in ziua de astazi, tinerii nu mai stiu sa asculte. Te aproba, fac ca ei, dar cand e vorba de plata, tot ca ei trebuie sa faci ca sa nu dea prost si sa iti patezi tu obrazul. Majoritatea tinerilor din ziua de azi se bazeaza pe tepe, in loc sa isi asigure un viitor, cel putin concluzia asta o trag eu, intrucat pana acum rar am gasit persoane serioase si de incredere.
Foarte bun articol,in general mai toti patronii din Romania profita de angajatii mai tacuti,deoarece acestia nu au tupeul de a se impune,dar in final tot ei au de pierdut!
M-am hotarat sa scriu cateva randuri pentru ca majoritatea mesajelor ii critica pe cei care platesc, respectiv „patronii”.
Din punctul meu de vedere situatia pare simpla: nu-ti convine un contract – renunti la el. Ar trebui sa fie valabil pentru orice tip de contract fie el si „contract individual de munca”.
In alta ordine de idei, daca un „patron” e prost sau ia decizii gresite, atunci piata il va curata.