Luni si marti am avut placerea sa tin un curs/training (nu stiu exact cum sa-l denumesc) in cadrul unui proiect de tip scoala de vara derulat de Antibiotice (a+) Iasi. Spun placerea, pentru ca a fost un adevarat learning experience pentru ambele parti. Pentru mine a fost extrem de binevenita o astfel de experienta pentru ca am aflat multe despre un sector nou de business pentru mine, si anume zona pharma dar si pentru ca mi-am satisfacut o mega curiozitate. Va spun mai tarziu si despre asta.
In mare parte am vorbit despre brand si product management pentru ca aceasta a fost dorinta lor. Ceea ce am livrat a fost un minicurs despre brand management vs. product management cu insertii si aplicatii practice pe pozitionare si diferentiere. Trebuie sa spun ca desi nu e primul astfel de curs pe care il fac in afara facultatii, am avut cateva emotii si asta pentru ca in public erau cativa dintre fostii mei colegi de facultate dar si fosti studenti.
Discutiile au fost savuroase si timpul a trecut foarte repede. Initial nu stiam la ce sa ma astept dar mi-a placut foarte tare ideea de scoala de vara pentru angajati. Asta imi demonstreaza ca desi (si aici o sa ma urasca fetele de la PR) pentru mine Antibiotice parea o companie invechita, nu e chiar asa. Preocuparea conducerii pentru a oferi angajatilor sansa de a se dezvolta, de a afla informatii noi si de a-i provoca pur si simplu mi se pare de laudat.
Mai mult decat atat am descoperit o structura manageriala destul de bine pusa la punct cu departamente bine definite insa cu ceva probleme in ceea ce priveste rolurile acestora, in special zonele de confluenta. Si cum brand managementul este una din aceste zona de confluenta am avut despre ce sa vorbim. Practic am aflat ca exista ceva probleme in ceea ce priveste relatia corporate brand – consumer brands si sper sa-i fi ajutat pe cei cu care am stat de vorba sa inteleaga ca ambele trebuie exploatate la maxim. De asemenea, un lucru pe care nu-l consider tocmai sanatos este faptul ca exista un departament de PR care se ocupa de brandul corporate si de consumer brands se ocupa product managerii iar relatiile dintre cele doua „departamente” sunt uneori incordate.
Ceea ce este insa necesar de precizat este ca se simte nevoia de schimbare continua chiar din interior si asta e un lucru bun. Brandul corporate este unul destul de puternic, s-a muncit mult pe el si se munceste in continuare insa acest efort nu este suficient pentru a creste si brandurile de consum. Asocierile nu sunt intotdeauna atat de evidente pe cat si-ar dori product managerii si nu intotdeauna atat de pozitive pe cat si-ar dori departamentul de PR. Sunt insa lucruri care se pot remedia si prezenta mea acolo e o dovada ca se doreste asta. Nu am venit cu solutia salvatoare si nici nu mi-am propus sa fac asta insa din moment ce s-a cerut un curs de branding inseamna ca primul pas este facut, si anume constientizarea unei probleme.
Am gasit insa si cateva reminiscente dintr-un sistem mai vechi, probleme de atitudine mai exact. In momentul acela m-am simtit chiar ca acasa. 🙂 E vorba despre distanta foarte mare intre nivelurile superioare de management si nivelurile inferioare. Poate ca de fapt e doar o distanta perceputa la nivelurile inferioare insa acest lucru duce la o reprimare a initiativelor la aceste niveluri. Din punctul meu de vedere acest lucru nu e deloc sanatos pentru organizatie si pentru brandurile companiei. Schimbarea trebuie sa vina din interiorul organizatiei si nu neaparat de la structurile de top management.
Concluzionand as spune ca mi-am satisfacut curiozitatea si asta a meritat fiecare minut petrecut acolo. Si ca sa dezvalui si despre ce era vorba va spun ca eram pur si simplu dornic sa vad cum arata marketingul dintr-o companie romaneasca de mari dimensiuni cu un portofoliu urias de branduri si cu un brand corporate destul de solid. Si arata exact cum imi inchipuiam. Cert e ca imi doresc sa mai merg, fie in calitate de trainer sau consultant. 🙂
Apropo, Raluca et co, merci de cadourile primite, o parte le-am distribuit asa cum ati intuit si au fost foarte bine primite! Si Vali, remember, less books and more practice always works!
Aceeasi parere am avut si eu despre Antibiotice Iasi,ca ar fi ramas la celasi nivel, comunist chiar, pana de curand cand am inceput sa lucrez in piata pharma si am avut contact direct cu ei. De apreciat ca atitudinea angajatilor influenteaza in mod direct performantele organizatiei, iar la nivel individual este un determinant al performantelor in munca, precum si al carierei personale.
Tine mai mult de mentalitatea tipic romaneasca care mai are cateva reminescente in companiile românești. Este normal să fie performantă, datorită standardelor înalte pe care le are și a experienței pe piață. Angajații sunt bineinteles influențați de cultura organizațională, ei fiind nevoiți să se adapteze la mediul respectiv. O propunere de schimbare venită din partea acestora c, in ceea ce privește atitudinea și imbunătățirea mediului de muncă, la nivel inalt, sunt sigură că va fi privită cu multa reticență.
Mono imi place metoda de abordare. În ceea ce privește, atitudinea anagajaților..imagineaza=ti ca intr-un studiu realizat recent, in 2 companii de Iași, 50 de anagajati din 100 s-au intalnit cu situații de abuz moral la locul de muncă (este un subiect super interesant). Ceea ce vreau sa spun, e că daca vrei o schimbare trebuie să fie o schimbare realizată din toate punctele de vedere! 🙂