Intr-o tara in care circul ieftin de la televiziunile de scandal este singura distractie a multora, si in care tot mai multi intelectuali (ma refer la cei adevarati, nu la toti analfabetii si oligofrenii care se considera intelectuali doar pentru ca au terminat, numai ei stiu cum, o facultate) renunta sa se mai uite la televizor, am descoperit joi un motiv sufiecient de bun incat sa nu-mi inchid abonamentul la cablu. Evident, e vorba de victoria Stelei in meciul cu Ajax Amsterdam. Fotbalul nu e tocmai cea mai intelectuala activitate, si nici personajele care se perinda prin acest sport nu-s cele mai rasarite dar sentimentul pe care ti-l da o asemenea victorie e uneori imboldul pentru a crede ca se poate.
Ne-am calificat romaneste, mai mult cu sufletul decat cu tehnica, mai pe branci, mai prin gropile si santurile de pe National Arena, dar ne-am calificat. Am facut-o in cel mai pur stil romanesc, cu absente importante din echipa de baza, cu improvizatii, cu goluri marcate de fundasi, dar ne-am calificat. Si romanii sunt fericiti. Atat de fericiti ca pentru cateva ore au uitat joi seara de Basescu, de Ponta, de Antonescu, de Voiculescu si de toti ceilalti. Asta pana a aparut marele cioban la Digi si a inceput sa vomite in direct tot felul de abominatii verbale. Ma rog, romanii au fost fericiti. Intr-o tara in care am uitat sa iesim in strada sa ne cerem drepturile, ne-am adus aminte drumul spre Piata Universitatii pentru a sarbatori.
Acum au aparut peste noapte si zecile de mii de stelisti „oportunisti” care s-au inghesuit la bilete. Deja aseara se anuntase ca s-au vandut 30.000 de bilete cam in 5-6 ore de la punerea in vanzare. Normal, cand castiga Steaua toata lumea e stelista. Probabil stelistii adevarati o sa ramana pe la portile Arenei Nationale sau o sa ajunga sa cumpere bilete la suprapret de la bisnitari pentru ca asa-i in fotbalul romanesc. Una peste alta, Steaua ramane un brand important daca reuseste asemenea recorduri de vanzare. Pacat insa ca nu se speculeaza mai mult potentialul de marketing al acestui brand. Conducatorii se multumesc sa castige din bilete dar merchandisingul e lasat la o parte. Mi se pare inacceptabil ca la o echipa care strange 50.000 de fani pe un stadion sa nu ai la stadion un magazin cu produse cu insemnele clubului: tricouri, sepci, steaguri, fulare etc. si sa le vinzi dintr-o duba trasa undeva in parcare.
Cu chiu si vai s-a facut un magazin „suporter Steaua” prin Bucuresti dupa ce mai marii clubului au dat cu mucii in fasole lansand pe piata esec dupa esec. Sa fim seriosi: berea Steaua? cola Steaua? bomboane Steaua? ciocolata Steaua? WTF? Dar daca vrei sa cumperi un tricou cu jucatorul preferat il gasesti doar in Bucuresti si la peste 300 ron iar in reprezentantele Nike din tara doar tricouri neimprimate cu preturi la fel de piparate. Nu mai vorbesc de posibilitatea de a imprima un tricou cu numele tau sau cu numarul favorit … Sincer, m-as oferi voluntar sa realizez o cercetare de piata printre suporterii stelisti pentru a vedea concret ce si cum s-ar cere pe piata si cat ar fi dispusi acestia sa plateasca pentru aceste produse dar am impresia ca oricum as face-o degeaba.
Ma intreb cum e sa ai incasari de peste 12 milioane de euro intr-un sezon si sa ai un marketing de tot rasul. Si te mai intrebi de ce daca echipa prinde un meci mai slab, gata nu mai vin suporterii la stadion. Evident, tot suporterii sunt vinovati ca nu sunt suporteri adevarati. Cum sa joci 3 sezoane la rand fara sponsor principal pe tricouri cand numai acela ti-ar putea aduce peste 1 milion de euro pe sezon? 1 milion de euro care s-ar putea intoarce ca buget de marketing si care ar putea genera la randul sau alte cateva milioane de euro din fidelizarea suporterilor, din merchandising etc., daca e cheltuit cu cap.
Din pacate marketingul e la pamant la Steaua si asta pentru ca ciobanul sef e inconjurat de tot felul de ageamii si oportunisti care nu stiu cum sa faca mai bine sa-i scoata banii din buzunar si sa-i bage in buzunarul lor. De-alde MM, Argaseala si multi altii pe care nu-i vedem pe la televizor. E limpede ca Ozana cea frumos curgatoare ca acest brand ar putea produce mult mai mult dar saracul Gigi nu intelege. El vrea doar sa apara la televizor si sa-si sarute crucile. Banii nu sunt o problema.
Uitati-va la Petrolul Ploiesti, uitati-va la Viitorul Constanta. Una traieste din „socios” si alta din sponsorizari. Evident, sunt si finantatori in spate care aduc o parte din capital, dar marketingul e prezent si se vede. Magazine la stadion, o relatie foarte apropiata cu suporterii, multe branduri care se invart in jurul clubului, campanii etc. Dar lui Gigi nu ii place sa i se puna conditii. El vrea o Stea „curata”, „crestina”, nimic altceva decat o jucarie cu telecomanda pe care el sa o manevreze cum vrea. Si daca la un moment dat mai scapa telecomanda din mana si se intampla ca echipa sa aiba niste rezultate, imediat isi asuma meritele si are grija sa-l faca pe cel care le-a obtinut sa dispara intr-un mod rusinos. Cunoasteti povestea.
Romanii sunt fericiti ca a castigat Steaua, nu Becali, nu MM. Jucatorii si antrenorul, staff-ul tehnic, medicii, maseurii si toti ceilalti sunt cei cu merite. Nu cei care fac spume la gura pe la televiziuni si pe internet. Asa ca Gigi, mai bine ia-ti banii pe care i-ai bagat si fii destept si lasa echipa sa mearga singura. Brandul e suficient de puternic pentru a genera incasarile necesare functionarii clubului. Ia-ti un manager adevarat, nu o duda ca MM sau ca Argaseala si lasa echipa asta sa ajunga unde poate sa ajunga, adica intre marile cluburi europene unde ii este locul. Fii baiat destept si lasa marketingul sa functioneze.
Hai Steaua! Batem pe Chelsea!
Sursa foto: realitatea.net. Si va rog sa remarcati tricoul pe care il poarta suporterul stelist. 😐
Lucian a zis
Perfect de acord cu ideea articolului, sunt multi suporteri stelisti in Bucuresti si in tara si s-ar putea vinde multe materiale promotionale inclusiv cu un magazin online pus la punct. Si o observatie: la Steaua Dinamo din toamna de pe National Arena erau in interiorul stadionului standuri cu materiale oficiale, eu mi-am luat un fular de la un stand din exteriorul inelului 3. Poate e un pas in directia buna 🙂
Crissy a zis
Ciobanu’ tot cioban, …dar uite ca e singur si conduce o echipa care castiga! Se cearta, se balbaie,… dar are bani si plateste jucatorii! Uite la Dinamo…se cearta intre ei 4-5 investitori si jucatorii sunt neplatiti de luni de zile.. Steaua mai castiga din cand in cand, dinamo mai are putin si intra in insolventa… :/
Dan a zis
Punctul pe I.