Zilele trecute Google a anuntat iarasi ca va penaliza drastic vanzarea de linkuri, de data aceasta si prin intermediul advertorialelor. Primele vizate au fost site-urile de presa, ziare si reviste mari care se pare ca vindeau astfel de articole iar penalizarile au fost legate de scaderea page rank-ului si declasarea din pozitiile superioare in motorul de cautare precizat. Comunicatul oficial dat de Google explica faptul ca aceste scheme de link building si cedare/transfer de page rank nu fac altceva decat sa insele agloritmii de clasare a site-urile folositi de Google prin faptul ca ofera linkuri puternice unor site-uri cu credibilitate indoielnica.
Pana aici sunt de acord, Google pare sa fie preocupat de experienta pe care o furnizeaza clientilor sai, adica noi cei care cautam diverse chestii pe acolo. Nimanui nu-i place sa primeasca intre primele rezultate site-uri cu continut irelevant pentru problema cautata. Totusi, advertorialele conduc la obtinerea unor pozitii superioare si intr-o perioada relativ scurta. Si de multe ori, site-urile care apeleaza la aceste scheme sunt relevante si ofera continut de calitate. N-as putea sa spun care e procentul, dar sunt destule. Ori daca stam bine si ne gandim chestia asta poate afecta sistemul PPC de la Google, respectiv AdWords. Clasarea pe baza de linkuri externe si transfer de Page Rank este organica si are efect mai lung decat orice campanie de PPC. Evident, cred ca si costurile pot fi mult mai mici decat in cazul acesteia.
Sunt sigur ca decizia Google de a penaliza site-urile care publica advertoriale vine si din acest motiv. Dar nu scriu acest articol pentru a-i huli pe cei de la Google ca vor sa-si protejeze produsele. Si eu as fi facut la fel probabil. Problema pe care vreau s-o pun pe tapet e alta. Cu siguranta dupa ziare si reviste vor urma bloggerii si deja s-au tras si in comunitatile acestora destule semnale de alarma. Este un lucru stiut ca bloggerii sunt printre cei mai prolifici „producatori” si „vanzatori” de advertoriale, multi dintre acestia apucandu-se de blogging tocmai pentru asta. Normal ca Google se teme pentru ca avand continut original, bloggerii ajung repede sa aiba page rank mare si devin atractivi pentru cei care vor sa cumpere advertoriale/link-uri. Penalizarea in aceste cazuri este iminenta. Mizand pe faptul ca bloggerii vor fi pe faza, Google recomanda in comunicatul de presa folosirea atributului nofollow pentru linkurile externe, fapt ce impiedica transferul de page rank catre site-urile terte. Evident, acest lucru omoara piata de advertoriale scrise pentru linkuri.
Intrebarea pe care o pun eu este cea legata de inserarea acestui atribut „nofollow” la fiecare link. Stiu ca sunt solutii, modalitati de a face toate linkurile nofollow de la inceput, pluginuri, etc. Dar ce se intampla cu cei care nu se pricep pur si simplu la aceasta parte tehnica. Si credeti-ma ca am exemple destule. Nu e cazul meu, stiu cum se face asta, dar in cele mai multe cazuri n-am facut-o, fie intentionat, fie din indiferenta. Dar sunt multi care habar n-au ce inseamna dofollow si nofollow. Inteleg toata treaba cu „fii responsabil asupra continutului pe care il postezi” dar mi se pare putin exagerata treaba cu declasarea si scaderea page rank-ului. Ma intreb daca google considera ca pe platforma blogspot toti cei care isi fac bloguri sunt IT savvy. Sau poate au din prima toate linkurile setate ca nofollow. Anyway, wordpress nu are treaba asta, si nici nu are o optiune atunci cand inserezi linkul sa bifezi o casuta care sa-l faca nofollow. Si daca n-ai chef sa instalezi un plugin, sau nu te pricepi, sau pur si simplu n-ai timp, ce te faci? Ramai la page rank 0 desi tu scrii o groaza de continut relevant.
A nu se intelege prin chestia asta ca vreau sa pozez ca victima in vreo forma sau alta. Am scris advertoriale, am pus linkuri dofollow constient fiind si nu ma ascund. Daca o sa o mai fac? Nu cred. Prefer sa raman cu page rank-ul intact, chiar daca acum e diminuat probabil din cauza ca n-am mai scris cine stie ce in ultimele 2 saptamani, prefer sa raman relevant si sa scriu advertoriale pentru continut si ca brand ambasador.
Acest lucru nu va afecta sistemul PPC de la Google (Adwords) , din contra, din ce in ce mai multe persoane vor incepe sa-l foloseasca, astfel Google face mai multi bani (banii scosi de la adsense sunt jumatate din ce plateste un advertiser la adwords.
Page rank-ul conteaza putin, printre zecile de factori care influenteaza pozitia in motorul de cautare (off-topic : vroiau sa bage ca factor si numarul de reclame din pagina, iti recomandau doar 3 reclame si alea sa fie tot de la ei)
Unde ai citit acest articol?
p.s. – page rank-ul se updateaza de 2 ori pe an … si poti sa nu scrii nimic ca ramane acelasi.
@robert: come on, really, page rank doesn’t count? este doar o „diversiune” de-a lor. page rank-ul a contat intotdeauna Robert si chiar si acum e foarte important. din pacate ar dura prea mult sa facem un experiment sa-ti demonstrez dar sunt altii care au facut-o. si nici faza cu update-ul de 2 ori pe an nu e adevarata. eu am avut 2 update-uri de la inceputul anului pana acum. 😉
Eu nu inteleg de ce efectiv nu modifica ei algoritmul, decat sa obligi internetul sa modifice structura linkurilor (in toate paginile, inclusiv cele scrise acum cativa ani, ale sitului/blogului) nu mai bine schimba ei ceva la algoritm?
Rezultatul ar fi acelasi, nu? Cu nofollow zeama nu se scurge deci google „nu vede” dar daca google nu se uita atunci oricum nu mai conteaza.
@Vio: tocmai asta scriam si eu mai sus. dar …
inteleg de ce se plangea lumea in 2007, dar acuma chiar nu vad care este problema. nu este prima data cand google apeleaza la tagurile astea pentru a pune in valoarea sau in aproteja siteurile.
nu mai exista amatori, exista doar persoane: responsabile, iresponsabile si persoane pe care nu le intereseaza. De ce zic ca nu mai exista amatori? Pentru ca sunt suficiente surse de informatie care iti explica in detaliu fiecare aspect al SEO’ului. in loc sa iti faci atatea griji, mai bine pune la indemana niste linkuri de unde sa se poate invata ce inseamna rel=”nofollow”.
dofollow is always better ..In plus, asa ajungi sa urmaresti blogurile respective cu interes..
Pai si ce se intampla cand pun dofollow voit, catre bloguri/site-uri importante, fiind link-uri de referinta, link-uri care sa-mi creasca credibilitatea articolului? Pana acum nu am scris nici un advertorial. Am pus o gramada de link-uri dofollow catre prieteni din blogosfera. Ce ar trebui sa fac acum?
Google a inceput sa fie nesimtit..
@C. Alexandru Ionut: Linkurile externe dofollow nu iti cresc credibilitatea. Asta poti face si cu un link nofollow. Google doesn’t see it like that. Invers e important. Daca m-ai intreba pe mine, mai bine ar scoate treaba asta din algoritmul de clasare si ar rezolva problema. Dar dupa aia ar aparea din nou SEO spamerii cu ghost pages si alte cele.
Problema e cu dus si intors. As fi tentat sa spun: noi metode de monetizare, dar e destul de dificil.
Daca google ar gandi putin mai mult decat o secunda, ar renunta la chestia asta. Cat timp ajuta un advertorial? O saptamana? Si dupa aia? Toata lumea a uitat…
@Andrei: Eh … se vede treaba ca nu ai dat comentariul asta decat ca sa-ti promovezi linkul. 😛 Google penalizeaza advertorialele cu LINKURI platite. Adica celor carorara le scrii nu le pasa de ce scrii propriu zis atat timp cat nu-i injuri, evident. Le pasa ca ramane un link in arhiva site-ului tau care va fi crawluit de Google si va dona o parte din PR. 😉
Asta e un fel de „fa ce zice Google nu ce face Google”. Devin tot mai magari pe zi ce trece.
Eu la bogul meu am dofollow insa am pus acest atribut pentru a incuraja oameni sa comenteze pe blogul meu oare risc penalizari din cauza asta ???? Hmm cred ca o solutie pentru cei care fac link building dar si pentru cei care vad advertoriale este ca sa cumpere/vanda numai catre siteuri de nisa asemanatoare/apropiata in felul asta nu cred ca risca nimeni nici un fel de penalizare.
Despre inscriere in directoare web ca si link building ce parere aveti ?
@Marian: Mi-am pus si eu intrebarea cu linkurile dofollow din comentarii si sincer nu stiu cum le considera google. Dar pana la urma cred ca te vor penaliza si pentru alea. Sincer nici eu n-am nofollow pe comentarii din cate stiu, astept sa vad ce se intampla. Cat despre raspunsul la intrebarea ta … sa zicem ca Google are incredere in mine. Si uneori Zoso 😛
Intrebare: cum stie Google daca un articol este advertorial (primesc bani sau produse pentru articol) sau daca pur si simplu imi place un brand/produs si decid sa scriu despre el, dezinteresat? Sau nu face diferenta? Multumesc!
@Alex: Evident nu stie, dar tu trebuie sa te pazesti si sa pui nofollow la link. 😉 Exact cum spuneam si in articol, lui Google nu-i pasa ca esti incepator sau nepasator. Nu faci ca el, nu esti demn sa apari in cautari.
Advertorialele sunt articole care in marea lor majoritate promoveaza un produs/serviciu. Nu cred ca are vreo legatura cu linkurile din comentarii.
Unde ai citit despre chestia asta? Un link daca te rog
ion: e plin internetul de articole si preluari ale comunicatului de presa. da o cautare dupa „google advertorial threats” si alege ce ti se pare mai relevant. sau ma rog, ce li se pare lor mai relevant! 🙂
@Adrian Monoranu conteaza, dar nu foarte mult asa cum conta acum cativa ani
Pentru cei care m-au intrebat unde am citit, iata aici cateva spicuiri din comunicatul oficial dat de Google pe blogul de companie: http://searchengineland.com/after-penalizing-interflora-uk-newspapers-google-warns-against-advertorials-149371
Deci de acum trebuie sa imi gasesc alta categorie pentru advertoriale, nu? Poate…articol platit 😀 Oare Google isi va da seama?
Dar na..prin zecile de milioane de bloguri o sa dureze pina cand ii va nimeri pe toti.
Inscrierea in directoare e penlizata de google? Desi, adevarul e ca directoarele nu mai sunt de multa vreme ce au fost. In ce priveste, link-urile dofollow, nu cred ca google penalizeaza toate site-urile care vand advertoriale. Em am inteles cu totul altceva: da, google penelizeaza site-urile care vand in mod masiv advertotialea, dar daca la 10-20 de articole apare un link, el poate fi generat in mod natural. Problema care se pune foarte serios e, intr-adevar faptul ca nu o sa mai poti face un site pe care toate articolele sa fie advertoriale.
din experienta mea, trebuie facuta o balanta intre promovarea on-site si off-site, eu zic ca cei de la google vor sa evite problemele pe care le-au avut si inca le au cei de la facebook, anume cu credbilitatea clikurilor.