Ieri a avut loc cel mai mare hoax (A hoax is a deliberately fabricated falsehood made to masquerade as truth. It is distinguishable from errors in observation or judgment, or rumors, urban legends,pseudosciences or April Fools’ Day events that are passed along in good faith by believers or as jokes. – Wikipedia) din mediul de business romanesc din ultimii ani. Probabil cel mai multi dintre voi stiu despre F64.ro (cel mai mare magazin de vanzari foto/video din Romania) insa nu multi stiu ca F64.ro si-a creat in ultimii ani o imagine foarte buna tocmai datorita faptului ca au fost mereu deschisi catre presa, bloggeri si alte persoane influente din online. Au organizat evenimente interesante, au oferit gratuit pentru testare cele mai noi modele, au practicat un PR de calitate si au castigat sustinerea tuturor. Personal n-am auzit pe nimeni sa-i fi vorbit de rau vreodata.
Ei bine, vineri, F64.r0 a anuntat printr-un comunicat de presa oficial ca a fost preluat de un investitor strain. Comunicatul fiind cat se poate de oficial, continand si cifre de vanzari, cifra de afaceri, rezultate financiare pe anul curent etc. a fost preluat si publicat de majoritatea presei de business din RO si de asemenea de unii dintre cei mai influenti bloggeri de tech si nu numai. Ieri insa, la conferinta de presa anuntata (la care nu s-au inghesuit insa prea multi jurnalisti si bloggeri dupa cum se vede din fotografiile de la fata locului si care de asemenea cam radeau si nu pareau deloc suparati) s-a dovedit ca investitorul care a preluat F64.ro este chiar Mos Craciun, care a sosit flancat de niste reni. Si de aici scandalul!
Toata presa si toata blogerimea s-a scandalizat. S-au adus argumente de neseriozitate, cum ca jurnalistii si-au mintit la randul lor cititorii (asta e buna, de parca in alte circumstante n-ar face-o) sau cum ca s-au dus la eveniment pentru o teapa si ca ar fi preferat sa fie in alta parte si tot asa mai departe. Sa zicem ca din punctul asta de vedere s-ar putea spune ca jurnalistii n-au simtul umorului dar ii pot intelege. Unii chiar au picat de fraieri pentru ca spre deosebire de alte situatii in care au scris informatii neadevarat, acum chiar erau si documentate. Ma rog, toti s-au grabit sa scrie ca au fost tradati si au aruncat mata moarta in curtea celor de la F64.ro.
Bloggerii pe de alta parte, au avut altfel de reactii. Evident si ei s-au scandalizat dar cei mai multi si-au etalat cunostintele si „experienta” de oameni de PR criticand F64.ro si agentia (nu imi este nici pana acum clar daca a existat una responsabila pentru acest hoax) pentru campania facuta „pe genunchi”. Nu vreau sa dau nume dar urmarind toata ziua de ieri reactiile colegilor bloggeri am ajuns la aceeasi concluzie pe care o enunta azi-dimineata Alin Zainescu.
Curios este insa ca cei de prin agentiile de PR (si am destui in lista de prieteni) nu si-au exprimat mai deloc dezaprobarea fata de ceea ce s-a intamplat. Unii mai curajosi chiar au avut niste opinii „semi-neutre”. Restul probabil n-au vrut sa se puna rau cu presa.
Sincer sunt de parere ca F64.ro n-a intentionat sa le „traga o teapa” jurnalistilor sau bloggerilor si probabil ca judecand din punctul asta de vedere, nu s-au gandit ca lumea e suparacioasa si nu va gusta gluma. A castigat, insa pe termen scurt, aprecieri din partea celor care nu au o imagine prea buna despre presa (si am un feeling ca nu sunt putini) si mult buzz care probabil i-a ajutat, tot pe termen scurt, sa ajunga la un segment de consumatori care nu prea stiau cu ce se mananca F64 si isi cumparau aparatele foto/video de la Altex, Domo, Flanco sau de pe emag.ro.
Pe termen lung si-au facut niste dusmani printre cei mai ranchiunosi dintre jurnalisti si bloggeri. Sigur ca acum se discuta despre efectul „baiatului care striga lupul” si cum nimeni n-o sa le mai ia in serios comunicatele de presa si evenimentele de-acum inainte dar eu sunt de parere ca F64.ro are un capital pozitiv de imagine prea mare pentru a se epuiza dintr-o data. S-a discutat ieri si despre distrugerea brandului dar suntem departe de asa ceva. Eu cred ca nu vor trece 2 luni si majoritatea celor scandalizati ieri vor fi uitat deja si vor da attend cu placere la evenimentele celor care acum „le-au dat teapa”. Si pe deasupra vor si rade despre cum s-au pacalit data trecuta (ca doar n-o fi prima data).
Daca aceasta initiativa pe care unii au numit-o campanie a fost facuta pe genunchi e treaba lor. Nu vreau sa le iau apararea in vreun fel desi sunt un admirator al lor. Am vrut doar sa atrag atentia asupra unor reactii exagerate tipic romanesti. Cred ca presa din Romania mai are mult de invatat si de asemenea si bloggerii. Probabil au lipsit la lectia in care li s-a spus ca cel mai mare rau pe care i-l poti face ca jurnalist unui brand este sa nu-l bagi in seama. Pana una alta toti au scris ieri despre asta si pana cand o sa se prinda o sa le si treaca.
Sursa foto: www.stiri-itc.ro (e foarte posibil ca fotografia sa-i apartina altcuiva pentru ca stiu c-am mai vazut-o ieri pe facebook undeva, sorry!)
Adi, doua observatii:
1. La partea cu „peste doua luni toata lumea va uita” nu e chiar asa. Preferinta unui consumator (fie el si blogger sau jurnalist prin cumul de functii) pentru un brand poate fi afectata pe termen nedeterminat de o astfel de gafa. Probabil daca mergeam si eu la conferinta lor as fi vazut lucrurile altfel. Te asigur ca multi jurnalisti si bloggeri vor ignora multa vreme, poate cativa ani, tot ce are legatura cu F64. Asta e un efect pe termen lung pe care o astfel de gafa prea putine lucruri o mai pot repara in vreun fel. Este vorba de reputatie, care se masoara altfel decat awareness-ul pe care si l-a dorit departamentul de marketing (de fapt managementul) prin acest subterfugiu. Iti dau un exemplu: acum ani de zile istetii de la Burger King au facut o reclama de doi bani in care era implicat un sat din Maramures unde nimeni nu avusese acces la civilizatie (burgerii fiind mai nou un semn de civilizatie, nu sapunul sau tastatura), romanii fiind astfel prezentati ca niste salbatici. De atunci eu nu am mai clacat vreodata intr-un Burger King, cu tot bugetul lor de marketing la nivel global. Acelasi lucru este posibil sa se intample si cu F64, mai ales ca unii din jurnalistii si bloggerii deranjati sunt influentatori de opinie si doare sa vezi comunicatele cu fapte bune, frumos redactate si bine gandite ignorate unul dupa altul. Redactorul de la Adevarul, Victor Kapra sau Cristian Manafu nu sunt niste oameni de pe strada iar F64 nu vinde covrgigi sa nu-i pese de doi oameni care au gasit covrigii arsi in punga. Oamenii astia nu prea ling pe unde au scuipat si pe termen lung F64 are mult mai mult de pierdut decat bruma de notorietate pe care a facut-o prin aceasta metoda. Reputatia lor s-a cladit greu, pe mine ma mahneste ca nu au calculat implicatiile unei gafe de asemenea proportii si ca trec zambind peste valul de proteste din randul celor implicati in farsa (ma refer la cei din sala). Eu ma asteptam la o iesire publica in care sa vad niste scuze, dar pe blogul oficial vad o poveste frumoasa de PR, indreptata de aceasta data pe zona de donatii (in opinia mea acest mesaj este confuzant – distragi atentia de la farsa cu noul proprietar la adevarata stire, aceea ca te implici in donatiile din comuna Podeni) dar mai jos punctata cu multe comentarii negative si/sau ironice care arata ca gluma nu a fost deloc gustata de publicul F64: http://www.f64.ro/blog/2013/12/16/f64-devine-magazinul-lui-mos-craciun/.
2. Daca tot stii ca poza nu-ti apartine, foloseste Google Images si gaseste adevaratul proprietar pentru a-i cere permisiunea de folosire a imaginii. Dureaza putin si te exonereaza de eventualele discutii pe marginea unui articol bine redactat. Asa se face. Numai bine!
@Doru Panaitescu: Mea culpa pentru faza cu fotografia. Sincer am cautat si nu dau de proprietar pana la momentul acesta. Mai caut. Cat despre Cristi, Victor sau tipul de la Adevarul … stiu cine sunt si stiu ca au comunitati create in jurul lor dar romanul tradeaza repede man. Stai chill, pana si cei mai fanatici admiratori ai celor mentionati vor musca bucurosi dintr-o oferta barosana de la F64 atunci cand aceasta le va ajunge sub nas. In plus, cei mentionati nici n-au fost acolo si s-au scandalizat in conditiile in care nici n-au dat curs invitatiei (pe care banuiesc apriori ca au primit-o din moment ce sunt cine sunt) dar au aflat „pe surse”. Eu cred ca facem o furtuna intr-un pahar. Cum spuneam si in articol, exista prea mult capital de imagine pozitiva ca sa fie distrus de o actiune singulara de genul celei analizate. In plus, feedback-ul cules de mine de la clienti/consumatori, e drept nereprezentativ dpdv statistic, este 100% pozitiv. Ah, si oamenii astia habar n-au cine e Manafu, Kapra sau tipul de la Adevarul si nici nu prea le pasa.
doru panaitescu: who the fuck cares ca tu si inca o mana de insi nu o sa mai bagati in seama F64? Sincer.
Cei de la F64 sunt interesati sa fie bagati in seama de clienti, iar cei care s-au ultragiat de glumita cu mos craciun sunt pomanagii, nu clienti. Mai afectati vor fi cei care nu vor mai primi in teste diverse chestii de la F64, decat invers.
Daca la F64 vor exista in continuare oferte bune si un suport bun oferit clientilor…le va merge inainte business-ul fara nici un fel de problema – ca si pana acum, de altfel. Si sper sa va mai dea tepe d’astea, ca sa va dezobisnuiti sa cascati doar gura si sa asteptati sa va pice comunicate de presa din care sa scrieti vrute si nevrute fara nici o alta verificare.
bravo la f64.au facut si ei o strategie sa faca vanzare.nu stiu de ce se caca pe ei jurnalistii si blogeriii ATATA
@ Doru Panaitescu
Dacă F64 ar fi luat in derâdere „un sat uitat de lume, din Maramureș”, cu siguranță nici eu nu aș mai fi călcat pe la ei, online sau la propriu. Dar haide să nu comparăm mere cu pere…
În plus, dacă m-aș fi aflat în situația acelor jurnaliști/bloggeri este posibil să fi fost și eu dezamăgit că mă aflu în fața lui Moșu’ și nu a străinului cu „banul pe el”… Însă de aci și până la a purta ranchiună „peste ani” unei companii care altfel ți-a oferit, nu neinteresat, scule și materiale care ți-au adus pâinea mai aproape de gură… Ce fel de om trebuie să fii?
În al treilea rând, sunt sigur că eventualul loc liber lăsat de acești mult prea mândrii jurnaliști va fi ocupat în rimt de cha-cha de alții mai eleganți și mai echilibrați. Și de ce nu… chiar mai buni!!! Doamne ajută!