Stiti filmul ala cu Denzel Washington in care se urca baut si drogat la mansa avionului dar pana la urma reuseste sa il puna la sol desi aveau nu mai stiu ce probleme tehnice? Flight parca se cheama. Omul ajunge cu avionul la sol, basca presa il face erou national. Dar era beat si praf de drogat si pana la urma il judeca aia si-l trimit la parnaie pentru ca desi salvase vietile a vreo 96 de oameni, in accident mor vreo 6. Daca n-ati vazut filmul eu zic c-ar trebui sa-l vedeti pentru ca e bun.
Adrian Iovan nu era baut, nici drogat, era un pilot cu multi ani de experienta care din pacate, conform spuselor prodecanului Facultatii de Inginerie Aerospatiala, conf. dr. Octavian Thor Pleter, n-a respectat procedurile si regulile. Nu vreau sa intru prea mult in detalii, puteti citi articolul din Gandul.info pe care l-am linkuit mai sus. Inclin sa cred ca dl. prodecan are dreptate si asta pentru ca are la randu-i vechime de peste 30 de ani in domeniu. Sigur, in conditiile actualelor scandaluri si a denigrarii profesorilor unii ar putea imediat ridica semne de intrebare si vis a vis de experienta acestuia. Ma rog …
Articolul de astazi este insa despre alta situatie. Despre incapatanarea noastra a romanilor de a nu respecta regulile. As indrazni sa cred ca e o reminiscenta comunisto-revolutionara a unei generatii care s-a vazut nevoita sa lupte impotriva unui sistem bazat pe reguli prea stricte. Cu toate acestea, regulile sunt bune si ma incapatanez sa cred in ele atunci cand sunt bine gandite si argumentate. La fel ca in cazul regulilor pe care pilotul zborului in cauza ar fi trebuit sa le respecte.
Problema e ca noua nu ne plac regulile. Si cand vine vorba de evitat reguli suntem experti. Ne place sa credem ca suntem rebeli, revolutionari, ca regulile sunt facute pentru a fi incalcate. Inclusiv cele elementare. E misto sa fii impotriva sistemului, e semn de democratie. Foarte adevarat, sunt de acord sa lupti impotriva unor reguli strambe, stupide, fara sens, dar cand vine vorba de reguli drepte si de consecinte inimaginabil de negative atunci n-ai nicio scuza. Unde nu-i cap, vai de picioare! O stiti pe asta?
La noi „las-o ba ca merge asa!” a ajuns subiect de reclame dar din pacate unii au luat-o de buna si de asta au sarit in aer zeci de apartamente de la instalatii improvizate de incalzire cu gaz, de asta unii produc accidente fatale pe sosele pentru ca nu-si schimba la timp cauciucurile, pentru ca dau spaga ca sa ia ITP-ul sau pentru ca depasesc cu 40-50 de km/h limita legala etc. Si cand incepe ancheta imediat apar vinovatii: autoritatile pentru ca n-au verificat gazul, pentru ca n-avem autostrazi si trebuie sa mergem prin localitati si tot asa. Si cu tristete va spun ca treaba asta se invata de acasa si din scoala. Cum? Pai daca eu il prind pe student cu copiute la examen sau cu handsfree cine credeti ca e vinovat? Punem pariu ca nu el?
Nu contest faptul ca autoritatile nu si-au facut treaba in materie de operatiune de salvare. Probabil ca se putea ajunge mult mai repede acolo in conditiile in care traim in era tehnologiei si toata lumea are smartphone cu localizare prin satelit etc. Trebuiau sa cada niste capete. Dar sa spui ca moartea celor doi se datoreaza sistemului, mi se pare eronat. Au murit pentru ca pilotul s-a incapatanat sa continue un zbor care nu trebuia sa aiba loc din start daca ar fi fost atent la semnalele pe care le primea, ca sa nu zic daca ar fi fost responsabil. E ca si cum ai intra cu masina intr-un pom si e vina salvarii daca dai coltul, ca n-a ajuns la locul accidentului la timp. Pai daca nu intrai in pom erai in viata, nu?
Respect pentru tanara care s-a stins, respect si pentru Adrian Iovan, pentru cariera lui si pentru intentiile lor de a salva vieti, pentru ca din acest motiv zburau. Dar hai sa avem putin respect si pentru reguli. E usor sa dai vina pe sistem dar hai sa asteptam totusi rezultatele unei anchete, sa vedem cu adevarat cine sunt cei vinovati. Presa indeamna la judecati si publicul se conformeaza. Dar informatiile sunt rareori complete si de multe ori denaturate, pentru ca publicul n-are rabdare sa asculte pana la capat. Asa e presa, nu e vina lor. Publicul decide si cere prin comportamentul manifestat in decursul timpului. E marketing 101. Presa are mereu o scuza, urmareste sa arate ceea ce este in interesul opiniei publice, adica adevarul. Si daca se va dovedi in urma anchetei ca principalul vinovat este pilotul, se vor intoarce la 180 de grade pentru ca au aparut noi informatii. Punem pariu?
Dar ecuatia e simpla daca dl. prodecan are dreptate. Iovan a provocat un accident din care au murit doi oameni. A gestionat cat de bine a putut prabusirea si a reusit sa-i salveze pe ceilalti dar la final, cand aduni, rezultatul e tot -2, adica negativ. Deci, nu era mai bine sa respecte din start regulile? Poate ca ar fi pierdut ficatul pentru care zburau si cel care ar fi trebuit sa-l primeasca ar fi murit, dar oricat de cinic ar suna, tot l-au pierdut. Si odata cu acesta si 2 vieti. Nu te arunci in apa sa salvezi pe cineva de la inec daca nu stii sa inoti.
„Rules” word focused thought glasses via Shutterstock
Lucian a zis
Daca referitor la cauzele accidentului este bine, pentru moment sa ne abtinem, clar este ca SRI si STS ca sa ne gaseasca trebui sa ne caute …