Stiti povestea aia cu „real men drive a stick shift”? Well, pana nu demult eram si eu adeptul acestei zicale. Mi se parea ca o masina cu cutie automata e plictisitoare si ca atunci cand apesi la nesfarsit o singura pedala n-are niciun farmec. Si totusi lucrurile nu stau chiar asa odata ce incerci o cutie automata de generatie recenta combinata cu un sistem de tip cruise control eficient. Nu e prima data cand conduc o masina cu asemenea dotari dar parca de data asta m-a convins. Si pot sa o spun cu mana pe inima, viitoarea mea masina va avea clar cutie automata si cruise control automat.
Saptamana trecuta am primit de la Moldotrans doua Seat-uri Leon noi noute sa le testez timp de cateva zile. Un 1,2 TSI de 105 cai pe benzina si un 1,6 TDI tot de 105 cai pe motorina. Primul era varianta normala, hatchback si cu cutie manuala iar al doilea a fost un break cu cutie automata DSG cu 7 trepte si sistemul ACC (automatic cruise control). Pe primul l-am testat in oras datorita motorului specific traficului urban iar pe celalalt l-am scos la o tura pana la Manastirea Humor unde m-am relaxat in weekend cu niste amici de la birou.
Cele cateva zile in care m-am jucat cu cele 2 masini mi-au permis sa fac o comparatie si o analiza. Si sunt la ambele plusuri si minusuri. Cei care ma cunosc, ma stiu ca un mare fan al bezinarelor, asa ca atunci cand am auzit ca voi primi 2 Seat-uri am sperat ca unul va fi un FR puternic. Imi doream de multa vreme sa testez un FR de vreo 200 de cai dar e mai greu cu modelele astea. M-am bucurat insa cand am aflat ca voi primi TSI-ul de 105 cai pentru ca vroiam sa vad ce poate sa faca fiindca il auzisem laudat de un amic care-l are pe o Skoda Octavia. Asa ca m-am urcat in Seat-ul nou nout cu doar 10 km la bord si am trecut la fapte.
La plecarea de pe loc motorul e atat de silentios incat ai impresia ca masina e hybrid sau electrica. Cand insa te infingi in acceleratie, motorul incepe sa se faca simtit si devine destul de „vocal” dandu-ti senzatia ca ai sub capota ceva destul de potent si nu o „jucarie” de doar 1,2 litri. Cutia de viteze automata cu 6 rapoarte este bine asezata pe motor si iti da posibilitatea sa conduci atat sportiv, cat si mai batraneste. Computerul de bord se adapteaza stilului si asta imi place fata de alte modele pe care le-am condus care sunt setate pe ideea de consum redus si nici una, nici doua iti arata ca trebuie sa schimbi in treapta superioara. Turbina intra repede in functiune si iti dai putere chiar si la turatii mici, ceea ce e neobisnuit la o benzinara, si asta te ajuta la demarajele scurte din traficul urban. Cat despre consum, nu prea m-a interesat dar am scos undeva pe la 9-10 litri la suta in conditiile in care sa zicem ca n-am mers deloc batraneste. Trebuie sa precizez ca n-am iesit din oras decat intr-o tura scurta pana la Valea Lupului, deci in conditii de trafic destul de aglomerat si cu motorul destul de solicitat, nu mi se pare un consum mare pentru o benzinara.
In weekend insa am luat cealalta masina la intrebari. Cum spuneam, nu sunt un mare fan al motoarelor diesel dar cel de 1,6 de la grupul VAG imi lasase o impresie buna in trecut si n-am fost chiar dezamagit de ideea de a-l conduce iarasi. Nu-l mai prinsesem insa si in combinatie cu o cutie automata asa ca era ceva nou. Am luat breakul vineri seara si prima impresie a fost una destul de stearsa. Break, alb, diesel, cutie automata … hmmm … masina pentru mamici care au de carat carutul si care fac piata, mi-am zis. Si totusi …
Sambata dimineata m-am pornit catre Humor impreuna cu Alina. Am pus niste motorina, nu prea multa pentru ca motorul se lauda cu un consum redus, si ne-am pus la drum. Imi spusese Ionut de la Moldotrans ca are un sistem de cruise control mai deosebit dar parca n-aveam incredere. E vorba despre ACC-ul despre care va spuneam mai sus si marea inovatie e senzorul care detecteaza vehiculul din fata si care iti permite sa iti setezi parametrii de drum dupa acesta. Cu alte cuvinte, alegi distanta la care vrei sa stai de masina din fata, setezi o viteza maxima pana la care vrei ca masina sa accelereze si apoi lasi masina sa-si faca treaba. Pedalele devin inutile pentru ca nu mai trebuie sa accelerezi sau sa franezi, masina face totul. E ciudat cand trebuie sa ai incredere totala in automobil dar mi-am calcat peste prejudecati si am pus sistemul la treaba.
La inceput stateam incordat cu piciorul deasupra pedalei de frana dar incet incet m-am obisnuit si m-am relaxat, am lasat masina sa-si vada de treaba. Si pot sa va spun dragi prieteni, ca de la Iasi la Humor cred ca am folosit pedalele de maxim 8-9 ori. Cei mai multi dintre voi puteti gasi acest lucru ca fiind plictisitor dar credeti-ma, n-ati incercat masina sa vedeti ce relaxant e. Maresti sau cobori viteza maxima dintr-o maneta de sub volan si in rest trebuie doar sa pastrezi directia. Totul e sub control. Iar rezultatul … un drum relaxant de 2 ore cu o medie de viteza de 71 km/h si un consum mediu de … 3,8 l la suta de km. In mod obisnuit, pe aceeasi dinstanta, cu masina proprie cu cutie manuala si forjand-o in depasiri nu cred ca ajungeam mai rapid cu 10 minute iar de consum nici nu mai zic.
Discutand cu prietenii, unii mi-au spus ca sistemul e facut pentru autostrazi si ca pe drumurile noastre nu merita, dar eu va spun sincer ca face toti banii si ca viitoarea mea masina, daca va fi una noua, sigur il va avea. Nu te mai determina sa intri in depasiri inutile, nu te mai oboseste si nici nu mai stai cu grija ca te poate prinde radarul, atat timp cat poti seta in localitati viteza la 60 km/h. Asa-zisa economie de timp pe care o faci accelerand la 80-90 km/h in localitati nu e mai mare de 10 minute la 120 km asa ca pur si simplu nu merita, iar de consum nu mai pomenesc. Cu sistemul acesta si cu cutia automata, masina accelereaza asa cum stie si franeaza la fel reducand consumul de combustibil destul de drastic dar fara sa te faca sa simti ca merge batraneste.
Din ce mi-a zis Ionut, masina s-a vandut deja asa ca nu o mai puteti testa dar sunt sigur ca va mai veni una cu sistemul acesta pentru ca mi se pare absolut genial. Si daca aveti ocazia, chiar va invit sa mergeti la Moldotrans sa o testati. O sa va indragostiti pe loc. Pretul masinii nu e foarte relevant pentru ca avea o tona de dotari pe partea de confort si design, asa ca daca nu esti un mare fan al gadgeturilor si al farurilor cu led, poti sa dai jos cateva mii bune din pret si in felul acesta sa te bucuri de o masina excelenta la un pret decent.
Daca ar fi sa aleg, as opta pentru o benzinara de 1,4 TSI, varianta cu 170 de cai, cutie DSG si sistemul ACC pe ea. Raman in continuare iubitor de benzinare chiar daca sunt constient ca la capitolul consum nu exista termeni de comparatie. Dar distractia e mai mare! 😛
Ovidiu a zis
Frumoasa masina si frumoasa ocazie de a o testa. „Thumbs up” pentru cutia automata, atat in oras, cat si in exterior. Sistemul ACC cred ca e de fapt Adaptive Cruise Control si, intradevar, e un sistem care isi merita toti banii.
Alexandru Golăeş a zis
"Cutia de viteze automata cu 6 rapoarte este bine asezata pe motor si iti da posibilitatea sa conduci atat sportiv, cat si mai batraneste." – pai ori e manuala, ori automata 🙂 sau o fi de la dragostea asta brusca fata de automata? 🙂
Adrian Monoranu a zis
Are mod sport care schimba rapoartele complet. 😉
nick a zis
Fara nicio suparare, dar cam plictisitor articolul. Titlul este interesant dar pseudo-recenzia nu prea mi-a placut.