In general nu-mi plac masinile foarte mici. Exista o singura exceptie si se numeste Smart. L-am condus si mi-a placut. Am condus insa toata gama de mini-uri de la Peugeot, Citroen si Toyota, am condus Lupo si Up de la Volkswagen, Ford Ka si chiar si Renault Twingo. De fiecare data cand le-am condus mi s-au parut niste jucarii. Si noul Aygo nu face exceptie. E o masina cu un iz de jucarie. Spre deosebire de celelalte, la Aygo acest feeling este dat si de interiorul foarte jucaus. Insa tot o masina mica ramane, oricat de bine te-ai simti la volan. Iar mic pentru mine inseamna fragil. Nu-mi pot scoate din cap toata treaba asta. Desi stiu ca Aygo cel nou are multe airbag-uri, ABS, EBD si multe alte sisteme de siguranta menite sa te tina pe sosea atunci cand apar problemele.
Am primit masina seara, de la cei de la Toyota Iasi, asa ca primul lucru pe care l-am remarcat a fost interiorul. N-am avut foarte mult timp sa ma uit la exterior insa am oprit in fata blocului si am studiat cu atentie interiorul. Postasem o fotografie pe facebook si cineva spunea ca seama cu un telefon Alcatel. Sincer, acum ca ma gandesc mai bine, tot plasticul acela glossy si colorat, formele bordului si ceasurile, luminile, chiar imi aduc aminte de telefoanele Alcatel de acum cativa ani. Imi placeau din punct de vedere vizual, dar ca performante stiam ca nu sunt stralucite. La Aygo din fericire, performantele sunt ok. Scaunele sunt de tip „race”, cu tetiera incorporata. Sunt insa destul de inguste si asta ma face sa cred ca daca ai mai mult de 90 de kg nu prea ai ce cauta in masina asta. Sau cel putin n-o sa stai prea confortabil.
Ca ergonomie nu am nimic de obiectat. Fiind o masina mica, ai toata comenzile aproape. Modelul pe care l-am primit eu avea comenzi pe volan, cruise control, bluetooth, USB, computer de bord si toate erau destul de usor de accesat. Nu mi-au placut insa comenzile farurilor care se afla pe manetele de la langa volan. Prefer varianta butoanelor si rotitelor plasate sub bord in stanga. Dar poate e o obisnuita de la grupul VAG. Fiind o masina mica, desi are 5 usi, spatiul din spate este foarte mic. Cred ca e pentru copii, pentru ca 4 adulti s-ar inghesui destul de tare in aceasta jucarie. Portbagajul este si el foarte mic, dar incap destul de usor cumparaturile pentru o saptamana, asta daca nu ai cumparat vreun mop sau vreo matura. Scaunele din spate sunt rabatabile si poti face mai mult spatiu de depozitare insa haionul este destul de mic (de fapt e doar parbrizul spate cel care se deschide) si nu va fi usor sa pui in interior obiecte mai voluminoase. Probabil doar pe usile din spate. Dar cred ca automobilul acesta nu e facut pentru a cara televizoare si alte dracii voluminoase. Sunt sigur insa ca romanul ar vrea si asta, si va incerca.
Destul despre interior, sa trecem si la exterior. Designul este unul destul de interesant. Difera in totalitate de vechiul Aygo, este mai actual, mai compact, mai ascutit. Mi-a placut partea din spate cel mai mult. Fata … nu e chiar pe gustul meu, dar nu poti sa satisfaci pe toata lumea. Mi-au placut luminile de tip led pentru ca te fac mai vizibil in timpul zilei. Ecartamentul e destul de mare incat sa poti incaleca usor liniile de tramvai insa rotile inguste iti dau uneori sentimentul ca masina danseaza pe sosea. Cred insa ca se va descurca destul de bine pe zapada, imi aduc aminte ca aveam un prieten care conducea un Tico si iarna era un deliciu sa ne strecuram printre cei impotmoliti. Aygo are si VSC (vehicle stability control), deci va fi si mai si, iar pentru segmentul caruia i se adreseaza acest lucru e important. E vorba de tineri si femei, soferi la inceputul carierei, cu mai putina experienta de condus.
Motorul de 1 litru si 69 de cai putere isi face treaba. Totusi mi se pare putin cam fortat si se vede ca la turatii mari incepe sa faca destul de mult zgomot. In plus, chiar daca e un pic mai bine antifonata ca vechiul Aygo, motorul isi face simtita prezenta printr-o „voce” destul de puternica. Pentru oras e suficient, pleaca bine de pe loc, are zvac, te poti baza pe ea intr-o depasire dar din viteza a patra deja motorul isi arata limitele. De altfel, computerul de bord imi arata pe la 70-80 km/h ca trebuie sa schimb in viteza a treia in timp ce urcam pe dealul Buciumului. Combinate insa, motorul de 1 L, greutatea redusa a masinii si computerul de bord foarte insistent, te ajuta sa scoti un consum foarte ok pentru regimul urban. Eu nu prea am crutat-o si nici n-am dat atentie indicatiilor computerului de bord care imi spunea sa schimb vitezele, si tot am scos 5,4 l la suta de km. Cred ca daca schimbi asa cum iti zice el reusesti sa scoti chiar sub 4 l la suta de km, ceea ce e de apreciat pentru un motor pe benzina simplu, aspirat, chiar si de 1 L.
Nu as cumpara un Aygo dar asta nu inseamna ca e o masina slaba. Ci pur si simplu pentru ca nu mi se potriveste. Alinei insa i-a placut si desi stiu ca viseaza la un Mercedes, cred ca s-ar descurca mult mai bine la volanul unui Aygo. De asemenea, cred ca un tanar aflat la inceputurile soferiei s-ar potrivi de minune la volanul acestei masini si ar aprecia toate gadgeturile de care dispune. Pachetele optionale includ si navigatie cu ecran de dimensiuni generoase, multimedia, trapa, jante din aliaj si alte nebunii. Deci masina poate fi si mai cool, atat la exterior, cat si la interior. Vine si cu o cutie automata pentru cei mai comozi, dar care poate fi setata si in modul manual pentru mai multa sportivitate. Una peste alta, Aygo e o masina distractiva care se adreseaza tinerilor si cred ca va avea succes in acest segment. S-a cam dus si la noi vremea in care toti baietii de 18 ani vroiau BMW-uri si fetele jeepane. Impozitele, carburantul si asigurarile sunt scumpe si vor mai creste, asa ca tineretul se va orienta catre astfel de jucarii.
PS. Am sperat ca sloganul sa nu fie unul de provenienta autohtona sau locala pentru ca sincer nu vroiam sa critic munca unor cunoscuti. Si nu este. Apropo de asta, il gasesc destul de riscant, chiar daca pare potrivit pentru masina in cauza. Cu toate astea, tinerii sunt inventivi si fun e foarte aproape de alt cuvant care schimba cu totul intelesul propozitiei. Insa cum ar zice cei din segmentul tinta … whatever! A, si inca ceva, nu mi-a placut ambreiajul, mai precis pedala, care are cursa foarte scurta si asta te face sa smucesti masina uneori. Dar te obisnuiesti in timp si cu asta … whatever!
Scrie un comentariu!