Primul meu contact cu un blog de fashion a fost acum vreo 2 ani cand au inceput Andreea si Caterina proiectul iasifashionstreet.com. Imi aduc aminte ca m-am intalnit cu ele sa le dau niste sfaturi despre online si ma gandeam in timp de vorbeam cu ele daca proiectul are vreo sansa sau nu. Experienta acumulata pana atunci imi spunea ca nisele sunt ok si ca blogurile generaliste incep sa piarda teren, dar fashion? Erau o gramada de reviste de fashion, de ce ar fi vrut cineva sa citeasca un blog de fashion?
Ei bine, dupa 2 ani in care fashionbloggingul cu care aveam eu contact nu ma convinsese, le-am intalnit intr-un blogging trip pe Deea si Sinziana de la blackwhitestyle.ro. 2 fete cucuiete, tinere si energice care urcau impreuna cu o gasca de handralai pe Ceahlau, in bocanci lacuiti, blugi rupti si cu cei mai nepotriviti rucsaci ever pentru o ascensiune montana. L-am intrebat atunci pe Alex, organizatorul, cine sunt „pitipoancele”, si am aflat ca sunt bloggerite de fashion. Am intrat pe profilurile lor de instagram, pe blogul lor si am inceput sa imi pun intrebari. Vedeam super-engagement si nu prea intelegeam cum si de ce? Le-am intrebat de cand s-au apucat de treaba asta si spre surprinderea mea am aflat ca abia de un an si ceva. And then I was like … wait, what?!?!
Weekendul trecut am avut invitate la QuartzLounge 15 bloggerite de fashion de prin toata tara. Nu le-am adus eu, ci Alex Raileanu caruia ii multumesc btw. Fusese un fashion show la Palas si am profitat de ocazie si le-am invitat si eu la cafenea sa le-o prezint si sa primesc niste feedback de la persoane cu simt estetic si cu pretentii. Pe cateva dintre ele incepusem sa le urmaresc pe Instagram de ceva vreme pentru ca deja ma fascina trendul creat, pe altele le-am cunoscut atunci. Am discutat cate putin cu fiecare, le-am revazut pe Deea si Sinziana, am mai schimbat ceva opinii si s-a dus repede o ora jumatate. La plecare, am asistat insa la o chestie la care recunosc ca nu ma asteptam. Ioana Grama, se pare una dintre cele mai populare fashion bloggerite din RO, era asteptata de un grup de admiratoare. And then I was like … wait, what?!?!
Ulterior Alex si Madalina mi-au zis ca asta se intamplase cu majoritatea fetelor in zilele petrecute la Iasi. O armata de fane le urmarea peste tot sa-si faca poze cu ele. Am discutat si cu Laura Maxim despre asta si mi-a confirmat trendul, apoi la cateva zile am intrat din nou pe Instagram si am descoperit zeci de poze si tag-uri cu acestea, postate de catre admiratoare si apoi am inteles de unde vin zecile de mii de followeri si sutele sau miile de like-uri la fiecare postare. Trebuie sa recunosc ca am fost putin invidios. Adica fratilor, eu scriu blogul asta de 8 ani si nu m-a urmarit nimeni sa-si faca poza cu mine, nici n-am mii de followeri pe instagram si nici sute de like-uri la postari. :))
In fine, revenind la ceea ce primeaza de fapt in acest articol. Ca social media enthusiast si pasionat de strategie online, stau de vreo cateva zile si ma gandesc. Ce ne dorim de fapt ca marketeri de la social media? Engagement (adica likes, comments, shares) transformat in lead-uri pe care apoi sa le convertim in vanzare de produse. Eventual mai pe ocolite vrem community building si apoi toate cele de mai sus. Evident, dupa ce am trecut peste bullshit-ul cu social media e moca si easy, ne dam seama totul costa si nu e ieftin sa cresti o comunitate, nici sa obtii engagementul dorit, nici sa ai lead-uri, iar despre vanzari … nu mai zic. Ne aruncam in promoted posts, facem contest-uri, investim in lead generation etc. si urmarim sarguinciosi rezultatele.
Si dintr-o data apar aceste fete care iti pun de fapt totul pe tava. Comunitati reale cu engagement cat China, lead-uri obtinute la un pocnet de deget si conversie in procente cu 2 cifre. Despre ce vorbim noi aici de fapt? De ce ne mai chinuim sa ne crestem propriile comunitati cand de fapt le putem pur si simplu folosi pe-ale altora printr-un product placement inteligent? Poate va ganditi la brand ambassadorship dar nici macar despre asta nu-i vorba. A fost un trend, a trecut, nu mai merge. Pentru ca e complicat sa ai brand ambassadori si lumea se plictiseste repede de ei.
E momentul sa investesti in acesti social media icons. Ca sunt fashioniste, ca sunt barbosi, ca sunt sportivi sau artisti, nu are importanta. Ceea ce e important e sa aiba comunitati sanatoase in spate si sa intelegi daca poti sau nu poti face product placement in aceste comunitati. Restul e istorie.
People trust people, people follow people! People don’t buy brands anymore, they just want to belong! 😉
PS. Merci Ioana pentru poza. Sper sa nu te superi ca ai devenit subiect in studiul meu de caz. 🙂 E de bine!
alex a zis
Lol. Se vinde pornografia si sexul. Nu e greu sa aduni 10,000 de followeri din moment ce „pui totul pe tava” (literalmente totul!). Ca pe langa poza aia draguta si inocentacu panna cotta, fatuca asta si restul din breasla ei detin un adevarat arsenal de pornosaguri. Si labari sunt multi. Si copilite wannabe famous de asemenea.