Weekendul ce tocmai a trecut am avut pe mana 2 Skode noi noute. Noi, pentru ca practic am fost printre primii soferi care le-au condus, dar mai important, NOI pentru ca au fost noile modele Fabia. Una hatchback si una combi. De cum am ajuns la Open Service, dealer autorizat Skoda in Iasi, m-am indragostit de prima. Galbena, ochioasa rau, cu jante negre si, cireasa de pe tort, plafon transparent. All the way! Despre interior nu va mai zic. Negru, scaune sport cu sustinere lombara si tetiera incorporata, volan sport (tipic VW cu partea inferioara tesita, imbracat in piele perforata, plansa de bord antracit, pedalier cromat si multe alte briz-briz-uri care plac ochiului dar si mainilor).
Trebuie sa stiti insa ca nici varianta Combi nu a fost mai prejos. Practic la interior masinile au fost aproape identice, cu un mic avantaj la cea de-a doua pentru ca avea geamuri electrice si pe spate. Ce mi-a lipsit, si n-am sa inteleg niciodata de ce se face rabat de la chestiile astea, au fost oglinzile rabatabile electric si geamurile electrice cu impuls (adica sa nu trebuiasca sa mai tii apasat butonul ca sa coboare sau sa urce). Nu inteleg cum pe o masina pe care pui comenzi pe volan, sistem start-stop si cruise control si multe alte dotari, nu mai pui si dotarile amintite de mine anterior.
Sunt multe lucruri de spus despre noua Skoda Fabia. Nici nu stiu cu ce sa incep. Cred ca am sa incep de la designul exterior pentru ca e primul lucru pe care il remarci la o masina. Despre acest aspect as putea sa spun ca se pastreaza linia de design a celor din grup VAG, dominata de unghiuri ascutite. Trebuie sa recunosc ca nu sunt un mare fan al acestei linii pentru ca masinile isi pierd din personalitate si devin usor de confundat. Spre exemplu, o Skoda Fabia Combi poate fi usor confundata cu o Skoda Rapid Spaceback, diferenta fiind facuta de ordinul de marime. Si tot datorita noului look, mi-e greu sa deosebesc Octavia de noul Superb.
Surprinzator, Fabia are insa un avantaj acum, pentru ca noul design o aduce mai aproape de modelele mai mari. In plus, acum e mai joasa si putin mai lata iar asta ii da un look mai agresiv, potrivit pentru ceea ce cauta tinerii in general, adica cei care fac parte din piata tinta principala a acestui model. Se apropie destul de mult de fratele VW Polo din acest punct de vedere. Pozitiile de tip led o ajuta pentru ca se face remarcata mai usor. Tot la capitolul design merita mentionata posibilitatea dotarii cu jante de aliaj de 16 sau 17 toli, cu un aspect foarte reusit si care ajuta mult in conditiile in care aveti un stil mai agresiv de condus asigurand o stabilitate mai buna in curbe. Pentru un look si mai sportiv sau chic puteti alege jante vopsite de culoare neagra sau alba care sa se potriveasca cu plafonul care arata foarte bine fie alb, fie negru. Evident, cel transparent arata cel mai bine, dar este si mai greu de intretinut. De altfel, Skoda propune posibilitatea personalizarii atat la exterior, cat si la interior prin schimbarea culorii bordului si prin insertii la nivelul volanului, o multitudine de culori pentru tapiterie si multe multe alte optiuni. In total, numarul combinatiilor posibile sare de 1000, satisfacand astfel orice gust.
La capitolul motorizare, cele doua variante conduse de mine erau echipate cu acelasi propulsor, 1,2 TSI de 110 cai putere, generatie mai noua fata de cele de pana acum care produceau 105 cai putere. Motorasul este foarte silentios la inceput dar odata ce sare de 1500 de turatii incepe sa se faca auzit. Din pacate este prea vocal pentru gusturile mele, dar asta se poate datora si faptului ca masinile din clasa mica sufera putin la capitolul izolare fonica. Pentru cei tineri insa, acest lucru poate fi un avantaj pentru ca sunetul gutural da o senzatie de sportivitate si te face sa simti puterea. 110 cai putere sunt absolut suficienti pentru a propulsa masina care tocmai a mai si pierdut in greutate, scazand acum sub 1 tona, fata de predecesoarele sale care ajungeau si pana la 1200 kg. Masina demareaza rapid, te ajuta in intersectii dar si in depasiri, iar turbina isi face foarte bine treaba asigurand acel plus de putere de care ai nevoie in astfel de situatii. Din cate stiu, noua Fabia dispune si de alte 3 motorizari pe benzina, incepand de la 1 litru de 60 de cai putere, dar si de 3 diesel-uri pentru cei care vor motoare mai economicoase.
Apropo de economia de combustibil, motorul de 1,2 TSI nu e cel mai economicos, dar nici nu se compara cu cele din generatiile anterioare fara turbina. Eu am scos in jur de 8 litri la 100 de km, asta in conditiile in care nu am schimbat vitezele dupa cum imi indica computerul de bord, ba chiar am solicitat-o binisor. La drum lung ajuta si faptul ca puterea este gestionata e o cutie manuala cu 6 trepte in fata, sau de una automata DSG cu 7 trepte in fata, ceea ce reduce mult consumul la viteze mari. Sistemul Start-Stop ajuta si el la economia de combustibil.
Trenul de rulare este tipic automobilelor din grupul VAG, nu sunt multe de zis aici. Masina e mai lata acum si cu jante de 16 sau 17 sta bine in curbe dar pe drumurile din Iasi, nu e un mare avantaj sa ai anvelope cu talon subtire. La varianta combi, cu jante pe 17, am cam simtit denivelarile si volanul s-a ingreunat putin, asa ca daca ar fi sa aleg, as merge pe varianta cu jante pe 16, clar.
La capitolul tehnica, masina dispune de ESP in standard, spre deosebire de modelele anterioare, dar si de multe alte optionale care o apropie de cele din clasele mai mari. Desigur, odata cu optionalele creste si pretul, iar din punctul meu de vedere, in momentul in care pretul sare de 15.000 euro, poate ar fi bine sa iei in calcul si alte variante de pe piata. As aminti sistemul hill-hold-control ca dotare foarte utila (modelele pe care le-am condus nu erau echipate cu asa ceva si s-a simtit), sistemul de asistenta la franare Front Assist cu functia City, sistemul de franare Multi-Collision Brake, disponibile pentru prima data pe Fabia. De mentionat ar fi si sistemul MirrorLink care te ajuta sa-ti sincronizezi telefonul mobil cu sistemul de tip infotainment prezent pe masina, acesta afisand pe ecranul tactil din bord, ecranul telefonului. Cel mai util mi se pare faptul ca poti vedea la dimensiuni mai mari hartile de pe Google Maps si ca nu mai trebuie sa iti pui un rack pentru telefon sau navigatie pe parbriz care sa te incomodeze.
Alte sisteme de siguranta disponibile pentru noua Fabia sunt Driver Activity Assistant (detectorul de oboseala), Speedlimiter si functia electronica de monitorizare a presiunii din pneuri. Confort aditional este oferit optional, printre altele, de sistemul de blocare si pornire automata KESSY, de senzorii de parcare in fata si in spate, de noua servo-directie electromecanica, precum si de trapa panoramica vitrata. Tot la capitolul siguranta, este de mentionat faptul ca dispune de 6 airbag-uri dar si ca a obtinut 5 stele la testele NCAP.
As mai aminti si aspectul spatiu, pentru ca ati putea crede ca din moment ce e putin mai joasa, si spatiul interior ar fi putut avea de suferit. Nu e deloc asa. M-am simtit foarte confortabil in noua Fabia, avand suficient loc pentru picioare si genunchi sub volan. Desigur, ca la orice masina din clasa ei, Fabia sufera la capitolul spatiu pentru pasagerii din spate. Portbagajul este cel mai mare din clasa ei, iar la varianta combi, haionul de dimensiuni generoase si rabatarea scaunelor asigura o incarcare usoara a bagajelor, caruciorului de copii sau diverselor articole voluminoase ce se doreste a fi transportate. Nu trebuie totusi sa va asteptati la un volum asemanator cu cel al modelelor din clasele mai mari, dar este totusi un spatiu generos.
Concluzionand, noua Fabia mi-a lasat impresia unui automobil adus la zi si foarte asemanator cu cele din clasele mai mari. Preocuparea pentru confort si multitudinea de dotari te fac sa uiti ca te afli intr-o masina din clasa mica si asta e de bine. E clar o masina pentru oras, dar isi face foarte bine treaba in traficul incarcat al Iasului. E usor de parcat, e agila, e economica in limite rezonabile, e confortabila si mai mult e si foarte jucausa. Cu un design imbunatatit fata de modelul anterior, va atrage cu siguranta generatia tanara si nu numai. Cred ca vor fi si multe doamne care vor fi atrase de noua Fabia si am feelingul ca vom vedea destul de multe pe sosele in curand.
Saptamana aceasta puteti testa, daca sunteti prin Iasi, puteti testa si voi noua Skoda Fabia prin intermediul dealerului Open Service Iasi. Va puteti programa aici sau prin telefon, numarul fiind disponibil pe site. De asemenea, gasiti si pe Facebook evenimentul dedicat actiunii de test-drive si puteti sa semnalizati si acolo dorinta de a testa unul dintre modelele Fabia. Eu astept parerile voastre dupa ce o testati sa vedem daca am fost pe aceeasi lungime de unda! 🙂
Scrie un comentariu!