In urma cu doar cateva zile a inceput sa vuiasca toata presa internationala in urma unei erori comise de cei de la H&M. Poate stiti, poate nu stiti cazul, ideea e ca au publicat in magazinul lor online o fotografie cu un copil de culoare imbracat intr-un bluzon verde pe care scrie „coolest monkey in the jungle”. Evident, prima reactie e una de tipul „maaaaan, that’s rasist!”. A doua e „cine dracu’ a dat unda verde unei asemenea tampenii?”. Alegerea celor de la H&M a condus la multe controverse si cand si-au dat seama ce au creat, au retras fotografia si produsul, cerandu-si scuze. Well, un pic cam tarziu ar spune unii. Raul a fost deja facut.
Abia acum incep insa discutiile. Ce impact are acest scandal asupra brand-ului pe termen lung? Pentru ca articolele din presa nu vor disparea odata cu scuzele si retragerea de pe piata a imaginii si a produsului. Sunt sanse mari ca acest caz sa devina subiect de studiu pentru studenti, material de manual pentru profesori si cu siguranta se va vorbi mult si bine despre asta in anii ce vor urma. Este acesta un lucru bun sau rau pentru H&M?
Adeptii principiului „any publicity is good publicity” vor spune ca e de bine, chiar daca initial a fost o tampenie, asta e, oricine mai face greseli, oamenii vor zambi, iar brandul le va ramane in minte. Cei din tabara opusa vor spune ca da, le va ramane brandul in minte, dar asociat cu o chestie rasista si discriminatorie. Cine are dreptate? Probabil si unii si altii.
Cert este ca aparitia acestei imagini nu a fost o eroare singulara a unei persoane. A fost un lant de erori. Mai intai s-a facut un shooting, cineva a editat pozele respective, altcineva le-a urcat pe site, si altcineva le-a aprobat inainte sa se duca in eter. Sunt multe scenarii ce pot fi aruncate in joc. Poate fi o razbunare a unui designer si o lipsa de atentie a celor ce au urcat si aprobat poza pe site. Poate fi pura nepasare a celui ce si-a dat acordul. Spre exemplu, daca prin reducere la absurd tipul sau tipa care a dat ok-ul ar fi fost din Romania, in mod sigur nu s-ar fi gandit la implicatiile rasiste pentru ca nu prea ne pasa de treburile astea.
Ca o paranteza, cred ca daca cineva din afara ar veni la noi, la o prima vedere ne-ar considera rasisti pana in maduva oaselor pentru ca inca folosim apelativul „negri” si intoarcem capul dupa ei pe strada, eventual mai facem si glume de genul „black chocolate”. Dar in esenta nu suntem rasisti pentru ca nu-i uram sau desconsideram in adevaratul sens al cuvantului. Pur si simplu nu ne pasa. Avem probleme mai importante de atat, gen agentul pedofil si ministra idioata.
Cert e ca eroarea asta nu trebuia sa apara si ii va costa destul de mult pe cei de la H&M. Deja cativa endorseri seriosi si-au anuntat retragerea din colaborarea cu brandul suedez. Cu siguranta si vanzarile au scazut in anumite piete. Insa brandul isi va reveni, sunt sigur de asta. Pentru ca sunt o groaza de piete unde rasismul e o chestiune mai putin relevanta si oamenilor nu prea le pasa. Si pana la urma timpul vindeca tot. Sau nu?
Later Edit: Tweet-ul de mai jos arata insa cat de mult se exagereaza in asemenea situatii si cum se escaladeaza o asemenea situatie. I mean really … neocolonial thinking? Really?
„It’s a projection of your neocolonial thinking. You won’t see me anywhere near your shops these days @hm.”
Dorina Danila a zis
Din lantul „erorilor” fac parte si parintii baiatului, care se pare ca n-au avut nimic impotriva. Nu l-au pozat cu forta, nu? Una peste alta, mi se pare o mare exagerare, se face din tantar armasar.
Mugurel a zis
Ma indoiesc ca baiatul chiar a purtat un tricou cu textul ala.
Ma astept ca baiatul sa fi fost in verde fara vreun text, iar mesajul efectiv sa fi fost adaugat pe calculator.
Lavinia Nicolae a zis
Daca puloverul respectiv ar fi fost purtat de un baietel „alb” nu ar mai fi sarit lumea. Aici rasismul nu vine din partea celor de la H&M, din punctul meu de vedere, ci al celor care au reactionat la anunt in acest fel. Este un pulover oarecare cu un mesaj dragut potrivit pentru copii, care logic poate fi purtat de orice copil, fie el de culoare sau nu. Imaginea reprezinta doar un copil purtand un obiect vestimentar. Problema cu rasismul ar trebui sa si-o puna cei care acuza.
Adrian Monoranu a zis
Foarte mare dreptate ai si tu. Doar ca atunci cand esti brand manager sau marketer sau whatever you do pentru un brand si apare o poza din asta, trebuie sa te gandesti la toate implicatiile si interpretarile posibile si sa zici … parca nu prea merge. 🙂 Mai ales ca in aceeasi colectie aparea un baietel alb cu un hoodie cu mesajul “Survivor expert”. :)) Sunt de acord ca mesajul nu e rasist, probabil nici compania si nici cel care l-a gandit, dar traim intr-o lume nebuna, nebuna, nebuna! 🙂
Baban Razvan a zis
Se intampla si la alte case mari: https://www.denverpost.com/2017/10/09/dove-ad-showing-black-woman-turning-white-sparks-backlash-racist-advertising/
O fi in trend?!? 🙂
Adrian Monoranu a zis
Da da, imi aduc aminte si de cazul Dove. Dar ala e so messed up ca nici ei nu cred ca stiu de ce au facut-o. Asta se intampla cand mergi pe mana agentiei si brand managerul e disperat sa atraga atentia asupra brandului in momente mai putin bune.
Mugurel a zis
Daca in reclama aia cineva nu vede un copil cu un tricou amuzant, ci un negru langa care scrie maimuta, nu cumva problema este la acel cineva, ca remarca culoarea pielii copilului?
Mugurel a zis
Interesanta pretentia asta de a trata negrii ca persoane egale (definiti cum vreti termenul) cu albii.
Dar daca o firma cere pentru o campanie „actori cu aspect placut, indiferent de culoare”, brusc trebuie sa fie atenta:
-sa nu fie actor negru undeva ce sugereaza jungla
-sa nu fie actor non-alb la inceput si alb la sfarsit
-si alte tampenii.
Cititi ce-a zis tipa din atat de blamata reclama la Dove:
https://www.theguardian.com/commentisfree/2017/oct/10/i-am-woman-racist-dove-ad-not-a-victim
Sunt ultimul care are incredere in advertiseri si motivatiile lor, dar poate problema este cu aia care sar de fund in sus, nu cu advertiserii.
Pe sistemul femeilor de tipul „vrem egalitate cu barbatii dar sa ne deschida usa si sa ne sarute mana”.