Saptamana trecuta au fost examenele de licenta si disertatie. Si uite asa o noua promotie de „marketeri” pasesc tantosi catre angajatori cu pieptul dezgolit dar plin de stima de sine. Si de ce n-ar fi plini de stima de sine? Pana la urma au terminat o facultate de Marketing, li s-a confirmat prin nota de la licenta statutul de marketer. Au obtinut ce si-au dorit, diploma, patalamaua. Acum nimic nu-i mai opreste. Doar ca nu-i chiar asa.
Urmeaza o tavaleala zdravana in piata din care tine numai de ei sa iasa jumuliti, putin ciufuliti sau cu „freza” intacta. Pentru ca e plina piata de „marketeri”. Unii cu diplome, altii fara. Unii cu un profil de facebook (sau linkedin in cazuri mai fericite) impresionant la capitolul experienta (pozitii de „marketer” pe la diversi angajatori cu nume sau fara nume, si/sau cu sau fara prea multe nevoi de marketing).
Incercand un exercitiu simplu de imaginatie, imi inchipui cat de greu trebuie sa fie pentru un angajator azi sa angajeze un om pe marketing. Nici nu mai stii la ce sa te mai uiti. Ca sunt unii cu diplome peste diplome dar fara absolut niciun fel de experienta si sunt unii care cica fac marketing de cand s-au nascut dar care habar n-au de niste notiuni elementare. Cum sa alegi?
Logic ar fi sa incerci sa testezi oamenii si sa vezi ce stiu/pot sa faca. Problema e ca marketingul e asa de complex si in acelasi timp destul de simplu. Ce test sa le dai? Probabil unul legat de ceea ce ar trebui sa faca la tine in firma. Dar daca nici tu nu stii exact? Ca Slava Cerului sunt o gramada de antreprenori care n-au nicio treaba cu marketingul dar stiu ca le trebuie. Cum sa faca ei? Sa se ia dupa diploma sau dupa asa-zisa experienta. E clar ca te poti tepui cu amandoua.
Cred ca pana la urma tine de intuitie si noroc. De intuitie pentru ca multi se ghideaza azi mai mult dupa ceea ce numim calitate umana (adica ma minte sau nu ma minte, e serios sau nu, punctual sau intarzie s.a.m.d.). De noroc pentru ca de fapt cei mai multi dintre antreprenorii mentionati nu au nevoie chiar de oameni de marketing.
Photo by Slidebean on Unsplash
Unii au nevoie de cineva care sa le faca cel mult o strategie de promovare pentru ca, nu-i asa, cam asta e perceptia generalizata despre marketing in randul antreprenorilor. De aici si salariile derizorii care se platesc pentru aceste pseudo-pozitii de marketeri. Altii au nevoie de mai putin de atat, adica nu le pasa de strategie, ci vor doar oameni de executie sau „de performance” cum li se mai zice acum.
Asa ca problemele tind cumva sa se rezolve de la sine. Ca pana la urma la promovare, politica si fotbal ne pricepem toti in Romania. Iar cei care au nevoie cu adevarat de oameni de marketing care sa le gandeasca strategii de portofoliu de produse, pozitionare, pricing, comunicare si eventual si plasare in piata, sunt sigur ca au metodelor de a diferentia intre cei care stiu si cei doar autointitulati.
Vlad a zis
Dar de ce nu sunt marketerii ,,cu diplome” pregatiti de angajare dupa finalizarea studiilor? Ar fi trebuit sa invete in timpul celor 3 ani informatii utile si strategii? Ar fi trebuit sa invete despre marketing digital, ceea ce aduce rezultate oricarui business? Poate ca ar fi necesara o analiza a implicarii profesorilor si a materiei predate la aceasta specializare.
Adrian Monoranu a zis
Discutia e lunga. Nimeni nu e pregatit pentru angajare la terminarea facultatii, indiferent de aceasta. Nici cei de la medicina, nici cei de la arhitectura. Este si va fi intotdeauna o discordanta intre asteptarile angajatorilor si ceea ce se face in scoala. Se cer abilitati si nu neaparat cunostinte insa abilitatile nu valoareaza nimic daca nu stii in ce directie sa te indrepti.
Cat despre marketingul digital, da, ai dreptate, poate ar trebui sa se puna mai mult accent pe acesta dar nu e deloc suficient. Daca ma intrebi pe mine, atat ca profesor cat si ca professional, as prefera ca studentul sa stapaneasca ideile de baza pentru ca acestea se aplica in orice zona a marketingului. Nu este suficient sa stii sa faci campanii pe Google sau in social media pentru ca acestea nu-ti vor aduce rezultate daca nu se subordoneaza unor obiective concrete. Marketingul digital trebuie sa fie parte dintr-o strategie de marketing si eu cred ca absolventul de Marketing trebuie sa stie in primul rand sa defineasca obiectivele si sa faca strategia. Fara acestea marketingul digital e doar un arc cu sageti fara tinta.