Am decis sa las un pic berile si sa ma orientez catre altfel de racoritoare. Astfel un spot care mi-a atras atentia este cel de la Pepsi pe care probabil l-ati remarcat in ultima vreme (nu neaparat pentru ca iese cine stie ce in evidenta ca imagine cat mai degraba flashurilor si soundtrack-ului). De fapt de unde si pana unde am ajuns sa scriu despre Photocan. Ma gandeam sa comentez un pic spotul si strategia Pepsi si pentru asta faceam un mic research pe net. Am descoperit pe site-ul IAA Romania cum ca Grafitti si Pepsi lanseaza in Romania acest spot. Toate bune si frumoase. Apoi m-am gandit sa pun spotul in post si l-am cautat pe youtube.com. Surpriza! Spotul este acolo din iunie 2007. Si e in turceste dupa cum vedeti! Zic WTF? Caut in continuare pe google informatii despre Photocan si gasesc mai multe site-uri in limba turca ceea ce ma face sa cred ca spotul este a fost lansat in Turcia inca de anul trecut. (de fapt daaaaaaaaa …………). Si-atunci nu inteleg cu Grafitti lanseaza acest spot. De cine e el facut de fapt? Poate ma lamureste cineva.
Totusi, sa revin la spot si la strategie. Pepsi incearca de ceva vreme sa se diferentieze cat mai mult de Coke. Daca la inceput au intrat intr-o hora incercand fiecare sa se imite cat mai bine, acum de ceva timp si-au dat seama ca toata cheia si lacata e diferentierea. Si uite asa a inceput o alta lupta. Mai grea. Pentru ca acum fiecare trebuie sa vina cu un concept nou, nu ca inainte cand fiecare aducea un concept nou pe rand. Se vede clar insa ca Pepsi se indeparteaza cat mai mult de Coke inca de pe la mijlocul deceniului trecut. Incearca si reuseste sa se asocieze tot mai mult cu lucruri out of the ordinary. Au incercat cu vedete (vezi Pepsi Football sau Shakira, Beyonce, Britney, etc.), au incercat cu X-treme, au incercat cu lamai pe sortimentul Twist, au incercat si chestii funny pe sortimentul Max, au incercat o gramada de concepte. Mai toate au avut priza pentru ca Pepsi a castigat cota de piata destul de mare in ultimii ani.
Totusi tind sa cred ca in Romania nu cred ca aceste campanii dau roade. Am sa va spun si de ce cred asta. Consumatorul roman este mult prea orientat catre pret sau castig. De asta promotiile si merchandisingul tin brandurile pe raft tot mai mult si nu cererile din partea consumatorilor. Se spune ca un brand este cu adevarat puternic abia atunci cand reuseste sa fie prezent la raft saptamani in sir fara sa se deruleze vreo promotie sau fara ajutorul merchandiserilor (si bineinteles fara sa fie in situatie de monopol). E foarte adevarat ca rolul reclamei este sa pastreze brandul in mintea consumatorului si sa-l ajute pe acesta sa faca diferentierea. Dar ce te faci cand ai de-a face cu un consumator care isi schimba decizia de cumparare cand vede premii sau posibilitatea de a le obtine (si Pepsi e expert in asaceva). Pepsi deruleaza in permanenta campanii de promovare a vanzarilor si se bucura de o prezenta foarte buna in supermarketuri dar nu din cauza publicitatii. Desi obiectivul lor a fost intotdeauna sa implice cat mai mult consumatorii in dezvoltarea conceptelor noi de campanie si de a-l aduce cat mai aproape de brand, din pacate tot promotiile sunt cele care tin brandul in viata. Cel putin in Romania!
Bogdan Alupoaie a zis
ooookkk sa incepem prin PEPSI SUX, nu stiu de ce dar mi-e mai frica de cancerul obtinut prin pepsi decat de cel obtinut prin coca cola.
In ultima perioada Pepsi s-a folosit in spoturile sale de mult tineret, distractie, tehnologie moderna, fotbal, cantaretze de succes ( unele din ele in prezent sunt niste barabuste gen Britney porn-sheet-Spears ) din cate imi aduc eu aminte in anul 2002-2004 undeva pe acolo Pepsi ca investitii in publicitate a investit sute de milioane de dolari ceea ce Coniac Unirea nu va putea face niciodata).
Coca cola sa axat in promovarea sa de „mese in familie”, mos craciun ( care btw nu mai exista cica oamenii de stiinta l-au gasit cu elodia pe marte la un nud ) si mai nou Fabrica de fericire ( despre care credeam ca Mono ne va spune ami multe ).
Desre spotul de mai sus … sincer nu cred ca e facut de turci, daca e sa ne luam dupa personajele din spot – tipul pare asa un turcalet ( care e urat si e genul punk adica cam stilul ce e la moda momentan ) dar vulpitzele alea nu sunt turkish sub nici o forma, decorul nu prea aduce a turcia sincer) cand am vazut spotul la TV nu mi-a atras atentia in mod special absolut deloc.
Spotul l-am vazut pe VIVA tv pe la sfarsit de vara.
P.S. am cola pe birou langa mine 😛
OanaBee a zis
am o neclaritate…consumatorul roman este influentat in cumparare de promotii, sau Pepsi de ani buni sare dintr-o promotie in alta si nu mai lasa pe nimeni sa respire? (sigur, nu ca lucrul asta ne-ar intrista…)
Bogdan Alupoaie a zis
tie ti se pare ca Pepsi s-ar vinde asa d ebine precum spui tu ?
OanaBee a zis
la o analiza superficiala pe text nu pot sa localizez randul unde am facut afirmatia asta. poate ma ajuti