Nu e un subiect de actualitate ceea ce am de gand sa scriu acum dar e o chestiune de strategie si cum sunt pasionat de asta m-am gandit sa-l impartasesc cu voi. Probabil va intrebati ce-i cu titlul acestui post. Ei bine e vorba despre expansiunea si adaptarea producatorilor de automobile asiatici pe piata europeana.
Marile branduri din Orientul indepartat si-au inceput expansiunea inca din anii ’70 dar s-au orientat mai degraba spre piata americana. Criza petrolului le-a deschis o piata extrem de afectata de scumpirea combustibilului. Americanii au renuntat la mastodontii V8 care consumau 30 de l la suta de km, alegand in schimb japonezele mici si economice. Toata lumea s-a plans de design dar au inghitit in sec si s-au bucurat de economia din portofel. In timp, economia de combustibil nu a mai fost un avantaj concurential atat de puternic pe piata americana si americanii s-au intors la „muscle cars” si „trucks”. Japonezii s-au confruntat cu problema spatiului interior, a spatiului si a designului. S-au adaptat si astfel au aparut branduri speciale (Infinity (Nissan), Acura (Honda), Lexus (Toyota)).
Pe pietele europene nici nu s-a pus vreodata problema vreunui avantaj din acest punct de vedere (producatorii europeni fiind si ei focusati pe ideea de economie de combustibil). Consumatorul european insa, a fost mereu orientat catre confort si calitate a materialelor folosite. La acest capitol asiaticele au avut mereu de suferit. Oricat de mult s-ar fi straduit nu aveau cum sa bata preturile europenelor pentru ca materialele scumpe cresteau pretul automobilului iar la acesta se adaugau si taxele vamale ridicate. Astfel ca pe pietele din Europa, asiaticele au fost mereu caracterizate ca fiind masini cu motoare bune dar cu „calitate slaba a materialelor” si „finisaje proaste”. Totusi piata s-a mai liberalizat, au disparut taxele vamale si brusc asiaticele au devenit mai accesibile. Strategia lor „cost-effective” s-a pastrat si au ramas la aceleasi materiale ieftine si finisaje slabe.
S-au tot chinuit in trecut cu strategii de comunicare, pozitionare, segmentare, etc., dar n-a mers. Iata insa ca asiaticii fac si o schimbare in strategia de produs. Au aparut „gheishele” speciale pentru europeni. Brandurile asiatice dezvolta produse speciale pentru consumatorii din Europa. Nu le-am testat dar vreau sa cer pareri ale celor in cauza. Kia C’eed, Toyota Avensis, Corolla, Mazda 3, Subaru Impreza (ultimul model hatch-back), Nissan Tiida. Anyone?
PS. Nu vreau sa-mi iau „gheisha” dar chiar sunt curios daca e doar inca o strategie de comunicare sau e ceva schimbat si la nivel de calitate a produsului.
Ovidiu Miron a zis
Nici eu nu le-am testat inca. Remarc insa titlul articolului. Unul extrem de atragator:). Hmm…le va fi greu sa treaca de la „cost minim” la „avantaj competitiv”. Practic, ei fac 2 lucruri din punctul meu de vedere. Ori combina cele doua variante(si poate iesi un ghiveci), ori trec la cea de a doua varianta. Dar oare sunt pragatiti pentru aceasta trecere? Si nu ma refer aici la organizarea lor interna tehnica. Sunt pregatiti sa „pregateasca” piata pentru aceasta schimbare? Ramane de vazut.
Ana a zis
Da …titlul e tare…deja ma gandeam la mare, soare,dansuri orientale 🙂
alex popovici a zis
Din modelele enumerate de tine am auzit despre Cee’d ca ar avea ceva probleme (imi trimisese cineva un link de pe forumul Kia si era o lista destul de lunga).
Cele japoneze (Toyota, Mazda, Subaru) nu stiu daca intra chiar la categoria „gheise”, ci mai degraba cele coreene. Din ce am citit (nu si testat 🙁 inca ), te poti baza pe cele japoneze. Diferentele de pret intre cele zise de tine e desul de mare (Avensis – Cee’d). Lancer-ul nu-ti place? La bani e chiar ok. Sau how ‘bout Honda? Din mult review-uri am inteles ca motoarele VTEC ar fi cam cele mai fiabile.
Nu-ti mai plac spanioloaicele? 😀
alex popovici a zis
Pe partea de analiza a stiuatiei, cu toate ca la nivelul calitatii materialelor nu a fost o crestere extraordinara, vinzarile au sarit bine, tocmai datorita preturilor. Si sa fim seriosi, cu 12000 iti iei un Cee’s cu j’de sisteme de siguranta, 6 airbaguri, comenzi pe volan, clima etc etc. adica multe dotari pe care la majoritatea marcilor le pupi la peste 15-16000.
A, one more: stiu pe cineva care a testat Corolla dar a fost foarte dezamagit de spatiul pentru locurile din spate.
Adrian Monoranu a zis
Nu m-am saturat de spanioloaice. Chiar ma pregatesc de niste operatii estetice. 😛
Lancerul e misto dar doar in varianta cu dotari sport.
ionut a zis
Am fost recent in germania si am pierdut ceva timp pe acolo discutand cu oamenii despre masini. Si i-am intrebat in mod special ce cred despre toyota si mazda. Raspunsul a fost cat se poate de promt:”sunt extrem de scumpe la piese”.
in concluzie service-ul ii innebuneste! 😉
Ovidiu Miron a zis
Woau, woau, woau,Mono:)
Dan Partac a zis
Nu am vazut aici nimic despre un aspect foarte important: avantajul cu care vin geishele in europa este in primul rand inovatia. Cel mai tare il consider ca exemplu propulsia bybrid.
Un alt avantaj foarte important al geishelor este fiabilitatea si mentenabilitate. (Daca va amintiti de oferta Toyota Corola cu 6 ANI GARANTIE). Argumentul este ca daca vizitati http://www.reliabilityindex.co.uk veti vedea un top 10 cele mai fiabile masini din ultimul an, un top dominat de marcile japoneze(Daihatsu, Mazda, Honda, Suzuki, Nissan si my fav Toyota). Indicii pe baza carora se face acest clasament sunt (calculati ca medie): cate reparatii are fiecare model pe perioada de garantie, cat dureaza reparatiile, cate reparatii, cat dureaza, cat costa acestea, varsta masinii (pana o arunca omu la cimitir), kilometraj total al masinii…etc. Deci spun ca Japan nu e degeaba mamica managementului.
Si ce am scris acum e doar un strat cat firu de par.
Hai cu bafta sa ne auzim cu bine.
Dan Partac a zis
*corectez propulsia HYBRID
Dan Partac a zis
Lasand la o parte avantajul de cost logistic al marcilor europene, ci comparand direct produsele dpdv al caracteristicilor, vine intrebarea: e mai importanta calitatea finisajelor interioare decat fiabilitatea subansamblelor si pieselor din blocul motor sau din sistemul de franare?
Hai sa ne mai desteptam pt 5 minute: ce bun daca mertzu cat tancu te lasa intre munti…se blocheaza ceva…dar ce fain e bordu sa mor de nu!! De curiozitate, (pt ca stu ca lumea zice ca mertzu e cel mai tare-pozitionare premium ce sa mai) sa vedem unde se situeaza pe clasamentul http://www.reliabilityindex.co.uk ?
Adrian Monoranu a zis
Dane, consumatorul european va aprecia intotdeauna Merz-ul mai mult decat Toyota. Merz-ul are de partea lui traditia si istoria participarii la competitii gen Formula 1, DTM, etc. La fel si BMW si Audi, lucruri pe care nu le pot spune despre asiatice. E adevarat ca asiaticii sunt buni la off-road dar in segmentul sedanurilor nu se pot compara cu batranele doamne europene.
Dan Partac a zis
Mono, traditiile cad, lumea se transforma, tineretul nu prea mai calca pe la biserica sfantu 5, asa ca strategia geishelor de pozitionare este foarte buna, mai ales ca pentru generatiile care vin si tot vin si vor veni, nu vor mai conta prea mult traditiile impamantenite ale „madam”-elor europene.
Acum in schimb voi trata un alt subiect care m-a captat de cand lucram la licenta, si anume destructurarea pietelor. Pe piata auto se intampla cam asa: consumatorii devin din ce in ce mai „smart buyers”. pt ca exista forumuri, reliability index, (we)blog-uri, intr-un cuvant, un ocean de informatii in mediul Internet. Cine si cum castiga? Pai Volvo are aproximativ 20% tranzactii finalizate din totalul interactiunilor prin mediul online cu consumatorii din USA, si strategia este de succes, avand in vedere ca managerii Volvo stiu pana la cel mai mic detaliu asteptarile pietei tinta. Avantajul celor de la Volvo aici este si acela care vine din ani de online research: observarea forumurilor, statistici generate pe portaluri gen http://www.whatcar.com (ajuta la compararea nivelurile caracteristicilor masinilor), etc…
Asa ca o lume din ce in ce mai cybernetizata, din pacate, pe viitor, nu va mai participa la competitiile F1 si altele, cel putin in asa mare masura. Noile generatii vor ceva nou pt ca nevoile lor au suferit modificari fata de cele „mostenite”. Nu vedeti ce forme de divertisment au adus noile generatii care pur si simplu socheaza populatia de peste 50 de ani: bunjee jumpin, style skateboards, extreme motorsports, (cu ochii mei am vazut picioare si maini rupte, capete sparte) etc. Acesti tineri „agitati”, cu ce-i mai atrage mertzu daca nu cu un design nonconformist, propulsii noi (de care chiar are nevoie toata lumea). Am auzit ca mertzu, ceea ce ma intereseaza pe mine, lucreza si investeste mult in standardul EURO6, care va fi, din cate am citit si auzit, 100% nonpoluant…Va urma.. Dar in USA e o intreaga industrie MOTORIZAREA ELECTRICA, starnita dupa istoria USA din anii 1992-2000, cand GM a introdus EV1. Nu mai comentez aici, doar recomand filmul „Who killed the electric car”, film care in mare il puteti vedea pe http://www.youtube.com . Ca reactie la multe evenimente petrecute in USA, GM va introduce in 2009-2010 modelul Chevrolet Volt, o masina cu autonomie 40 mile (aprox 70KM) pe propulsie electrica, si 600 km pe propulsie flex (adica orice fel de carburant: diesel, benzina, etanol, etc).
Si inca un aspect: traficul aglomerat din metropole va da peste cap nevoile consumatorilor si implicit strategiile producatorilor. Toyota si celelalte geishe japoneze get-bet-get, am vazut ca si-au pregatit strategii pentru asta: niste masinute cam ca niste cart-uri. Mi s-a parut interesant si modelul propus de Nissan, numit Pivo.
Asa ca, in concluzie, revin la ce spuneam inca din primul comment: geishele au avantaje durabile (inovatie, fiabilitate, flexibilitate-tot in 1)
Today Tomorow Toyota
PS: mai scriu si alta data, toate bune
Adrian Monoranu a zis
Dane, eu nu spun ca asiaticii nu au cotele lor de piata si adeptii lor. Doar ca nu o sa poti pune nicioata Mercedes si BMW in aceeasi oala cu Toyota. Nici macar cei de la Toyota nu fac asta. De aceea a aparut Lexus. Legat de tinerii care vin … normal ca vor cumpara tehnologii da cand vor imbatrani vor opta pentru Mercedes sau Audi. Problema cea mai mare a europenelor nu se vede in segmentul de lux ci mai degraba in cel mediu sau low. Aici se vad adevaratele lovituri. Uita-te si la Hyundai I30.
alex popovici a zis
ca ziceai de i30: e facut pe aceeasi platforma cu cee’d. si tocmai am vazut un episod din Fifth Gear cu Cee’d-u si omuletii s-au aratat foarte incantati de calitatea mnaterialelor (si de conectorul de ipod si usb pt sistemul audio) :).
How bout Civic? Ori Type R ori sedanul hiibrid… 😀
Grigoriu Ioana a zis
Eu una ma declar fana Hyundai Coupe, am vazut-o cum se comporta la drum, desi consuma cam mult, mixt poate ajunge si la 8l (fiind masina sport). 😉
yamaha service manual a zis
Interesting article, i have bookmarked your site for future referrence 🙂