In toate cartile de Marketing Direct si Marketing in care se discuta despre marketing one 2 one am citit ca nu trebuie sa-i dai clientului optiunea negativa. Cu alte cuvinte nu trebuie sa incepi o propunere de vanzare sau un USP cu conditionari. „Daca” nu are ce cauta in propunerile pe care i le faci clientului. Cu toate acestea continui sa vad spoturi, printuri, campanii in toata regula care folosesc headline-uri conditionale. Ultimul exemplu este cel de la Clicknet. Scriam acum o saptmana si ceva despre spotul cu Scufita Rosie si ma gandeam si atunci la chestia asta dar am trecut cu vederea sperand ca e un caz izolat. De curand au lansat spotul de la Clicknet cu download-ul si, desi nu pot sa zic ca-i spre surprinderea mea, iata ca folosesc acelasi format de headline.
Conditionarea prin „daca” ofera clientului optiunea negativa. „Daca placerea ta este sa dai jos de pe net … aboneaza-te la Clicknet” cam asa suna propunerea lor de vanzare. Si daca nu am placerea asta? What? Asta inseamna ca nu ar mai trebui sa ma abonez la ei? Deci, daca vreau doar sa scriu si sa ma uit pe youtube, facebook, twitter, hi5, wikipedia, etc etc fara sa fac download-uri as putea linistit sa apelez la alti provideri fiindca cei de la Clicknet nu-s interesati de mine. Aham.
Stiu, o sa spuneti ca-i doar o interpretare si ca sunt subiectiv, dar e o optiune si nu cred ca sunt singurul care gandesc asa. O fi publicul din Ro un pic mai careless dar nu cred ca-i cazul sa le dam sanse din astea. Internetul e mai mult decat download si nu stiu daca cei mai multi useri de internet din RO doar asta fac, downloadeaza. Spotul face trimitere clara la filme si muzica, adica torrente si ODC desi s-ar fi putut foarte bine potrivi si cu ideea de a face streaming pe site-uri ca youtube, trilulilu sau 220.
Eu zic ca spotul e mult prea nisat si ca trebuie integrat intr-o serie de cel putin 3 spoturi care sa arate si alte optiuni ale internautului. Una este cea de mai sus, streamingul si cealalta este social media care creste, creste, creste. Potential creativ este pentru amandoua si m-as bucura sa vad ca Grafitti vor da pe aer si asaceva. Ar fi pacat pentru Clicknet pentru ca acum se cam strica tot ce a construit Grey. E ciudat cum la noi atunci cand se schimba agentia se schimba si strategia de comunicare insa asta nu tine intotdeauna de agentie. Deunazi vorbeam cu un amic al carui nume nu vreau sa-l dau, despre modul in care sunt afectate brandurile de catre cei care le conduc (brand manageri) si tind sa cred ca unii general manageri sunt orbi si surzi. Dar asta e alt subiect. 😉
adi a zis
E posibil sa fie adevarat ce spui, dar mie nu mi se pare prea subliniez prea nisat mi se pare nisat numai bine si asta pentru ca traim in romania unde cam asta se face cu netul download si iar download si daca atrag aceasta parte din piata e foarte bine. Plus ca oamenii care nu fac download toata ziua sunt un pic mai destepti si nu isi aleg un provider dupa spotul de la tv deci pe aceasta categorie nu ar trebui sa-i deranjeze reclama, iar ceilalti nu se prind 🙂
Cristian Ignat a zis
foarte misto articolul. ai foarte mare dreptate in ceea ce priveste „daca”. era mult mai eficient sa foloseasca un verb puternic care sa te cheme, sa te atraga sa-ti faci abonament la ei.
Krumel a zis
„Daca” e o conditionare, asa e. Dar ma gandesc ca in felul asta defapt se „triaza” publicul. Dupa cum vezi „daca” se aplica tinerilor care fac donwload pe web.
Cum ar veni „daca faci download pe web si vrei teava mai buna, alege …”.
Targetul e pe cei care vor un download mai rapid.
Mi se pare mai degraba o clasificare/targetare clara a serviciului si publicului avizat.
Ai dreptate cu ODC si restul, dar nu poti evita ceea ce atrage cel mai mult. Nu-am idee daca etica merge cu marketingul, mai ales in Romania.
eIordache a zis
Face referire la „dat jos de pe net” deoarece clicknetul se adreseaza in principal segmetului rezidential. Sau firmelor mici.
Mai mult decat atat, clicknetul foloseste tehnologia ADSL, deci este un serviciu asimetric si best-effort.
Clicknet ofera o conexiune cu un download de pana la 20 mbps(mai nou) si un upload de maxim 1024 kbps(asta la variantele de CN 8 Mb sau 20 Mb.Pentru CN 2 si 6 Mb uploadul este de 512kbps)
Si asta in cel mai bun moment al zilei.
De aici si mesajul, unul adevarat si corect de altefel, daca vrei sa downloadezi.
Sper ca m-am facut inteles 🙂
Marketosaurus a zis
– „daca ti se face sete in fiecare zi, atunci cumpara xxx”
– „daca obisnuiesti ca atunci cand bei apa, sa si inghiti :D, atunci cumpara yyy”
Dupa cum vezi „daca” poate fi folosit in cazul in care dupa el urmeaza un fapt..vital, de la sine inteles. Si poate ca daca ai download beton, inseamna ca pe langa trasul filmelor de pe torrente, mai poti vedea un meci in direct, poti naviga in second life f bine sau oriunde vrei tu. Mie cel putin asa imi suna, ca daca ai „teava” o ai pentru toate, nu doar pt tras filme.
Ar fi culmea sa se faca o targetare de genul „wowww..cu abonamentul asta poti naviga pe reteaua sociala x”. Reclama cu daca…de mai sus se adreseaza perfect nevoii primare, bazale, aceea de „vreau tzeava mare frate, ca daca am tzeava, totul vine de la sine”
Ce, voi ati uitat cand aveati placerea de a da jos de pe net pornet? 😀
Adrian Monoranu a zis
@Marketosaurus: Nu e vorba decat de optiunea negativa pe care ti-o da acest „daca”. Stiu e free will dar in publicitate si in marketing in general tre sa eviti acest „daca”. Imperativ suna mai bine decat interogativ in mktg. „Da jos de pe net cat vrei cu noul abonament ..”
Marketosaurus a zis
@Adrian, am inteles ce spui si asa e. Raman la parerea mea, „daca ti se face sete in fiecare zi, atunci cumpara xxx” nu are nicio optiune negativa. Nu trebuie sa luati mot-a-mot ce scrie in carti, „daca” nu e un cuvant magic care ofera optiuni, conteaza contextul in care e folosit.
„Daca ti se face sete zilnic..,atunci” chiar intareste ideea „NORMAL ca mi-e sete zilnic!”.
Cu cat ceea ce urmeaza dupa „daca” nu ofera alte optiuni, cu atat mai bine. In cazul de fata, „daca vrei sa dai jos de pe net” nu prea ofera optiuni, pt ca fiecare ne dorim „teava”, fie ca ne permitem sa platim, fie ca nu ne permitem.
Plus ca un provider de net care isi face reclama implicand ideea de net la viteze mari, are de castigat (in cazul in care chiar ofera ceea ce promite). Nu prea ai sa vezi provideri facand reclama de DOAR pt cei ce NU au nevoie de tzeava, doar pt cei ce stau pe mess, pt ca se creeaza impresia de provider mic, lenes, numa’ bun pt messenger.
Bine, ar fi multe de discutat, cam greu sa aflam daca ce-am scris mai sus are cu adevarat aplicabilitate, deocamdata ramanem la stadiul de teorie 🙂