Azi vorbim despre endorseri vs. personaje create in publicitate. Si cum avem si materiale noi de disecat, era pacat sa ratam ocazia. Banuiesc ca deja ati vazut pe AdCritics (daca n-ati vazut ar fi cazul sa va abonati) ca divizia digitala a celor de la RDS-RCS a lansat o campanie integrata de promovare pentru serviciile oferite. Alegerea lor a fost de a folosi celebrity endorseri si anume cuplul comic de la Prima TV si Kiss FM, Huidu si Gainusa (e o moda acum, in caz ca n-ati remarcat, sa folosesti cupluri; se pare ca da mai bine la consumator 🙂 ).
Eu am folosit momentul pentru a scrie despre o situatie des intalnita in ultima vreme si anume fuga disperata dupa celebrity endorseri. Am scris aici si aici despre endorseri si despre plus valoarea pe care o aduc si puteti vedea si din comentarii ca lumea nu e chiar asa impresionata. Digi insa, a ales sa mearga pe mana comicilor amintiti mai sus si sper sa ca, consumatorul sa se ataseze de brand asa cum s-a atasat de endorseri. Oare o fi asa?
Exista premisele, asa cum am spus si mai sus, ca publicul sa transfere atasamentul de la celebritati catre branduri dar exista si riscul ca in cazul acestui transfer sa avem si feeling negativ. Sa fim seriosi, sunt o groaza de persoane in tara asta care nu-i au la inima deloc pe Carcotasi, mai ales ca in ultima vreme umorul lor este din ce in ce mai searbad si uniform. In plus, Carcotasii sunt destul de nisati si nu se adreseaza oricui. Nu au un comic accesibil pentru orice persoana, mizand destul de mult pe glume cu dedesubturi (cel putin asa mi se pare mie) desi incearca din rasputeri sa mai dea si in zona fara perdea insa nu prea le iese.
Digi va avea de castigat pe termen scurt insa pe termen lung, pentru ca nu au mai avut alti endorseri, trebuie sa fie pregatiti si pentru situatii neplacute. E drept, Carcotasii sunt una din cele mai longevive echipe si pare-se ca nu au probleme ceea ce poate fi un avantaj insa si longevitatea are uneori downside-uri. Oamenii se plictisesc, vor noutati, formate noi, etc. Digi e la inceput, oarecum, si cred ca trebuie sa surprinda prin diversitate si noutate si nu prin longevitate.
In plus, spoturile sunt slabute dpdv strategic si creativ. Trecerea de la un spot la altul arata subrezimea strategica. Unele spoturi prezinta oamenii Huidu si Gainusa iar altele prezinta personaje intruchipate de acestia ceea ce arata lipsa de continuitate. Spotul in care Gainusa este in Spania si danseaza Flamenco este chiar penibil prin prisma lipsei totale de credibilitate. Singurul personaj care isi intra foarte bine in rol este Dezbracatu’ (a se vedea spotul pentru Digi Mobil).
Hai sa vedem si o strategie alternativa pentru ca din fericire nu toata publicitatea de azi e plina de celebritati. O sa dau chiar exemplul unui concurent destul de important (chiar cel mai important) al celor de la RDS-RCS, si anume Romtelecom cu brandurile sale adiacente Dolce si ClickNET. Campania lor integrata a fost una din cele mai bune ale anului 2009, parerea mea, si n-au avut deloc nevoie de celebritati. Au ales in schimb sa creeze personaje, ce-i drept o strategie tare riscanta pentru ca fitzosul consumator roman e tare mofturos. Daca au avut succes, o daaaa din plin. Cautati pe bloguri Romtelecom, Dolce sau ClickNET si o sa va convingeti singuri de feedback-ul pozitiv pe care l-au primit.
In concluzie, uneori e mai avantajos sa creezi personaje strategic corecte. Altfel, risti sa-ti tai creanga de sub picioare aducand in scena endorseri care nu te pot ajuta prea mult.
Adrian a zis
Aici iti dau dreptate. Campania Romtelecom e mai ok fata de cum se anunta a fi cea a celebritatilor Huidu si Gainusa. Au avut haz candva, au devenit banali si neinteresanti.
Dexter a zis
Imi palc baietii si cred ca o sa prinda bine la public.
Au in spate si prima si Kiss.. asta inseamna ca pe acele canale se va face multa reclama la Digi.
Gyony a zis
Mie chiar imi plac de astia doi,iar Adrian cine zice ca e mai ok campania Romtelecom?
Adrian Monoranu a zis
@Gyony: Dpdv strategic e mai corecta. Exista mai multa coerenta si suprapunere cu publicul tinta. Huidu si Gainusa sunt, oricat de mult am vrea sa negam asta, comici pentru o anumita parte a populatiei iar aceasta nu se suprapune indeajuns de bine cu segmentul tinta al celor de la RDS-RCS.
Adrian a zis
@ Gyony > Ti-a raspuns Mono, asta a si dat de inteles din acest post, subscriu si eu. Tinerii probabil se mai uita la Cronica, pana se plictisesc de umorul lor, cum am facut si eu. Nu ca na-s mai fi tanar. 🙂
mario a zis
cica toata campania e facuta de ei … http://www.serbanhuidu.ro/2009/campanie-digi-carcotasii/#more-1744
jojo a zis
buna! va rog frumos spuneti.mi si mie melodia aceea p care o canta trei fete blonde in alta limba daca va amintiti huidu si gainusa au fost costumati in acele fete … reprezentau niste capitani… sau nuj… aviatori ceva d genu… va rog
Adrian Monoranu a zis
@jojo: Sincer habar n-am despre ce vorbesti. Poate ar fi mai bine sa cauti pe vreun forum. Nu pot sa te ajut. 🙁