Stiti ca mai demult a fost o moda asa printre tinerii/tinerele de la noi sa se faca piaristi sau piariste. Si cum multi dintre ei au si reusit, avem acum o tara in care PR-ul e la putere. Si cum una din cele mai cunoscute indelitniciri ale PR-istului este sa dea comunicate de presa, avem de a face cu o avalansa de astfel de textulete care mai de care mai lipsite de interes si sens.
Normal ca nu toate comunicatele sunt chiar lipsite de sens insa azi am gasit chiar exemplul cel mai bun. Pana atunci am sa va zic o poveste de 2 randuri. Prin anul 3 de facultate am invatat ca arta de a comunica eficient este de a spune lucruri complicate folosind cuvinte simple. De fapt era o poveste de un rand, dar nu mai conteaza. Pe parcursul carierei mele de vorbitor in public am descoperit ca afirmatia e foarte adevarata.
Cu cat incerci sa-ti complici discursul folosind cuvinte pretentioase, cu atat vei confuza si mai important, plictisi auditoriul mai tare. Ei bine, cam asta fac unii PR-isti de la noi. Reteta succesului pentru un comunicat de presa care da seful pe spate este sa scrii chestii cat mai simple cu niste cuvinte cat mai complicate. Incep sa cred ca kit-ul PR-istului include automat un dictionar de sinonime, altul de neologisme si eventual un ghid de exprimare alambicata intr-o editie speciala care se da numai pe baza de diploma. 🙂
Spuneam mai devreme ca am un exemplu si o sa vi-l si arat aici. E un comunicat pe care l-am primit azi si pe care l-am deschis pentru ca era vorba de Grapefruit si eram curios sa vad ce au mai facut. Cand sa citesc insa … surpriza. Exact ce spuneam mai devreme. Exprimari alambicate, cuvinte traduse din engleza direct si fara a cauta corespondentul potrivit in limba romana (experienta „angajanta”) urmate de un interviu cu limbaj de lemn al unei brand managerite. Urmeaza un citat dar ar fi interesant sa cititi si tot comunicatul aici.
Plecând de la viziunea brandului UPC (lumea fascinantă și complexă tehnologic trebuie să fie accesibilă tuturor), Grapefruit a identificat tipurile de interacțiuni și zonele funcționale, a definit fluxul de circulație și a creat componentele de branding ale noului concept pentru a crea o experiență cât mai angajantă.
De remarcat este schimbarea brusca a stilului in momentul in care incepe paragraful lui Marius Ursache de la Grafefruit si de asemenea al tipului de la Arcsett. Limbaj clar, simplu, putin tehnic dar inteligibil pentru toata lumea. Exact ce spuneam mai devreme. Lucruri complicate prin cuvinte simple. Asadar, dragi PR-isti, puneti mana si simplficati-va exprimarea altfel riscati sa cadeti in ridicol alaturi de Iliescu si ale lui meandre ale concretului. :))
Photo by.
Adi Zăbavă a zis
Toate lumea e constienta ca fiecare domeniu are uscaturile lui, dar de aici si pana la a vorbi in general e cale lunga si nu se face. Cu toti stim ca exista o gramada de piarite fara nici o legatura cu domeniul comunicarii, dar totodata da-mi voie sa-ti spun si ca a crede ca renumitul comunicat de presa sta la baza relatiilor publice fiind unul din cele mai importante instrumente ale PR-ului nu poate sa denote decat tot o lipsa de informare, cel putin.
Adrian Monoranu a zis
@Adi Zabava: Inteleg ca te-ai ranit cumva in orgoliul tau de piarist? Nu stiu cum ai dedus tu din chestia asta (si imi permit sa ma citez) „una din cele mai cunoscute indelitniciri ale PR-istului este sa dea comunicate de presa” ca eu cred ca (si aici te citez pe tine) „renumitul comunicat de presa sta la baza relatiilor publice fiind unul din cele mai importante instrumente ale PR-ului”. Ma rog, asta nu poate sa denote decat o lipsa de atentie in citirea textului. 🙂 No further comment your honour!
Adi Zăbavă a zis
Deloc 🙂 . Intr-un fel am fost ranit in orgaliul meu de student la pr vazand acest articol si iti explic si de ce ca vad ca nu ai inteles.
“una din cele mai cunoscute indelitniciri ale PR-istului este sa dea comunicate de presa”
Afirmatia nu iti suna a nestiinta? Adica, sa ne intelegem. Nu te acuz de asta. Ba chiar un set de ghilimele la cunoscute rezolva problema. Dar pana la urma nu asta dai de inteles? Si-atunci cine denota lipsa de atentie in parcurgerea textului?
In al doilea rand, tu emiti niste judecati generale. Te-ai gandit ca poate un piarist nu poate transpune niste indei simple intr-un text sub forma unui comunicat de presa, dar totodata poate fi unul din cei mai buni strategi de pe piata romaneasca? Asta, dupa judecata ta, il face un piarist prost.
Iar prin ultima expresie folosita in comentariu cred ca tu te-ai atacat mai mult 🙂
Gaby a zis
Cu tot orgoliul meu de studenta la PR – si crede-ma, e mare – nu vad de ce te-ai ofensa. Daca te uiti putin in jur, vezi ca sunt foarte multi studenti si „practicieni” care nu stapanesc limba romana in scris sau oral, nu mai vorbim despre stil si exprimare clara. In al doilea rand, nu cred ca e vreo persoana care sa gandeasca in cuvinte alambicate, fraze complexe cu termeni tehnici. Iar cei care o fac, sunt sigura ca au ceva ani de experienta in spate. Si mai e ceva, daca tu, ca om care comunica ceva, orice, nu reusesti sa o faci eficient si simplu, cum poti planifica un intreg complex de acte de comunicare? Mai mult, cum ai sa-ti expui, prezinti planul tau?
E cazul sa ne lasam cu totii orgoliul de PR la o parte si sa vedem ca mai avem multe de perfectionat,lung e drumul pana la a realiza ceva palpabil, profesionist si eficient
Adrian Monoranu a zis
@Gaby: Good point! Mai ales chestia cu planificarea.
Alex Sima a zis
@Adi: Dude, tu chiar nu intelegi. A da un comunicat de presa ca PRist e basicul, adica macar atata lucru ar trebui sa stii sa faci ca PRist, chiar daca tu faci mai multe. E printre cele mai comune actiuni pe care le intreprinde un PRist. Eu asta inteleg prin „una dintre cele mai cunoscute indeletniciri ale PRistului”.
@Mono: Ciudate fiinte PRistii astia. Da-ti seama sa fie printre cei mai buni strategi (sa aiba o minte atat de „curata”, o gandire clara, limpede) insa sa nu poata sa scrie in cuvinte simple un comunicat. Foarte ciudaaat!
Adrian Monoranu a zis
@Adi Zabava: adica nu am dreptate ca una din cele mai cunoscute indeletniciri ale PR-istului este aceea de a elabora comunicate de presa sa cum? si daca tot esti asa un bun analist al textului, cum de nu ti-ai dat seama ca atunci cand am scris „una din cele mai cunoscute” al lasat sa se inteleaga ca mai sunt si altele. Si cred ca nu poti nici tu sa contesti, oricat de pasionat de PR ai fi, faptul ca a redacta comunicate de presa este in topul job description-ului. 🙂 In fine, poate am fost ironic si acid in comentariul anterior si poate am „emis” judecati generale dar daca un „piarist” nu poate transpune idei simple intr-un comunicat de presa atunci n-ar mai trebui sa fie piarist ci strateg (desi ma indoiesc ca ar putea fi). Si da, un piarist care nu e in stare sa scrie un comunicat de presa bun, e un piarist slab. Prost e un cuvant pe care il detest pentru ca e interpretabil si jignitor de cele mai multe ori. Cat despre ultima expresie … asa e umorul meu, mai sec. Daca nu-l gusti, nu ma supar dar de atacat n-am atacat pe nimeni.
Adrian Monoranu a zis
@Alex Sima: Nu te pierde in meandrele concretului pentru ca poti fi surprins de sinergia faptelor. 😉
everdene a zis
Eu o să comentez puţin din perspectiva jurnalistului care primeşte comunicatul de presă ce poate deveni mai apoi sursa unei ştiri. Am făcut practică în domeniul economic pe timpul facultăţii şi am avut de adus ştiri şi de la Vama Iaşi. Când am intrat în biroul purtătorului de cuvânt al instituţiei, am rămas uimită de volumul de cărţi de PR, Comunicare, Marketing care se aflau pe un raft, exact la intrare. Comunicatele pe care le trimitea doamna de acolo sunt nu numai foarte simple şi explicite, dar pline de amănunte care îţi spun subtil: „Dacă mă suni sau dacă vii în birou, o să afli chestii şi mai interesante.” Şi de fiecare dată era aşa. Modul în care doamna îşi „păzea” intituţia era recunoscut de toţi. Oferea detaliile momeală astfel încât în presă apărea mereu instituţia într-o lumină roz. Atunci când existau probleme, ştia cum să le prezinte, cum să vorbească şi cum să îţi deschidă uşa. Nu ştiu dacă se poate numi PR ce făcea ofiţerul vamal, însă comunicare era sigur.
Raluca a zis
Buna, as risca si eu un comentariu, ca PR. Desi comunicatele de presa sunt basic-ul in meserie, trimiterea acestor comunicate in neant, doar de dragul de a spune ca ai facut un comunicat este egal cu 0. Faptul ca ai trimis un comunicat de presa nu te face nici PR si nici comunicare nu ai facut. Exemplul dat este unul clasic de fara cap si fara coada. Orice comunicat de presa ar trebui sa raspunda macara la cele 6 intrebari la care raspunde textul jurnalistic: cine?, ce?, când?, unde?, de ce? şi cum?. Spun macar, ptr ca exista si o 7 intrebare, uitata uneori: „Si ce-i cu asta?”, cu alte cuvinte ce importanta are ptr cel ce va citi comunicatul. Din textul dat ca exemplu, in prima parte am inteles ca nava Enterprise, condusa de capitanul Jean-Luc Picard a aterzat in Sos. Mihai Bravu, din citate, am inteles ca Jean-Luc Picard ne va oferi si un tur al navei cu explicatiile de rigoare. Am fost rea, dar sunt racita…
Adrian Monoranu a zis
@Raluca: N-ai fost rea, ai dreptate. Totusi, trebuie sa nu fim chiar asa ermetici si sa intelegem ca uneori nu se respecta chiar toate regulile. In cazul comunicatului de fata insa, nu prea s-a respectat vreuna. 🙂
Gusty a zis
Foarte buna discutia…
Insa pe mine ma doare capul ingrozitor cand deschid orice mail de la comunicate…. punct ro. De aceea se duc toate in spam acum.
Adrian Monoranu a zis
@Gusty: Same here! 🙂