Azi am fost moderator la un focus-grup. Stiu, e duminica si probabil va intrebati de ce am ales sa-l fac tocmai acum. Ei bine, pentru ca in restul zilelor mi-a fost foarte greu sa adun oamenii de care aveam nevoie. Si nu pentru ca ar fi fost un subiect de research pentru care sa nu gasesc subiecti, ci pentru ca lumea este in general foarte reticenta. Cred ca multi isi inchipuie cine stie ce sau cred ca pot fi pusi la zid pentru raspunsuri „gresite” desi nu exista asaceva intr-un focus grup.
In orice caz, am reusit sa adun cateva persoane, nu atat de multe pe cat mi-am dorit dar sa zicem ca mi-am facut o parere. Discutia a mers lin si fara probleme iar la final am ramas cu o groaza de semne de intrebare. Aparent, e bizar, pentru ca un proces de research ar trebui sa elimine semnele de intrebare. Lumea se asteapta ca in urma focus-grupului sa afle raspunsuri si asta pentru ca cei mai multi se opresc dupa aceasta etapa. Ei bine, eu ma declar multumit cu semnele de intrebare pentru ca urmeaza partea cantitativa, adica un chestionar.
Ma bucur insa ca au aparut aceste semne de intrebare pentru ca, de multe ori am cazut si eu in capcana ne-reprezentativitatii. Omul de marketing se pune pe el in mijloc, emite pareri care se transforma rapid in judecati, eventual mai chestioneaza 2-3 prieteni cu privire la acele pareri si daca prietenii lui sunt tot oameni de marketing atunci avem toate premisele unui demers gresit. Din fericire m-am oprit la timp si am cerut organizarea acestui focus-grup care mi-a mai zdruncinat putin parerile si m-a facut sa pun frana in trasarea liniilor directoare ale proiectului la care lucrez.
N-o sa va spun rezultatele obtinute, probabil nici nu sunt interesante, insa va spun ca trebuie sa ne amintim de research si sa incercam cat de cat sa facem un focus-grup pe persoane reprezentative din piata tinta. Automat vor aparea semnele de intrebare, iar dupa va aparea si necesitatea realizarii unui studiu cantitativ. Sper sa-l facem repede pentru ca suntem cam in criza de timp dar cu siguranta vom sti mai clar ce avem de facut dupa.
Voi ce credeti, cate dintre campaniile de marketing de la noi sunt facute fara research? Nu vi se pare ca unele lucruri pe care le vedeti in jur parca nu se leaga, nu sunt firesti? 😛
Foarte multe campanii sunt pornite fara research.
Pot „sa ma laud” ca am pornit si eu o campanie asa.
La noi nu se merge pe studiu de piata. Fiecare isi incepe cate o afacere, auzind de la un vecin care spune ca functioneaza, si portneste fara o viziune si fara un studiu coerent. Esecul nu intarzie sa apara in acest caz.