Ieri am fost la Marketing Evening, un eveniment marca asdMARK, ajuns deja la a 3-a editie. Ne-am strans in numar destul de mare la libraria Carturesti din Iulius Mall Iasi si am stat la povesti cu Vali Tatar de la Agency One si Fructe Naive.
Probabil ca lucrurile ar fi fost si mai bune daca cei prezenti, adica studentii mei de la marketing ar fi interactionat mai bine punand intrebari mai multe si mai directe. A trebuit ca din cand in cand sa mai intervin si sa aduc eu subiecte pe tapet, sa-i ridic mingea la fileu lui Vali pentru ca uneori se asternea o tacere prea adanca.
Au fost cateva voci, dar prea putine in raport cu pretentiile de viitori marketeri si asta nu e deloc un lucru bun. M-as bucura sa vad curaj, sa vad intrebari pertinente, provocatoare pentru speakeri dar vad aceeasi atitudine de student aflat la ora cu toate ca Vali a spus clar de la inceput ca nu e cazul sa intram intr-o asemenea atmosfera. Pacat.
Asta ar fi primul motiv pentru care am ales titlul acestui post. Grow a pair of balls! Fara curaj, fara dorinta de a afla, fara a-ti pune singur intrebari, fara a cauta raspunsuri la cei care le au credeti-ma dragii mei, nu veti ajunge mai departe de o pozitie de executie in care veti astepta mereu sa vi se spuna ce sa faceti.
Al doilea motiv pentru care trebuie cohones este unul pus pe tapet in intalnirea de aseara. Cineva a intrebat ce ar trebui sa faca oamenii de marketing din Iasi pentru a avea campanii publicitare mai bune, mai interesante, mai de calitate. Ei bine oamenii de marketing din Iasi ar trebui sa aiba cohones. Ar trebui sa aiba curajul sa le spuna sefilor sa-i lase sa-si faca treaba, sa ceara bugete, sa demonstreze ca banii investiti in marketing chiar produc rezultate si ca exista reflectare in volumul de vanzari.
Vad cel putin doua probleme la momentul de fata.
1. In primul rand, oamenii de marketing sunt fricosi si traiesc cu grija zilei de maine. Le e frica sa nu-si deranjeze seful si sa nu-si piarda jobul. Prin urmare preocuparile lor sunt de a avea bugete cat mai mici fara sa fie interesati de rezultate. Capul plecat, sabia nu-l taie, nu-i asa? Ei am facut o campanie de cacat dar pentru ca nu am dat bani multi nu mai conteaza ca n-a functionat. Poate seful n-o sa ma dea afara si o sa pot sa-mi iau cei 800-1000 de ron cu care sunt platit. Oh goodie!
2. In al doilea rand, oamenii de marketing nu stiu sa-si convinga sefii de efectele campaniilor de marketing sau de comunicare. Si probabil asta se datoreaza lipsei de complexitate in gandire. Unii se scuza si se ascund in spatele unor bugete prea mici pentru a mai face si cercetare. Altii pur si simplu se ascund dupa birou cand vine seful. Culmea e ca nu e asa de greu. Tot ce ai de facut este sa gandesti in termeni de rezultate, sa te concentrezi asupra efectelor pe care vrei sa le obtii si sa iei in calcul eficienta. Deciziile vor veni de la sine daca ai curaj.
Reprezint un produs foarte cunoscut in media ieseana, cu o notorietate buna si un reach bun, poate cel mai bun pe online-ul iesean in categoria timp liber. Apreciez concurenta de calitate si ma bucur ca exista si altii pentru ca ne ajuta si pe noi sa fim mai competitivi. Urasc insa lipsa de strategie si ma intreb cum de un om de marketing cu capul pe umeri decide sa tranteasca niste bannere uriase pe un site fara sa analizeze continutul site-ului respectiv si asocierile secundare. Treceti mai departe de trafic.ro si de demograficele oferite de ei, intrati pe site, uitati-va la celelalte bannere, uitati-va la continut, uitati-va la cuvintele cheie si apoi luati decizii.
Asadar, dragi prieteni viitori marketeri wannabe si de asemenea dragi prieteni deja marketeri. Grow a pair of balls!
Dli a zis
Oamenii din marketing nu prea incearca sa isi convinga sefii pentru ca sefii au mereu dreptate. Nu sti regula? Nu spun ca peste tot dar cred ca de aici e si frica pentru ziua de maine. Daca cineva comenteaza prea mult va fi inlocuit de cineva care vorbeste mai putin dar lucreaza mai mult. Asta e echilibrul la noi in tara. Felicitari pentru articol.
Alexandru-Marian Popa a zis
Același lucru l-aș spune și eu, dar aș vrea să mă refer la mine/noi, generația tânără. Acum avem ocazia să experimentăm și să ne punem ideile în practică. Șeful nu are întodeauna dreptate! Important e să vii cu argumente bine puse la punct. Iar un șef nu e așa de închis la minte dacă știi cum să pui problema.
Și, în cazul extrem în care te dă afară, folosește-te de acest lucru la urmatorul interviu. Viitorul șef își va da seama că ai inițiativă și se va bucura de lucrul ăsta.
Felicitări pentru că ai pus punctul pe I.
Madalin a zis
Mi se pare trist… Citesc multe bloguri romanesti, din diferite zone ale tarii. Peste tot vad diferite intalniri online/marketing, de bloggeri, media sau cum a fost asta a voastra… SI oamenii sunt reci? La noi nu se organizeaza nimic de acest gen. Stiu, ar trebui sa lansez eu invitatia, dar nu stiu daca imi permit. Eu vreau sa invat, nu sa fiu ocupat cu organizatul… In fine, poate ca acesti studenti nu sunt cu adevarat pasionati si fac Marketing doar pentru ca „da bine” sau au auzit ei pe cineva, candva…
Bianca a zis
Si mie mi se pare hilara lipsa lor de curaj in raport cu sefii.Intr-adevar vremurile sunt nasoale si oricare si-ar putea pierde locul de munca insa daca nu faci dovada ca esti bun(venind cu idei) ce dovedesti?
Adrian a zis
La un moment dat, spuneai ca vrei sa initiezi un proiect in care sa implici studenti si oameni de afaceri. Mi-am exprimat si eu interesul pentru acel proiect. Nu mai stiu daca mai vrei sa-l pui in practica. Acel proiect ar avea mare legatura cu ancorarea viitorilor oameni de marketing, actuali studenti, la realitatile pietei, la modul cum gandesc cei care acorda bugete.
Cine actioneaza pe principiile „Nu-ti supara seful” sau „Seful are intotdeauna dreptate” va reusi pe termen scurt, dar pe termen mediu si lung orice investitor se va uita la vanzari si daca cifrele nu arata bine va dori o schimbare. Trebuie sa ai cohones pentru a deschide gura, dar atunci cand o deschizi trebuie sa vii cu argumente.
Atunci cand investesc intr-o campanie de marketing eu risc acei bani si din acest motiv pot fi refractar la ideile cuiva care nu risca mai nimic. Trebuie sa fiu convins sa-mi asum acest risc, iar pentru a fi convins trebuie sa mi se ofere argumente solide.
Eu iti recomand sa insisti pe cercetare si masurarea efectelor unei campanii.
Adrian Monoranu a zis
@Adrian: N-am mai pus in practica proiectul de care spuneam anul trecut din lipsa de timp. M-am implicat la inoras.ro si nu am mai avut timp sa ma gandesc prea mult la scoala. Cel putin nu am avut timp sa mai inovez ceva si imi asum asta. 🙁 Cat despre argumente, cred ca partea cantitativa nu este cea care le lipseste studentilor, se bate multa moneda pe asta in facultate insa nu sunt deloc instruiti pe partea de initiativa. Fac proiecte doar pentru ca li se cere si nu inoveaza ceea ce e trist tare. Eu unul imi asum faptul ca uneori nu le dau libertate dar si atunci cand le-o dau nu stiu ce sa faca cu ea …
Paul - KidsMag a zis
Om de marketing = 800~1000 lei ?!? Wtf?!?
Adrian Monoranu a zis
@Paul: Asta e tot de la curaj e ca nu au tupeu sa ceara mai mult! Si nu au tupeu pentru ca nu au incredere in ei ca pot demonstra prin rezultate! 😉
Geo a zis
Ramane totusi problema de baza; Big Boss nu are inca o cultura minimala de marketing si-ti poate impune cele mai traznite idei – emanate din genialitatea lui. Ca daca nu era genial nu ajungea sef, nu?