Vineri am primit un colet mai mult decat interesant la birou. Si nu mica mi-a fost mirarea cand l-am deschis. Ma asteptam sa fie vorba de vreo campanie, avand in vedere ca stiam ca expeditorul e Cristi Manafu insa pot sa spun ca am fost chiar surprins. Si mi-a placut, atat tricoul cat si ideea de campanie. E vorba despre ultima campanie a celor de la ROM. Da, Rom, ciocolatica aceea pe care o stiti prea bine. Apropo, mai tineti minte varianta cu ambalaj in culorile drapelului USA?
Ei bine, cu ceva timp in urma cei de la McCann, adica Adrian Botan si ai sai, au gandit o campanie super smechera pentru ROM, comentata indelung la vremea ei. Inclusiv de mine, aici. M-am ferit atunci sa dau verdicte, am comentat doar ironia situatiei. Altii insa s-au grabit sa spuna ca a fost o eroare de branding corectata finut prin campania de comunicare ce a urmat. Ca a fost asa, sau nu, numai ei stiu, important este ca au capitalizat corect ceea ce s-a creat si s-a nascut o strategie extrem de buna de pozitionare. Drept sa va spun, nu stiu daca tot initiatorii campaniei initiale se afla si in spatele celei ce a urmat insa merge unsa, ca sa ma exprim intr-un limbaj plastic.
Campania de fata continua exploatarea insight-ului „patriotic” si speculeaza imaginea proasta a romanilor, in special cea creata in afara granitelor tarii, dar si cea autohtona. Romanii sunt deprimati, si-au pierdut mandria de tara, afundati fiind in grijile de zi cu zi. Au nevoie de ceva care sa-i scoata din monotonia aceasta si indemnul de a sustine o initiativa „patriotica” poate fi exact ceea ce au nevoie. Sau de batonul de ciocolata ROM. 🙂 Lansarea campaniei in plina campanie electorala, lupta politica sau balci, depinde cum vreti sa-i spuneti, este de asemenea o alegere strategica foarte buna (intamplatoare sau nu). Romanul e cam satul de ceea ce vede in jur, s-a saturat de promisiuni, de balci si de lipsa rezultatelor si este indemnat sa-si ia soarta in propriile maini. Pasii mici duc la rezultate marete, right?
Bun, nu va mai tin in suspans. Campania despre care vorbesc este deja la a doua etapa a desfasurarii, unii isi amintesc probabil si primul efort. Insight-ul patriotic a capatat o noua forma foarte simpla. Campania se deruleaza in online si presupune schimbarea perceptiei asupra „defectelor” romanilor prin schimbarea sugestiilor oferite de motoarele de cautare la cautarea „romanii sunt …” sau „romanians are …”. Nu e vorba de rezultate, ci de ceea ce apare ca si completare implicita data de Google, Bing, Yahoo etc. Apropo de asta, va invit sa incercati combinatiile precizate. Veti vedea ca de obicei apar rezultate ca „romanians are stupid”, „romanii sunt tigani” … etc.
Care este mecanismul campaniei de fapt? Simplu. Campania porneste de la influencerii din online: bloggeri, oameni cu conturi de twitter, oameni cu canale de youtube sau pur si simplu, oameni activi pe facebook. Principul este „doneaza un tag” si ideea nu e neaparat noua insa e puternica. Scrii un post pe blog care face referire la romani? Ok, pune-i un tag cu „romanii sunt destepti” sau „romanians are smart”. Pui un tweet care face referire la romani si la cat de tari sunt? Pune la final un hashtag de tipul #romaniisuntdestepti sau #romaniansaresmart. La fel si pentru youtube si pentru facebook si pentru orice alta platforma web 2.0 care suporta tag-uri. Efectul? Mai trebuie mentionat? Este un lucru stiut faptul ca platformele web 2.0 amintite si retelele de socializare ofera acum cele mai indexate rezultate in motoarele de cautare. 😉
Probabil cei care vor adera la campanie vor fi influencerii. Dar scopul este mult mai maret. 19 milioane de ambasadori. Suna bine, nu? Si totusi ce au influencerii de castigat, va intrebati. Pai toate postarile sunt agregate pe doua site-uri care cresc si cresc si cresc. E vorba de www.romaniisuntdestepti.ro si www.romaniansaresmart.com. Si uite asa influencerii primesc un superlink inapoi si evident multa notorietate. Iar eu am primit si un super tricou. 😛
S-aveti o duminica minunata si nu uitati! Romanii sunt destepti! Tag-uri, hashtag-uri sau pur si simplu scrieti la sfarsitul posturilor de pe facebook.
Tricoul era bun de purtat in noaptea de anul nou :))