De 14 ani conduc pe strazile si soselele Romaniei si in toti acesti ani am intalnit in trafic soferi mai slabi sau mai buni. Pe unii i-am injurat, pe altii i-am apreciat pentru capacitatea lor de a se descurca in situatii critice. Unii m-au bagat in sperieti, altii m-au facut sa ma simt in siguranta pe scaunul din dreapta sau pe bancheta din spate. Si cum profesia ma face sa fiu deseori critic si sa analizez in exces nu de putine ori mi s-a intamplat sa descopar anumite ticuri sau reflexe pe care le pun si pe seama instructorilor de la scolile de soferi. Acest lucru ma face sa concluzionez ca importanta instructorului este mult mai mare in procesul de invatare/deprindere a soferiei decat a oricarui alt profesor.
Incidentele neplacute sunt inerente, important e sa nu apara si accidentele si pentru acest lucru este necesar ca orice viitor sofer sa inteleaga responsabilitate care vine odata cu manuirea volanului. Azi, colega mea de birou Oana, mi-a zis ca vrea sa inceapa cursurile pentru scoala de soferi si evident m-am oferit sa-i dau cateva recomandari, ca un sofer responsabil ce sunt. Asadar, draga Oana, pentru ca am avut destule experiente neplacute cu soferi si soferite prost pregatite am ajuns la urmatoarele concluzii:
1. Cel mai important e sa ai un instructor auto calm si cu multa experienta si rabdare. Dupa ce termini scoala o sa ai parte de destui „instructori” impulsivi care te vor invata ei cum stiu mai bine si care isi vor pierde rabdarea. Important e sa tii minte ce te-a invatat cel de la scoala si sa inveti si sa fii calma.
2. Alege scoala de soferi care are in parcul de masini una asemanatoare cu cea pe care urmeaza sa o conduci dupa terminarea scolii. Daca o sa conduci diesel, alege diesel, altfel mergi pe varianta cu benzina pentru sunt diferente mari. De asemenea dimensiunea automobilului e importanta. Alege o scoala care are si masini mici si mai mari pentru ca altfel vei avea probleme la parcari dar si la incadrarea in curbe, mai ales cand vine vorba de conducere in oras.
3. Cauta o scoala care ofera cursuri de legislatie si cere-i instructorului sfaturi pe teren. Nimic nu e mai important decat sa inveti practic. Eu cred ca e mai important sa inveti din situatii practice intalnite pe teren. In plus, chestionare poti face online cate vrei.
4. Intereseaza-te despre actele necesare inscrierii. E foarte important sa stii de la bun inceput ce acte sunt necesare si daca dispui de ele. De asemenea intereseaza-te despre vizita medicala si despre testul psihologic. Unii cred ca sunt floare la ureche, altii cred ca sunt examene foarte dificile. Cel mai bine e sa stii despre ce e vorba.
5. Gaseste cea mai buna oferta de pret. Stii deja ca nu e intotdeauna adevarat ca ceea ce e ieftin e si bun. Calculeaza in raport cu serviciile oferite si cu masina pe care o sa faci scoala. Tarifele ar trebui sa fie diferite in functie de masina. Aici o sa fiu nevoit sa reiau ceva de la punctul 2. Nu alege neaparat masina cea mai mica pentru ca e mai ieftin. Alege asa cum am zis mai sus!
Mai sunt multe de zis dar aceste sfaturi te vor ajuta, zic eu, sa alegi varianta cea mai buna. Important e sa alegi cu cap si sa ai multa rabdare. Soferia se invata pas cu pas si cu siguranta scoala e doar un inceput. Asa cum spuneam, conduc de 14 ani si mai invat in fiecare zi cateceva in trafic. Spor la condus si nu uita sa fii responsabila. Regleaza scaunul si oglinzile, pune-ti centura, ochii la drum si ambele maini pe volan! Succes!
infit a zis
am avut noroc de un instructor bun, numai ca eu nu am mai condus de cand am luat permisul. acum ma bate un gand sa-mi iau masina, dar ce-i drept mi-e frica sa ma urc la volan pentru ca nu am mai condus de 5 ani 🙁
Oana a zis
Multumesc, Mono!
Chiar am sa tin cont de sfaturi, mai ales acum ca cercetez piata scolilor auto. Mi-a placut mai ales partea cu invatatul practic. Eu una nu sunt cu toceala si consider ca vorbin cu instructorul despre partea teoretica ma va ajuta mult mai mult decat daca as reciti de n ori legislatia.
Iulian a zis
Pe langa sfaturile lui Adrian, as mai adauga si eu unul: sa te interesezi de instructori si la scolile mai mici, de cele mai multe ori acolo intalnesti personalul calm despre care scria mai sus Adrian.La scolile mari tinde sa fie o industrie de produs soferi, nu prea are timp nimeni de acolo sa fie calm. Bafta si sa nu uiti niciodata sa verifici in oglinzi inainte de orice manevra! 😀
Ionut a zis
Eu conduc de 8 ani si parca pe zi ce trece e mai rau… Nu-mi mai amintesc cum era cand am facut eu scoala, cert e ca sigur nu se impiedica niciun alt conducator de mine pe strazile mari sau bulevarde cum e acum…
Intr-adevar, un instructor rabdator si foarte explicit face toti banii. Bafta tuturor!!!
Simona a zis
Corectura mica: in textul tau apare „….cu soferi si soferite prost pregatite…”
Varianta corecta este fie „cu soferi prost pregatiti si soferite prost pregatite” fie „cu soferi si soferite prost pregatiti” pentru ca atunci cand avem intr-o enumerare cuvinte si de gen masculin si de gen feminin, pluralul se formeaza la masculin. Iar „prost” evident in acest caz este invariabil (si la propriu si la figurat :))
Andrei Chisanovici a zis
Cel mai mult contează ce auzi de la alţii: pe unde au făcut şcoala de şoferi, cu cine, ce maşină , cum a mers.Ăsta-i cel mai bun demers pentru o alegere destul de importantă.
Marian a zis
Din experienta mea nu prea mare dar indeajuns pana la momentul de fata, am constatat ca cel mai important pentru un elev este cum ai zis si tu, un instructor pregatit si calm care stie sa explice si care nu se enerveaza cand ii bruschezi masina. Am avut ocazia sa ofer „ore de conducere” unei persoane si ce ma bucura cel mai tare este faptul ca a reusit s invete elementele de baza pentru a incepe cursuri de soferie. Si sper sa se descurce la fel de bine cum se descurca si cu buburuza mea. Bun articolul. Informativ pentru „cei mici”
ContaRadulescu a zis
Nu stiu, dar soferia nu e pentru oricine. Am vazut examene auto aranjate si picate, pe motiv ca respectivul/a nu erau facuti pentru asa ceva. Ideea e ca acum oamenii trec prin scoala de soferi ca gasca prin apa. Recunosc si eu am vrut sa imi aranjez examenul, aveam banii in portofel, pana mi-a zis instructorul ca cel cu care am picat sa dau examenul nu accepta spaga. Si l-am dat pe bune si l-am luat pe bune. Nu imi era teama ca nu stiam sa conduc, doar ca auzisem niste povesti cum ca oricat de bun ai fii la sofat te pica daca nu dai spaga si eu pur si simplu voiam sa fiu acoperit. Multa bafta viitorilor soferi.
Ifrim Giani a zis
Eu cred ca soferia o inveti singur, nu de la instructor. Instructorul este persoana care te invata sa iei permisul, sa fii sofer inveti singur.
Degeaba ai luat examenul auto din prima. Daca nu conduci de 3-4 ori pe saptamana pe distante medii spre lungi nu vei fi niciodata sofer.
Razvan a zis
Adevarat.
E nevoie de multa rabdare (poate nu din cea a femeilor).
Oana a zis
La faza cu spaga, asta am auzit si eu. Insa eu vreau sa iau permisul pe merit. Asa mi se pare cel mai ok. Multumesc Mono si multumesc voua pe aici. Chiar sunt sfaturi de luat in considerare.
Ibizar a zis
Eu unul sunt foarte dezamagit de instructorii de acuma. Rezultatele se vad pe strada. Sa nu aduc vorba de spagi, ca sunt scarbit.
Sotia mea a luat permisul in urma cu circa un an de zile. A facut pe diesel, iar noi avem benzinara.
Cand s-a urcat prima oara pe a noastra am zis ca nu a vazut masina in viata ei. Am inteles si am avut rabdare stiind ca a facut scoala pe diesel..insa mama ei de viata! Chiar asa?
De cand te invata la scoala de soferi „doar cat sa iei permisu”, iar apoi „te descurci”?
A ramas cu un obicei foarte prost de a nu accelera pe benzinara atunci cand pleaca de pe loc, ca „la scoala nu era nevoie sa accelerez la plecare”, iar la un motor de 1.2L sa nu il accelerezi, e crima. Turbina intra mult mai tarziu…
Apoi cand merg cu spatele, ii doare coloana sa se intoarca peste scaune, si stau si se uita DOAR in oglinzi, ca „asa e acuma, nu mai e ca alta data”. Normal, i-am demonstrat practic folosul intorsului cu mana dreapta pe spatarul scaunului din dreapta si nu al condusului din oglinzi. Astea se imbina, in nici un caz nu se folosesc separat. Chiar si cu senzori de parcare.
Si mai erau multe chichite din astea. Ahh ca uitam. Una care mi-a pus capac si am ramas perplex a fost sa plece cu oglinzile laterale rabatate. Tot la scoala de soferi?!?!?! Am vazut si la altii: https://lh6.googleusercontent.com/-q4wDEr5_OOU/UVnif54ejhI/AAAAAAAAIz4/XnsK2hOgDa0/s766/2013-03-01+17.15.jpg
Am ramas marcat pentru ca mie daca imi acoperi oglinzile e ca si cum imi pui mana la ochi, chiar daca vad in fata. Si ma intreb: cum au plecat de pe loc?
Astazi, pentru ca am o sotie demna de tot respectul meu, pentru ca avut rabdare sa ma asculte, mi-am tras sofer, nu gluma :P. Pot dormi linistit in masina ca am incredere.
De aceea cred ca e important ca imediat dupa ce ti-ai luat permisul sa nu fi zmeu, ca poti plati scumpt de tot. Ci sa lasi capul oleaca plecat si sa iei pe cineva de care iti place cum conduce sa te asiste si sa te sfatuiasca o perioada, pana deprinzi mai bine soferia.
Cand am plecat din Romania eram bucuros ca am scapat de acei zmei cu care te trezeai pe contrasens si iti ingheta sangele-n vene, de aceia care parcau pe unde ii taia sfecla, de aceia care puneau avarie ca sa cumpere ciunga, de aceia care iti taie fata in depasiri si restul specimenelor. Nu stiu cum mai e in tara, insa unde sunt acuma… e de speriat. Cred ca si mexicanii sunt mai ok (in Mexic am inteles ca nu se face vreo scoala de soferi, ci fiecare dupa tupeu; insa partea buna e ca toti au grija sa isi protejeze masinile si sunt mult mai atenti).
In tara in care sunt exista in legislatie ca pot folosi avaria pe post de semnalizare, atunci cand se decid sa parcheze, sa stationeze etc. E foarte derutant. Si multi folosesc avaria-multifunctionala in fel si chipuri. Aici rar de tot vad pe cineva sa semnalizeze in depasire, sa pastreze distanta intre masini, sa isi tina banda si muulte altele. Politia este mult mai ingaduitoare, nu stau ca la noi la panda. In fine.
Sunt in dilema legat de dorinta de a mai conduce in tara sau aici, in afara.
Apoi tinerii soferi este bine sa constientizeze ca soferia este o responsabilitate extraordinara, mai ales acuma cand exista atatea masini pe drumuri. Eu cand am luat permisul parca nu erau atatea masini. Nu prea stiam ce inseamna mers bara-n bara…
Drumuri bune si atentie sporita! Nu conducem doar masina, ci si drumul vietii noastre si al altora!
Adina Patras a zis
Incercati cu instuctorul Birzan Cl., un om de o reala valoare prfesionala!