Ieri Vali vorbea despre cum agentiile de PR intretin blogurile proaste prin faptul ca le dau continut si le implica in campanii pentru diferite branduri. Normal ca multi bloggeri, mai ales cei care lucreaza cu agentii de PR pe diverse campanii, s-au intrebat daca sunt vizati sau nu de articol. Parerea mea e ca cei care se simt vizati chiar au o problema. Eu unul cred ca atunci cand un blogger scrie aiurea un articol „platit” (am pus platit in ghilimele pentru ca nu intotdeauna primeste bani dar o face pentru ca spera ca la un moment dat sa primeasca) sau face greseli e si vina agentiei pentru ca nu a furnizat un continut suficient de clar pentru ca aceste greseli sa nu apara.
Sa nu uitam ca cei mai multi bloggeri nu sunt mari maestri ai PR-ului. Multi n-au nicio treaba cu asta, au inceput sa scrie din pasiune pentru un anumit subiect sau pur si simplu pentru ca aveau ceva de spus. Cei care au avut succes au reusit sa stranga in jurul lor o comunitate suficient de mare incat la un moment dat sa fie considerati de vreo agentie de PR ca fiind lideri de opinie. Si uite asa s-au trezit cu oferte de a scrie continut in favoarea vreunui brand. Am facut-o si eu, o fac si altii si cu siguranta o vom mai face.
E drept ca multi bloggeri sunt implicati in marketing, PR si mai ales mass-media. Orice cretin poate avea un blog si poate strange o comunitate in jurul sau dar ca brand nu cred ca vrei sa te asociezi cu orice astfel de comunitate. Bloggerii care au cunostinte de PR sunt in general educati si stiu ce inseamna sa fii endorser sau brand ambassador asa ca sunt si mai atenti. Sunt multi insa care sunt bucatari, IT-sti, poate chiar mecanici dar se pricep la scris si au ceva de spus. E normal sa nu ai asteptari mari de la ei pe partea de PR. Un blogger care scrie „tehnic” despre domeniul sau nu e neaparat un magician al cuvintelor si va avea o viziune proprie asupra lucrurilor, de asta trebuie ajutat.
Normal, e rolul agentiei de PR sa-si aleaga bloggerii cu care va lucra dar asta nu inseamna sa-i alegi neaparat pe cei care stiu sa scrie un advertorial. Inseamna sa-i si ajuti pe cei care nu sunt educati in directia asta dar pot genera mai departe o propagare suficient de buna a mesajului dorit. Nu orice cretin cu un blog e bun dar in acelasi timp nu doar bloggerii de gastronomie pot scrie despre mancare. Daca esti o agentie tare pe PR, si cand spun tare spun si creativa, vei gasi o modalitate de a-l ajuta pe IT-st sa scrie un review pentru un restaurant sau pentru o masina.
Pe de alta parte trebuie sa recunoastem ca multi bloggeri s-au autoeducat in timp prin experientele pe care le-au avut cu agentiile de PR si asta-i face sa nu aiba scuze atunci cand scriu un articol cu picioarele sau gresesc numele brandurilor, ale persoanelor ce trebuie mentionate sau cine mai stie ce alte prostii. Aici cred ca agentiile de PR trebuie sa intervina nu doar pentru a-i determina sa corecteze ci si printr-un sistem de rating intern, un soi de scorecard prin care sa-i clasifice si sa-i elimine din campanii atunci cand indicatorii nu-i recomanda.
In concluzie, campania de PR nu e sarcina bloggerului desi ca parte din aceasta el trebuie sa-si faca la randu-i treaba, mai ales ca in multe cazuri incaseaza sume frumusele sau ca traieste numai din asta. Campania de PR este sarcina agentiei si responsabilitatea asupra erorilor ii revine. Cat despre bloguri proaste sau bune, aici iarasi agentiile ar trebui sa stie cu ce anume pot asocia un brand si cu ce nu. Trafic mare sau PageRank bun nu inseamna de tot atatea ori si rezultate pe masura. S-a tot vorbit de Blogal Initiative cum ca are in vedere doar bloggeri mici si nu A-listeri dar asa cum spunea si Vali, acest business este legitim atat timp cat exista agentii de PR care urmaresc doar cei doi indicatori despre care am pomenit mai devreme.
N-am nimic de impartit cu nimeni, nu ma bag in vreo tabara, nu urmaresc sa linguesc vreun blogger sau vreo agentie de PR. Articolul e pur si simplu un comentariu personal la un subiect discutat in blogosfera.
Ai dreptate! De cele mai multe ori, blogger nu este doar cel care a creat o comunitate in jurul blogului sau – blogger inseamna cel care stie cum sa creeze trafic si raspunsuri la postarile lui.
In Iasi, sunt multi bloggeri (ultima data eram vreo 200 parca), dar daca faci o trecere in revista a tututor blogurilor, iti vei da seama ca nu sunt decat vreo 10-20 care sa fie scrise cum trebuie. Si asta pentru ca acei bloggeri sunt pasionati de ceea ce fac si cred in produsul lor(blog).
Si tu poti sa spui ca ai muncit ceva la brand-ul personal si la blog, pana sa ajungi la nivelul la care esti. Ceea ce nu iau deloc agentiile de PR in calcul, este faptul ca, de cele mai multe ori nu Pagerank-ul iti aduce trafic pozitiv, ci modul in care te pune in valoare cel care scrie despre tine.
Dar este greu sa gestionezi o campanie pe blog-uri de la Bucuresti. Lucrurile se vad diferit dintr-un scaun de birou – realitatea din teren este cu totul alta.
Nu stiu daca eu ma incadrez intr-o categorie sau in alta, dar stiu ca pana acum pe blogul meu nu au aparut decat lucruri in care am crezut si in idei in care m-am regasit.
Apropo, in ce stadiu mai esti cu ideea de a strange cele mai reprezentative blog-uri pe o singura platforma?
Adrian, nu toti bloggerii stiu PR ai dreptate, unii nu stiu nici acum cand sunt bloggeri dar unii au invatat din placere, la fel cum si scriu din placere. Spre exemplu eu m-am simtit ca fiind acel „mecanic” de care spui tu mai sus, scriind mai mult pe partea de tehnica, auto, insa asta nu inseamna ca nu se poate invata. Cand am inceput eu sa scriu nu stiam ce este acel PR si cu ce se mananca ci scriam din placere, din pasiune. Insa daca ne dorim, putem invata si cu toate ca nu vom sti niciodata sa facem PR ca un profesionist, macar vom fi capabili sa invatam mereu din greseli si sa fim siguri ca data viitoare nu vom mai gresi!
Pe o piaţă în creştere (cred) este încă loc pentru toată lumea. Atât pentru agenţii de PR slabe cât şi pentru bloggeri mai puţini pregătiţi. Cu timpul, treburile se vor aşeza pe făgaşul normal. Va rămâne în picioare doar calitatea.