Ieri m-am intalnit cu un domn foarte pornit impotriva lucrului cu agentii. Era vorba despre agentii de „social media” dar nu cred ca ar lua in calcul niciuna dintre agentiile care ofera diferite servicii de consultanta, fie ele si de branding, advertising, marketing, research sau orice alt fel de astfel de servicii. Motivul, se pare, este un sir lung de dezamagiri cu privire la banii investiti in colaborarea cu astfel de entitati si lipsa rezultatelor pe masura. Clasic as putea spune. Nu e primul caz de acest gen, de altfel cred ca majoritatea antreprenorilor mici sau mijlocii (si cand spun mijlocii ma refer si la business-uri cu acoperire regionala) au astfel de opinii. Bugetele nu sunt prea mari iar onorariile agentiilor par uneori exagerate pentru astfel de companii.
Dar, acesta nu este un articol in care vreau sa iau partea intreprinzatorilor. De asemenea, nu vreau nici sa iau partea agentiilor. Fiecare are motivele sale sa creada ca e fie scump, fie ieftin, cert e ca exista loc pentru niste explicatii suplimentare pe care probabil agentiile fie s-au saturat sa le furnizeze, fie au omis sa o faca atunci cand isi vand/si-au vandut serviciile.
Asadar, sa nu uitam ca momentul in care apelezi la consultanta, fie ca este oferita de un freelancer sau de o agentie, sau externalizezi anumite servicii, o faci pentru ca nu esti in stare sa te descurci singur. In cele mai multe cazuri cam asa se intampla. Mai sunt si situatiile in care oamenii prefera sa plateasca un specialist pentru ca nu au timp sa se ocupe ei, desi au cunostintele si skill-urile necesare sa o faca. Si mai sunt si situatiile in care antreprenorii prefera sa plateasca pentru ca pur si simplu nu au chef sa invete sa faca anumite lucruri, desi poseda timpul necesar si au si potentialul de dezvoltare. Ceea ce trebuie sa intelegem aici ca o agentie sau un consultant nu furnizeaza servicii diferite in functie de aceste motive, ci pur si simplu furnizeaza un serviciu care adreseaza o problema ce nu are la momentul respectiv o rezolvare interna. Punct.
Prin urmare, mie ca si consultant, putin imi pasa daca tu esti ocupat, lenes sau vrei sa lasi pe cineva mai pregatit sa se ocupe. Eu vreau sa iti rezolv problema. Si iti iau niste bani pentru asta. Ramane ca tu sa evaluezi daca lenea ta sau lipsa timpului tau sau competenta mea superioara pe domeniu merita banii pe care eu ii cer. E o ecuatie foarte simpla pana la urma. Sunt antreprenori care atunci cand vad preturile se vindeca de lene (ceea ce e un lucru bun), sunt altii care isi fac timp si sunt altii care investesc in dobandirea de competente. Din punctul meu de vedere toate sunt solutii viabile pana la un punct. Elementul cheie este la toate nu neaparat lipsa banilor cat mai degraba lipsa de incredere in rezultatele pe care le poate furniza un consultant/o agentie in raport cu banii ceruti.
Aici intervine o alta problema. Indiferent de tiparul antreprenorului: lenes, ocupat sau lipsit de competente specifice, e foarte important ca acesta sa fie bine pregatit managerial. Sa stie foarte clar ce obiective urmareste atunci cand apeleaza la consultanta, sa inteleaga ce se poate obtine, sa stapaneasca indicatorii pietei in care activeaza si sa nu doreasca sa faca din rahat bici si eventual sa mai si pocneasca. Multi antreprenori cu care am lucrat sunt din pacate nepregatiti si din acest punct de vedere. Nu inteleg, spre exemplu, ca problemele lor nu sunt legate de lipsa de notorietate, ci mai degraba sunt legate de produsele prost gandite si nepotrivite pentru publicul ales. Eu nu pot altceva decat sa le spun acest lucru dar sunt situatii in care pur si simplu te lupti cu morile de vant. In aceste momente eu prefer sa ma retrag, indiferent de suma care mi se ofera ca buget sau ca onorariu. Din pacate nu toti o fac si de aici apar si dezamagirile antreprenorilor. Si uite asa ne-am intors la punctul de plecare al articolului.
Sursa foto: www.mackenzieimage.com
Scrie un comentariu!