Cred ca prima data am auzit de agregatoarele de comenzi la domiciliu prin 2008 la primul IMTO. Venise atunci un tip care lucra pentru NetChelner.ro (ulterior devenit NetPizza) si ne daduse la toti lumea peste cap pentru ca in Iasi nu aveam asa ceva si ni se parea genial. Prin 2011 cand am ajuns la InOras.ro a fost primul lucru pe care m-am gandit sa-l implementez dar m-am lovit de reticenta restaurantelor locale si am renuntat destul de rapid la idee. Intre timp au mai fost si altii care au incercat dar s-au cam cernut pana n-a ramas niciunul in picioare, cel putin in Iasi. Probabil si lipsa bugetului de promovare a fost una din principalele cauze ale acestor esecuri.
Acum a aparut in RO FoodPanda, un serviciu care la nivel mondial cred ca e printre liderii pietei. Nu cred ca se mai pune problema bugetului de promovare de data aceasta. Cred ca pana la urma vom vedea daca merge doar daca romanii vor fi dispusi sa-l foloseasca si daca restaurantele vor intelege ca e mai avantajos sa-si sharuiasca ofertele pe un astfel de site/aplicatie decat sa-si construiasca propriile aplicatii, sau macar ca nu au nimic de pierdut daca le folosesc in paralel. Sigur, apare problema fidelizarii clientilor, dar aici intervine marketingul si daca isi fac bine treaba, nu au de ce sa se teama de ofertele concurentilor. Pana la urma fidelizarea vine in urma satisfactiei.
FoodPanda e prezent in 40 de tari si colaboreaza cu 20.000 de restaurante, and counting. Deocamdata in RO sunt prezenti in Bucuresti si in Cluj dar intentiile de extindere sunt deja anuntate si probabil vor mai adauga in retea cateva orase cu populatie mai mare de 40.000 de locuitori ceea ce e bine. Aplicatia e relativ usor de folosit, indiferent ca esti pe Android sau iOS si cu cat vor fi mai multe restaurante va fi si mai atractiv serviciul. Parerea mea e ca e important sa gasesti restaurantul preferat din prima, altfel nu stiu daca vei mai fi tentat sa incerci aplicatia si a doua oara. Cativa prieteni mi-au spus insa contrariul, ca daca iti place aplicatia e posibil sa renunti sa mai comanzi de la restaurantul preferat daca nu e prezent in aplicatie. Probabil pana nu vor fi in Iasi nu voi sti exact cum as reactiona.
Si daca nu esti posesor/amator de smartphone poti folosi oricand site-ul lor care mi se pare destul de simplu si bine construit. Poti, la fel ca pe aplicatie, sa-ti faci cont si sa comanzi folosind istoricul comenzilor, ceea ce e comod daca esti un impatimit al unui anumit tip/fel de bucatarie/mancare. Ma abtin insa sa mai emit judecati vis a vis de succesul pe care l-ar putea inregistra, cel putin la nivel de Iasi, pentru ca e o piata atipica si iesenii sunt destul de conservatori in comparatie cu bucurestenii sau clujenii.
Serviciul mi se pare asemanator cu aplicatiile de comenzi taxi care functioneaza foarte bine in Bucuresti si foarte prost spre deloc in provincie unde fiecare firma de taximetrie/dispecerat a preferat sa-si faca propria aplicatie de frica sa nu-si piarda clientii si soferii. Dar, vom trai si vom vedea, poate se mai da si ieseanul nostru pe brazda si va forta proprietarii de restaurante sa fie prezenti in aplicatie fiindca dpdv al comoditatii e clar mai usor de folosit o singura aplicatie decat vreo 5-6.
Noi avem Food Panda in Polonia si chiar e un serviciu bun. Vine la timp si iti poti alege ce iti doreste inima 😉
Cred ca va avea succes si in Romania. O sa dureze ceva timp pina cand lumea se va obisnui cu el si nu va mai comanda pizza ori shaorma, dar cred ca in timp, daca au servicii bune si ajung la timp, va deveni un jucator important pe piata autohtona.