Acest post porneste de la un articol pe care l-am citit dimineata pe wall-street.ro. E un interviu cu dl. Florin Talpes care declara ca Romania trebuie sa formeze cat mai repede specialisti in marketing si vanzari. Va asigur ca am citit si articolul, nu doar titlul, pentru ca ma gandeam ca poate autoarea a desprins din context o afirmatie si a folosit-o drept titlul pentru a creste reach-ul acestuia. Dar nu e doar bombastizare, ci ideea se pastreaza in intreg articolul. Si dati-mi voie domnule Talpes sa va aduc la cunostinta ca in Romania exista cel putin 4 institutii de invatamant superior care conteaza si care pregatesc tineri in domeniile precizate de dumneavoastra. Si nu sunt deloc putini.
N-or fi toti material de nota 10 dar imi place sa cred ca in jur de o treime sunt chiar bunisori. De altfel si insertia pe piata muncii o arata. Din pacate problema nu e lipsa oamenilor pregatiti din punct de vedere al cunostintelor, ci al competentelor. Iar in universitati nu prea ne ocupam cu competentele, oricat de mult ne-ar place sa credem asta sau sa ne laudam cu asta. Pentru ca aceste competente se dezvolta in practica, facand lucruri.
De fapt sunt doua lucruri care il fac pe un tanar sa-si dezvolte competente reale de marketer dupa ce termina facultatea. Acesta porneste la drum cu un bagaj de cunostinte insa pentru a-si dezvolta competente are nevoie in primul rand de un mentor care sa-i fie aproape si mai departe de motivatie. Sa le luam insa pe rand pentru ca sunt multe de zis despre acestea.
Mentorul
Rolul unui mentor este definitoriu pentru un tanar marketer aflat la inceput de cariera. Multi dintre absolventi au tot dreptul sa creada ca tot ce zboara se mananca. Pentru ca pana la urma in scoala invata numai teorie, presarata pe ici pe colo cu exemple practice. Invata situatiile ideale, principii care de multe ori in practica nu se respecta pentru ca stim cu totii ca niciun principiu nu se aplica pentru toata lumea la fel. Luati drept exemplu sintagma „clientul nostru, stapanul nostru”. Da, sigur, suna foarte frumos dar practica mi-a aratat ca unii clienti nu merita nici 2% atentie, ba mai mult unii ar merita niste suturi in dos. Si cred ca multi practicieni sunt in asentimentul meu acum.
Mentorul trebuie sa fie acea persoana care sa ii indrepte pasii tanarului absolvent catre un domeniu din marketing, sa inteleaga care sunt inclinatiile acestuia, sa ii explice ce are de facut, sa-i arate unde greseste si sa-l felicite atunci cand reuseste. Dar de fapt cine este acest mentor, sau mai bine zis cine ar trebui sa fie? Ei bine, dragi prieteni, mentorii ar trebui sa fie tocmai cei care imi bat mie obrazul ca absolventii mei nu sunt in stare sa faca nimic, ca n-au experienta si ca „ce dracu facem noi acolo la universitate cu ei …”. Antreprenori, manageri sau pur si simplu niste sefi de birou care sunt prea ocupati sa fie mentori dar care se vaieta peste tot ca n-au cu cine lucra si ca scolile produc tampitei.
Tovarasi prieteni, studentul cand ajunge la mine este un diamant brut pe care eu il evaluez, il cantaresc, il masor, apoi il curat si il categorisesc. Absolventul care ajunge la voi este diamantul ce trebuie slefuit si taiat pentru a straluci. Eu pot doar sa vad o scanteie si sa il asez pe drumul potrivit, dar e rolul vostru sa-i aduceti stralucirea si sa-l puneti in valoare. Si niciun diamant nu straluceste fara sa fie in prealabil taiat si prelucrat de un specialist. Faceti-va timp si comportati-va ca specialistii care sunteti. Aveti rabdare, si la final diamantul pe care l-ati slefuit se va putea aseza perfect in bijuteria pe care o reprezinta business-ul vostru sau pe care il conduceti. Si nu doar ca se va potrivi, dar o va si pune in valoare. Pana la urma nu asta va doriti, sa cresteti valoarea?
Motivatia
Tinerii au nevoie de motivatii pentru a alege drumuri si pentru a continua pe acestea. Credeti-ma ca ne luptam destul de tare cu ei pentru a le oferi motivatia de a ramane in scoala. De multe ori recurgem la artificii, la promisiuni pe care noi, dascalii, nu cred ca le putem indeplini singuri. Le spunem ca la final, daca vor munci suficient de mult, ii asteapta cariere de succes, oportunitati de dezvoltare si uneori atingem si puncte sensibile cum este salariul. Din pacate motivatiile pe care le folosim noi sunt doar promisiuni iar cei care le pot cu adevarat materializa sunteti voi, antreprenorii, managerii, viitorii lor sefi sau angajatori. Eu pot, cel mult, sa-l asez pe o anumita directie, dar motivatia tine de voi.
Am auzit de m-am plictisit fraze de gen „tinerii trebuie sa-si gaseasca singuri motivatia de a merge mai departe, trebuie sa aiba dorinta de a se dezvolta”. Sunt de acord doar cu a doua parte si doar in parte. Pentru ca afirmatia de mai sus ascunde de fapt un adevar trist. Tinerii trebuie de fapt sa accepte un salariu de mizerie. Asta inseamna dorinta de a se dezvolta de fapt. Sa castigi salariul minim, sa fii angajat chiar cu studii medii, dar sa-ti doresti sa te dezvolti! Pana cand? Si-apoi va mirati ca tinerii astia devin niste mercenari care se plimba de colo colo pentru 100 de lei in plus la salariu.
Nu uitati ca viata e frumoasa si tumultoasa cand ai pana in 30 de ani. Dupa aceea vin copiii si ratele si s-a terminat cu dorinta de dezvoltare. Si nu uitati ca traim intr-o societate in care simtul proprietatii e dus la extrem. E o realitate trista dar visul oricarui tanar este sa aiba o casa si pentru asta are nevoie de un salariu bun. Va face compromisuri, va abandona cariera in marketing pentru una mai banoasa chiar daca e sub nivelul pregatirii sale si il vei pierde pentru ca nu i-ai oferit motivatia necesara.
E drept, nu se rezuma totul la salariu cand vine vorba de motivatie. Dar sa nu uitam totusi ca salariul e ca sexul intr-o relatie. Face cam 50%, poate si mai mult. Celelalte motivatii tin de cat de bun e mentorul. Nu la pat, ci la job.
In concluzie …
Eu voi continua sa caut diamante si sa le curat, poate chiar sa le si slefuiesc putin, dar e rolul tau, al antreprenorului sau managerului, sa-l tai si sa-l asezi in bijuteria ta pentru a-l pune in valoare. Si peste ceva timp bijuteria ta va ajunge sa valoreze mai mult, asa cum iti doresti. Dar pentru asta ai nevoie de rabdare si trebuie sa pui osul la treaba.
Tot catre voi, antreprenori si manageri: data viitoare cand imi cereti studenti pentru internship-uri, faceti-va timp pentru ei, stati langa ei, explicati-le ce au de facut si cum vreti sa o faca si apoi treceti la evaluare. Pentru ca e usor sa critici.
Iar pentru voi, studentii care ati avut rabdarea sa cititi pana aici: cautati-va mentori si tineti-va cu dintii de ei daca vreti sa dobanditi competente. Faceti ce vi se spune, acceptati criticile constructive si oneste, aratati rabdare la randul vostru dar nu uitati sa nu va vindeti pe 2 lei.
Inteleg punctul tau de vedere insa din pacate competentele, nu cunostintele conteaza la inceputul carierei (mai ales in marketing). Un angajator „cumpara” din piata resurse (mai mult sau mai putin) specializate, iar sistemul nostru educational nu pare a fi foarte eficient deocamdata.
Pentru ca ai vorbit despre rolul unui mentor, poate ca ai putea sustine o asemenea initiativa pentru catedra de Marketing de la FEAA. In fond, cum poti sa asezi mai bine pe o directie un absolvent de marketing decat printr-un contact direct si constant cu cat mai multi „role models”?
@Cristi: Cred ca acest cuvant (n.r. Competenta) e putin gresit inteles. A fi competent inseamna a fi capabil a te pronunta asupra unui lucru, pe temeiul unei cunoasteri adanci a problemei in discutie sau a fi capabil de a exercita anumite atributii. Eu cred ca un tanar absolvent nu este capabil nici de una, nici de cealalta imediat dupa ce termina studiile. Absolventul cunoaste dpdv teoretic problema insa ii lipseste cunoasterea practica pe care facultatea nu i-o poate oferi decat in cazul anumitor specializari (sa zicem informatica si putin din contabilitate in cazul FEAA). Cat despre a fi capabil de a exercita anumite atributii, cred cu tarie ca daca vrei ca acest tanar absolvent sa le duca la bun sfarsit si sa aiba si succes, mai intai trebuie sa i se explice clar ce are de facut si sa fie monitorizat o perioada.
Stiu ca nu e politicos sa raspunzi la o intrebare cu o alta intrebare dar, apropo de mentorate, nu crezi ca cei care au nevoie de angajati ar trebui sa fie cei care initiaza astfel de parteneriate cu facultatile? Si da-mi voie sa-ti spun ca avem din ce in ce mai putine cazuri de manageri sau antreprenori care vin inapoi la facultate sa-si ofere sprijinul si sa porneasca astfel de programe de mentorat. Desi nu e treaba noastra, sa nu crezi ca n-am incercat ce spui tu. Dar cati dintre cei contactati de mine personal au vrut cu adevarat sa se implice? Toata lumea e ocupata. Tu cate ore pe saptamana ai fi dispus sa acorzi unei astfel de preocupari?
Toate facultatile cu profil economic, logic si in mod normal au o catedra de Marketing. Pana si eu care am terminat USAMV profil economic, am studiat marketing. Intrebarea e, cat de updatata e materia in RO in sec XXI. Ca o paralela, multi cauta specialisti in marketing online :)))
Te invata in facultate Strategiile de Marketingul pe social media? Raspuns, NU !
Te invata in facultate SEO, ca si componenta de baza a Marketingului? Rspuns, NU!
Daca stau si ma gandesc nu te invata absolut nimic depsre online. Pai si de unde naiba specialisti in marketing online. Universitatile duc lipsa de multe, si sunt suspiciosi de tot ce inseamna „NOU”, asta pentru a nu perturba rutina de zi cu zi in care esti indopat intr-o proportie covarsitoare cu aceleasi informatii, genratie dupa generatie, „over and over again”.
@CocoNUT: Nu poti generaliza. Daca nu ai studiat tu ceea ce ai scris, nu inseamna ca prin alte parti nu se face. 😉