Cand a inceput toata nebunia asta cu Black Friday in Romania, putinii romani care calatorisera sau petrecusera ceva timp in SUA credeau ca in sfarsit vom avea si noi reduceri adevarate. S-a dovedit in timp ca noi am importat conceptul dar nu este decat o forma fara fond, ca de obicei. Unii ar spune ca asa suntem noi, chiar daca vedem lucruri bune in afara, atunci cand ne gandim sa le aducem in Romania, ne gandim cum sa facem sa tragem si o teapa pe langa, sa avem noi un castig mai mare decat fraierii aia din afara. Ca asa am facut cu toate, de asta avem chiar si pizza mai scumpa decat in Italia, de exemplu, in conditiile in care toate ingredientele sunt mai ieftine la noi, forta de munca este mai ieftina, utilitatile sunt mai ieftine si tot asa mai departe. Ca de ce sa nu castige romanul mai mult si sa-i traga o teapa fratelui roman?
Ei bine, va spun eu de ce. Pentru ca romanul e masochist si ii place sa fie tepuit. Dar nu despre asta e vorba. Black Friday la noi nu e despre reduceri, chiar daca mai sunt si magazine care chiar incearca sa vina in piata cu oferte reale. Black Friday nu e altceva decat o noua ocazie de consum. Comerciantii au vazut mai degraba oportunitatea de a vinde pe termen scurt decat oportunitatea de a castiga clienti pe termen lung.
Desigur, se poate argumenta in favoarea conceptului prin faptul ca e vorba de promotii si promotiile sunt orientate pe termen scurt. Insa faptul ca se trag tepe cu preturi marite cu o zi inainte si produse indisponibile in stoc dar prezente pe site are de a face fix cu relatia pe termen lung cu clientul. Si acela, tepuitul, nu se intoarce inapoi prea repede. Sau cel putin n-ar trebui.
Spun n-ar trebui pentru ca in general romanului nu prea-i pasa. El umbla dupa preturi mici si oferte senzationale. Si comerciantii stiu. Chiar daca ii tragi o teapa azi si il umilesti, peste o luna sau doua cand mai are ceva de cumparat, daca ai pretul cel mai mic de pe piata, va veni inapoi la tine si va fi bucuros sa iti dea banii daca simte ca a facut o afacere mai buna. Si uite asa toata chestia asta cu Black Friday nu este altceva decat o oportunitate extraordinara pentru comercianti de a-si creste notorietatea, chiar si prin notorietate negativa.
Pentru ca in fond si la urma urmei, ceea ce conteaza intr-o astfel de piata, cu consumatori cum sunt romanii, este sa fii cat mai prezent in constiinta zilnica a acestora. Si daca se mai si creeaza o oportunitate de consum, romanul este si el la randu-i multumit. Pentru ca pana la urma, daca economia duduie, banii trebuie cheltuiti pe ceva.
Am auzit si vazut weekendul asta nenumarate intrebari si statusuri pe retele de socializare din categoria „Si, ce v-ati cumparat de Black Friday?”. Si bineinteles, daca raspunsul este „nimic”, urmeaza presiunea „Cum, nu ti-ai luat nimic de Black Friday?”. Aproape ca devine obligatoriu si consumatorul roman resimte o disonanta cognitiva mare in conditiile in care nu cumpara nimic, in cazul unora chiar de sentimente de vinovatie, cazuri izolate si nerecunoscute.
Inca mai credeti ca marketerii comerciantilor nu stiu cum functioneaza Black Friday? Eu zic ca stiu foarte bine, de asta nici nu se schimba nimic. Tocmai pentru ca obiectivele sunt atinse de fiecare data.
Marius a zis
Dar chestia asta cu preturile nu cumva e generala? Si in afara e aceeasi strategie…. doar n-au inventat ai noștri totul.
Adrian Monoranu a zis
Cel putin in USA, de unde a pornit toata nebunia, nu e asa. Preturile sunt chiar reduse pentru ca pe americani nu prea ii poti pacali ca te dau in judecata imediat. Sunt armate de avocati care abia asteapta sa ii prinda pe comercianti si prestatorii de servicii cu ocaua mica. 😉