Raspunsul la intrebarea din titul este evident, DEPINDE. Website-ul este o resursa proprie pe care o putem controla in orice moment. Este un spatiu in care putem comunica bidirectional cu clientii sau potentialii clienti si in care putem filtra informatia dupa bunul nostru plac. In acelasi timp este un asset care pune si numeroase probleme care in final conduc la o crestere a bugetului alocat comunicarii.
In urma cu ceva ani se spunea ca daca nu ai website nu existi. Astazi as spune ca nu mai e deloc asa. Pentru ca sunt suficiente alte moduri de a fi prezent online. Cred cu tarie ca e mai important e sa fii prezent acolo unde te cauta publicurile de care esti interesat. Desigur, aceste alte locuri nu sunt asset-uri proprii, dar acest lucru nu inseamna ca nu poti controla ce se intampla acolo. Iar sansele ca aceste platforme sa decada sau chiar mai rau sa dispara in perioada urmatoare sunt destul de mici.
Mai are rost sa investesti in SEO pentru website?
La o simpla cautare pe google poti remarca, de pilda, ca website-ul propriu, oricat de bine ar fi indexat, apare mereu in urma anunturilor platite dar si in urma platformelor proprii Google. Astfel devine de fapt imperios necesar sa fii prezent mai intai pe acest platforme si mai apoi sa updatezi site-ul propriu. Mi se intampla deseori sa caut direct in Maps un magazin sau o cafenea, mai degraba decat sa caut website-ul acesteia. Si sunt dezamagit cand in microsite-ul de pe maps nu gasesc informatii precum programul sau date de contact. Abia apoi incerc sa le caut in alta parte.
Avantajul acestor platforme este ca nu mai sunt doar motoare de cautare sau retele de socializare. Sunt „ecosisteme” in care ne petrecem timpul si nu dorim sa iesim din acestea. Tocmai de aceea cautam direct in maps sau pe facebook sau pe youtube mai degraba decat sa deschidem un alt tab din browser pentru a cauta intr-un motor de cautare, fie acela si google insusi.
Trebuie sa vorbesti cu audienta ta acolo unde se afla aceasta. Si daca poti crea un ecosistem al brandului tau in aceste ecosisteme mari unde audienta isi petrece timpul, oare chiar merita timpul si banii necesari pentru a crea un ecosistem in afara acestora? Oamenii intra pe site-uri pentru a face lucruri. Daca site-ul tau e o brosura, un pliant, atunci da-mi voie sa spun ca e useless in proportie de 90%. Daca audienta nu gaseste alta utilitate decat sa vada poze si date de contact, atunci te chinui degeaba.
Dar daca discutam despre un website e-commerce?
Chiar si magazinele online vor deveni in curand demodate pentru ca si cumparaturile online se schimba. Clientii vor informatie agregata si intr-un singur loc daca se poate. Nu degeaba magazinele se aduna in mall-uri sau pe shopping streets in offline. Tocmai pentru ca publicului sa-i fie mai usor sa le gaseasca si sa nu depuna foarte mult efort pentru a se deplasa. Online-ul evolueaza in aceeasi directie, in caz ca n-ati observat. E-mall-uri dar si retaileri foarte mari ca ebay, amazon, emag, asos si altele devin din ce in ce mai populare. Pentru ca gasesti totul intr-un singur loc. Si-atunci de ce sa investeti niste bani ca sa ai propriul magazin cand poti investi banii pentru a fi mai vizibil intr-o astfel de platforma.
Pana la urma e vorba despre alegeri, dar nu de alegerile tale, ci de alegerile audientei. Sfatul meu este sa urmaresti alegerile lor si sa ii urmezi in platformele unde acestia isi petrec timpul. Uita de website-ul propriu si asigura-te ca esti prezent cat se poate de bine in aceste ecosisteme. Investete-ti banii acum in campanii de vizibilitate si pozitionare in interiorul acestor sistem, asta daca n-ai facut-o deja.
Si totusi un website propriu da credibilitate brandului.
Mi s-a spus ca un website propriu sugereaza mai multa credibilitate. Dar eu te intreb, pentru ce fel de public? Le pot da dreptate celor care sustin acest argument numai in zona B2B. In B2C regula aceasta nu mai exista. Ba mai mult, in ceea ce priveste generatiile Y si Z, credibilitatea este mult mai mare daca esti in ecosistemele mentionate anterior.
Acelasi lucru il pot spune si despre aplicatiile proprii pentru telefoane mobile. Daca nu au o functionalitate concreta care sa ajute intr-adevar consumatorul sa aiba o experienta pe care altfel nu ar putea-o avea, atunci nu au sens. In fond si la urma urmei, cate aplicatii dintre cele instalate pe telefon de catre un utilizator sunt folosite in mod frecvent? 7-8, poate 10. Si dintre acestea cate sunt de fapt cele ale ecosistemelor mentionate sau aplicatii conexe (de ex, boomerang sau layouts pentru instagram). Dar mai multe despre acest subiect intr-un articol viitor.
Take away!
Ia bugetul destinat website-ului si investe o parte in research. Afla care sunt aceste ecosisteme web unde isi petrece timpul audienta ta. Restul bugetului investe-l in crearea unei prezente cat mai puternice in aceste ecosisteme si in campanii care sa te ajute sa iesi in evidenta. Iar daca ai un buget pentru un app, gandeste-te de doua ori la ceea ce ti-am spus mai devreme. Ofera aceasta aplicatie o experienta pe care audienta ta nu ar putea-o obtine altfel?
Ai incredere numai in ceea ce ti se pare logic!
BONUS! Apasa pe link pentru a vedea varianta video prescurtata a acestui articol.
cismaru a zis
Platforma proprie de e-commerce e necesara atunci cand vrei sa nu te conformezi rigorilor pe care le impun platformele mari de e-mall sau markeplace, cand vrei sa ai un nivel de understanding mai mare asupra audientei si clientilor tai, in momentul in care vrei sa faci un remarketing/retargeting accurate si diferentiat in functie de last view of product, abandoned cart, cand vrei sa aplici niste reguli specifice de loyalty and retention.
Incearca sa vinzi ceva in markeplace-ul emag si apoi sa te joci cu datele colectate. Nu prea poti, ca nu stii nici cati oameni au vazut produsul, nici cate cart drops ai avut, esti la mana platformei, care alege sau nu ( in functie de algoritm ) sa faca sau nu vreo actiune specifica in directia asta.
Website-ul propriu, la fel, e necesar in momentul in care vrei sa te promovezi cross/multi/omnichannel si sa folosesti plaftormele digitale ( e.g facebook/google/insta/yt) doar ca tool-uri, nu ca medii default de business.
Cheers!
Adrian Monoranu a zis
Ai dreptate vis a vis de e-commerce, momentan nu ai acces la aceste informatii. Dar eu cred ca platformele de tip e-mall vor fi nevoite sa schimbe acest lucru in curand pentru ca vanzatorii vor cere asta. In special cand retailerii mari vor intra in aceste platforme. Evident, probabil va fi contracost, pe diferite niveluri de acces in functie de cat vor fi dispusi vanzatorii sa plateasca. Raman la ideea ca magazinele proprii nu vor mai face prea multa treba in 5-6 ani.