Vin alegerile si strategii partidelor au inceput sa se agite. La fel ca in cazul oricarui produs sau serviciu, fiecare partid are un grup tinta, un core target format din alegatori recurenti. E drept, se mai pierd unii dintre acestia in timp, insa in esenta cam raman pe pozitii. Fiecare partid are propriile tertipuri pentru a-i pastra. Nu intram acum in detalii pentru ca putem devia de la subiectul principal. Acela al folosiri Tik Tok si al impactului asupra tinerilor.
In general tinerii europeni nu prea sunt interesati de politica. Iar tinerii romani nu prea au facut exceptie de la aceasta regula. Daca ne uitam peste statisticile ultimelor alegeri, indiferent ca sunt locale, parlamentare sau prezidentiale, tinerii au cam lipsit de la urne. Nu e de blamat, tinerii sunt cei care isi pierd cel mai repede interesul si nu au rabdare sa urmareasca discursurile electorale. In acelasi timp in care nu prea le place balacareala. Decat, se pare, daca … e pe Tik Tok.
E agitatie mare dupa ultimele sondaje care arata ca tinerii incep sa ia in calcul sa voteze. Si nu doar atat. E agitatie mare in coalitia PSD-PNL pentru ca se pare ca tinerii sunt tentati sa voteze cu AUR. Nu comentez alegerea aceasta, discutia este despre ce i-a facut sa fie atenti la alegeri si ce anume ii va trimite la urne. Discutam alaltaieri cu cineva si imi spunea ca e doar un sondaj si ca nu exista nicio legatura intre ceea ce spun acum si ceea ce se intampla cand vine momentul. Vom vedea.
S-a gasit „vinovatul” pentru trezirea tinerilor. Este „infama” retea Tik Tok, evident. E din China, deci e rea. E un discurs pe care il auzim tot mai mult in vest. Nu ma indoiesc ca intentiile din spate nu sunt cele mai bune. Dar din nou, nu e neaparat vorba despre asta. Este despre o nisa pe care niste indivizi au identificat-o si exploatat-o. Pun pariu ca daca PSD si PNL ar fi avut ideea de a se promova pe Tik Tok, nu mai era neaparat asa de rea. Ceea ce ar fi fost cam trist. Pentru ca e.
Insa de fapt ideea articolului nu e cat de rau e Tik Tok pentru tineri. Aici nu exista prea multe dubii. Articolul este despre cum nimeni de la PSD sau PNL nu si-a dat seama ca Tik Tok e un alt fel de retea. Si ca refuzul tinerilor de a reactiona la discursurile politice de pe Facebook sau Instagram nu se manifesta si aici. De ce?
Tik Tok e o retea care a crescut foarte multe pe ideea de live-uri. Iar tinerilor le place ideea de reality show. Dar pe bune, nu alea regizate pe care le vad la TV. Le place spontaneitatea, le place balacareala atat timp cat e in direct. Nu facem decat sa asistam din nou la un fenomen de tip Dan Diaconescu in direct. Va mai amintiti de PPDD? Ei bine AUR a invatat ceva din trecut si a folosit acelasi principiu. Insa de data asta a facut-o pe reteaua momentului. De fapt ce fac ei e o combinatie de content. Un mix de Dan Diaconescu, Dani Mocanu si fratii Tate.
Lumea se mira cand saptamana trecuta „a transpirat” de pe undeva asa zisa strategie de folosire a Tik Tok transmisa de la centru catre sediile din teritoriu. Nu prea e o strategie, si nici nu e nimic nou. E mai degraba un reminder, pentru ca deja fac asta de cativa ani. Sigur, nu o fac doar pe Tik Tok. Folosesc live-uri si pe FB dar acolo e un alt public. Pentru ca e clar ca nu vor doar voturile tinerilor.
Insa tinerii sunt importanti pentru ca ei sunt cei care nu au fost bagati cu adevarat in seama de nimeni. Ok, poate PNL-ul sa fi fost nitel mai activ in zona asta prin implicarea in asociatiile studentesti. Dar daca in 30 de ani nu si-au dat seama ca nu e suficient sa mergi dupa tinerii educati, ei bine AUR si-a facut temele. Si folosesc un discurs care se potriveste de minune pentru cei care nu au fost bagati in seama.
Sunt curios ce se va intampla mai departe. Deja sunt discutii despre interzicerea Tik Tok dar mi se par doar fabulatii. Discutiile acestea au existat si in USA si nu s-au facut pasi concreti in directia asta. Pentru PSD si PNL e o dilema ce sa faca in legatura cu Tik Tok. Nu prea pot sa il foloseasca pentru ca imediat o sa ii asocieze lumea cu China, Rusia, populism etc. Pentru AUR nu e o problema, deja aceasta asociere exista. Insa coalitia nu poate sa stea nici deoparte. Vom vedea in lunile urmatoare ce va fi.
Tot ce pot sa spun in incheiere este ca atata timp cat ignori un segment de piata cu anii, nu poti sa te porti ca si cum ai fi surprins cand vine un concurent, se pozitioneaza acolo si castiga. Poti in schimb sa raspunzi dar nu e usor. Aici chiar va fi nevoie de strategie si sunt curios cum anume se vor replia cei afectati. Marketingul politic n-a fost niciodata mai greu. Popcorn anyone?
Thumb Photo credit: Tim Mossholder on Unsplash.
Scrie un comentariu!