Zilele astea, mai exact incepand cu 31 decembrie 2007 am constatat o chestie tare. Mai intai intamplator si apoi am facut si un mic experiment pe care vi-l recomand daca nu aveti incredere.
De fapt despre ce e vorba. Incercand sa dorm vreo 2 ore pe 31 decembrie, in speranta ca ma voi reface pentru noaptea de Revelion am descoperit plin de nervi ca amicul meu Stef a lasat televizorul deschis in camera de-alaturi si a plecat pe undeva. Partea proasta e ca era si volumul dat destul de tare. M-am chinuit sa adorm dar printre melodiile de la TV dar din pacate din 4 in 4 melodii exact urma un calup publicitar. Si exact aici vroiam sa ajung. Brusc in momentul in care intrau reclamele mi se parea ca cineva da volumul mai tare. Cum pe moment incercam sa imi acopar urechile cu orice prindeam prin preajma nu am stat prea mult sa fac corelatii. Ulterior, ajuns in Iasi am remarcat din nou aceeasi schimbare de volum in timp ce incercam sa adorm intr-o dupa-amiaza. Si cum locuiesc singur pot fi sigur ca nu era cineva prin zona care sa se joace la telecomanda. Asa ca m-am hotarat ulterior sa urmaresc mai cu atentie fenomenul. Si in 3 incercari repetate am constatat ca intradevar sunt clipuri care au un volum mult mai ridicat decat altele. Ce am mai constatat este ca mai toate spoturile au volumul mai mare decat al emisiunilor sau al melodiilor de pe posturile de muzica.
C-o fi intentionat sau nu, nu stiu dar cert e ca e o metoda eficienta de a atrage atentia. Mai ales in situatiile in care nu esti chiar in preajma televizorului sau in cazul meu cand incerci sa adormi cu televizorul programat sa se inchida singur. Astept sa vad daca sunt curiosi dornici sa incerce „experimentul” si sa-mi confirme sau infirme „mitul”.
Pe curand!
alex -jobinmarketing.ro a zis
nu stiu daca se intampla la mai multe posturi asta, eu cred ca nu.
ceea ce ai descris tu am patit si eu la unele posturi, dar daca tin minte nu era doar la reclame; deci e posibil sa fie o „eroare” tehnica.
– in alta orine de idei… cine ar lua hotararea unei astfel de practici? televiziunile? nu cred ca se gandesc ele la eficientizarea transmiterii mesajelor publicitare?
– un advertiser? da, ok. dar unul singur ce poate face? oricum nu poate „forta” ca doar reclamele sale sa beneficieza de aceasta practica….
– atunci, mai multi advertiseri,care s-au inteles. dar de acum incepe sa sune a conspiratie, si aproape sigur sunt ca exista legi care tin sub restrictie detaliile tehnice ale transmisiilor video.
Adrian Monoranu a zis
M-am gandit si eu la o motivatie tehnica si cred ca e posibil ca spoturile sa fie inregistrate cu volum mai mare. De asemenea cred ca e posibil sa existe un protocol intre agentii si televiziuni prin care sa se stipuleze o clauza de genul asta. Sunt doar simple supozitii dar cert e ca lucrul acesta se intampla si la fel cum ai zis si tu, nu cred ca e din initiativa nobila a televiziunilor de a eficientiza receptia mesajului. 🙂
Astept si pareri ale celor din agentii…
Alexu a zis
Tind sa cred ca e un fel de intelegere intre advertiseri si posturile tv ca la pauza de reclame jingle-urile si spoturile sa fie la un volum mai mare. Adica nu sta un nene si da volumu mai mare, ci asa sint inregistrate. Cel mai evident cred ca e la Pro Cinema. Si din cite am observat, jingle-urile alea care anunta calupul de reclame incep pe sunete ridicate, ascutite, care n-au cum sa treaca neobservate. Cred ca e o tehnica studiata asta…
Ovidiu Miron a zis
Dar treaba asta poate fi si enervanta. Iti bagi picioarele in ele de reclame daca te deranjeaza volumul.
tz-shirt a zis
observasem si eu faza asta, la unele posturi [niciodata la case nobile – ca Discovery sau NatGeo…]; culmea ca nu mi-am pus niciodata problema daca-i intentionata sau ba; am fost convins ca-i intentionata!
o astfel de expulzare brutala din atmosfera filmului/ emisiunii grabeste, invariabil, spre telecomanda… tipul asta de „agatament” naiv miroase a acnee juvenila; clientul e ca o tipa misto cu care vrei sa-ti faci toate poftele: daca fluieri sau claxonezi dupa ea insistent sau, in genere, te-arati cumva disperat, uitand de arta seductiei, esti mancat…
sarjiulica a zis
mai este o varianta …. poate ai imbatranit 😛
ada a zis
se intampla de ceva ani fenomenul acesta. CNA zice: potrivit dispoziţiilor art. 117 alin. (1) din Codul audiovizualului, calupurile publicitare trebuie separate clar, sonor şi vizual, de programele audiovizuale prin coperte neutre…. Deci, e si cu derogare de la imparatie
alex -jobinmarketing.ro a zis
coperte neutre nu inseamna ca sunt obligati sa difuseze reclamele cu volum mai mare.
Mihaela Berneaga a zis
E mai tare si e facut si in mod intentionat, in ciuda elegantelor declaratii formulate de unii si de altii.
Problema a fost sesizata si de cei de la CNA (uite un text mai vechi, de acum 2 ani, de cind traia, Dumnezeu sa-l ierte! Ralu Filip
http://www.cotidianul.ro/index.php?id=4027&art=9234&cHash=ee29686366
Dorin a zis
Am văzut lucrul ăsta de la transmisiile DVB (lucram într-o vreme cu recepţia de pe satelit). Reclamele sunt stream-uri diferite de ceea ce se întîmplă în studio – ele sunt masterizate şi făcute să se audă mai clar şi mai tare – la fel se întîmplă şi cu CD-urile audio care sunt mai mult zgomot pentru că cel care masterizează vrea să scoată mai multa putere. Rezultatul? Din punctul de vedere al ‘market-people’ ai un produs superior (se aude mai tare, e mai bine, ajunge mesajul şi la surzi), dar inferior ca şi calitate.
(Pentru testare, recomand un CD de muzică pop din state şi un CD de muzică clasică. Diferenţa va fi evidentă 😉 )
Adrian Monoranu a zis
Heeey! Multumesc Dorin. Parerea unui specialist e binevenita oricand. Te mai astept! 🙂
Dorin a zis
Cu multă plăcere. Nu sunt specialist pe partea de sunet, dar mai sunt lucruri cu care am lucrat 😉