Azuga este un brand de bere care se bucura de recunoastere foarte mare in perioada ante-decembrista. Acum se pare ca el este relansat pe piata din Romania. Aici este si comunicatul de presa care anunta relansarea. Se pare ca relansarea brandurilor vechi este trendy (amintesc aici cazuri ca Brifcor, Rom, Bucegi, etc.) Incep sa vad insa un tipar in tot ceea ce inseamna relansari de branduri puternice inainte de ’89. Potentialul acestor branduri este mult supra-evaluat de catre cei care le relanseaza si cred ca isi propun teluri prea inalte. E foarte adevarat ca aceste branduri s-au bucurat de notorietate foarte mare inainte de ’89 dar intre timp au trecut aproape 20. Asta inseamna aproape o generatie, demografic vorbind. Cei care isi amintesc aceste branduri sunt undeva in categoria 30+ si multi dintre acestia prefera sa le pastreze doar la stadiul de amintiri incuiate intr-un cufar prafuit din podul casei bunicilor. Aglomeratia de branduri de pe piata actuala este mult prea mare si notorietatea dobandita de brandurile noi este mult mai puternica. Prezenta fizica a produselor la raft, in ultimii zece ani, este un avantaj foarte important pentru aceste branduri in timp ce vechile branduri au lipsit cu desavarsire. A miza pe faptul ca nostalgicii vor primi bine initiativele de relansare si a spera ca o sa fie un nou El-Dorado mi se pare un pic exagerat.
Judecand dpdv al marketingului e destul de greu sa mai pozitionezi un brand vechi ca fiind unul care merge in segmentul quality si atunci multi se orienteaza catre mainstream (value for money). Ori aceste branduri, la vremea lor erau vazute mai degraba in primul segment decat in al doilea. Nostalgicii isi aduc aminte de Azuga ca fiind o bere buna, care se gasea destul de rar si in cantitati limitate (brandurile locale aveau un rol mult mai important). Ceea ce mi se pare cu adevarat ciudat este faptul ca sub aspect strategic spotul nu sta chiar rau. Ba chiar as spune ca sta mai bine decat ar fi trebuit tinand cont ca e pe jumatate un teaser. Ideea de brand vechi e pusa in evidenta de asocierea cu un scenariu tipic perioadei anilor ’70-’80 pentru un film cu actiune in perioada interbelica. Sa fie ultima creatie a lui Sergiu Nicolaescu (Supravietuitorul) o sursa de inspiratie sau o asociere voita? Hmm, posibil. Sunt curios ce o sa iasa. Asemeni comisarului Miclovan care se intoarce peste cateva decenii si berea Azuga reinvie ca pasarea Phoenix. Cum am spus si mai sus segmentul 30+ din categoria value for money e deja cam aglomerat, atasamentul fata de branduri mult mai mic si consumatorii sunt mult mai pragmatici (promotiile sunt cele care fac cu adevarat diferenta).
In filme sunt cascadori si plase de siguranta insa in realitate nu prea. Sa vedem ce va face Azuga pentru ca, cu siguranta PIATA BATE FILMUL!
adi a zis
acum cateva zile (poate o saptamana) am vazut si eu spotul. mi s-a parut interesant si m-a facut curios sa vad ce urmeaza.
e de apreciat ca nu s-a apelat la perioada „clasei muncitoare” (gen Unirea, Babanu and stuff), ci la o perioada mai boema (daca se poate spune asa).
nu prea am vazut pe rafturi berea… nu ma uit eu unde trebuie?
Denisa a zis
Cred ca ai vrut sa spui comisarul Moldovan nu Miclovan. Cat despre bere cred ca „batranii” care isi aduc aminte de ea o vor cumpara pentru a-si aduce aminte de vremurile apuse.
Adrian Monoranu a zis
@Denisa: Aveam impresia ca Moldovan era celalalt comisar. In fine, Moldovan, Miclovan, lumea stie cam despre ce e vorba. 🙂
Adyy a zis
Salut!Clipurile(va mai urma unul,in continuarea celui de acum,la un depozit,chiar mai haios) sunt regizate de Cristi Puiu ,inspirate din povestile unor angajati(cu parfum de credibilitate,dar deh,e film..)…produsul cauta sa se pozitioneze inspre premium(asa este calitativ,chiar caracteristicile intriseci specifice,adica concentratia de alcool si cea de extract primar sunt peste nivelul maxim a ceea ce ofera o bere Top Premium in Romania,nu premium,nu mainstream)insa datorita posibilitatilor reduse de alocare a resurselor catre marketing(fabrica se retehnologizeaza complet si va produce in 2 ani de vreo 5 ori cat in prezent,investitiile sunt masive si generarea de cash-flow e slabuta deocamdata).Veti vedea ca si prin pret produsul nu se va pozitiona deloc in mainstream,nu-si doreste sa promoveze valorile proletariatului comunist ci imaginea unui produs cu origini vechi,din 1870,cu o reteta traditionala specifica zonei(prin calitatea deosebita a apei) si maestrilor berari germani care au creat-o atunci…asta am inteles ca-si propun cei care o promoveaza,sa vedem ce va percepe consumatorul..deocamdata se vizeaza doar atentionarea consumatorului ca se mai produce Azuga si ca lucrurile se misca rapid,ca nu mai e cazul sa se-ntrebe
Adrian Monoranu a zis
@Adyy: Multumesc pentru informatii. Deocamdata din ce am vazut, sa zicem ca pot sa prevad o pozitionare premium dar am indoieli in ceea ce priveste piata. Cred ca vom vorbi mai multe dupa ce vom vedea si celelate clipuri. Mie imi plac brandurile vechi pentru ca sunt aproape de generatia 30+ si imi doresc ca ele sa revina insa am dubii cu privire la cum vor fi ele primite. Oricum succes celor de la Azuga. 🙂
Adyy a zis
…scuze,continuarea era…sa se-ntrebe unde e Azuga aia de altadata…e o forma de nostalgie,dar dupa o reteta,un gust,nu dupa comunism si valorile lui cu care nu cred ca vrea cineva sa confunde aceasta bere(greseste daca face asta)….chiar in clip se observa ce e vorba de o atmosfera interbelica
*trender a zis
Azuga se relanseaza si se pare ca isi si extinde gama de produse.
Pe aceasta cale iubitorii de bere trebuie sa afle ca Bere Azuga SA va produce berea nemteasca Kaltenberg. Mai exact, compania a semnat un contract de franciza exclusiva pentru Romania, cu producatorul german Konig Ludwig International.
Pe piata romaneasca vor fi disponibile doua sortimente ale acestei marci, fiind vorba de Kaltenberg Pils si Kaltemberg Royal Lager, ce vor fi lansate in mai 2009.
Adrian Monoranu a zis
@*trender: Cum spuneam si in ultimul post scris despre Ursus, piata berii in Romania s-a mai stabilizat si brandurile noi vor patrunde mai greu acum, in special in segmentele premium si super-premium. Consumatorii si-au format deja preferintele si e greu pentru brandurile noi sa mai castige cota. Eu sunt de parere ca mai mult succes ar avea o marca romaneasca de traditie reinviata cum trebuie. In premium si super premium nu poti jongla cu preturile si nici prea multe promotii centrate pe discount nu poti face pentru ca pierzi din pozitionare asa ca trebuie sa vii cu un insight foarte bun care sa te diferentieze. Provenienta germana nu mai este un RTB pentru succesul unui brand nou. Probabil vom vedea daca vor avea succes dar eu mizez pe brandurile romanesti …
george beraru' a zis
si uite asa intrebandu-ne ce se vrea si cum se vrea sa fie Azuga , cei de la Ursus n-au stat prea mult pe ganduri si au pus mana pe brand, si ne vor spune ei cum stau lucrurile,. pt.inceput ei ne-au spus ca berea va fi pentru bunicii si taticii nostrii(cei peste 30) si cum bunicii si taticii nostri nu au posibilitati financiare foarte mari…ca doara pensiile sunt mici…Berea Azuga nu va fi Premium ci va fi un produs mainstream low-cost.