Zilele trecute stateam de vorba cu Krumel pe twitter si discutam despre faptul ca toata lumea vorbeste despre reclamele de la SuperBowl dar de fapt nu foarte multi se si uita la meci. Si daca stau bine si ma gandesc e normal sa fie asa. Nu prea avem cum sa ne uitam la meciurile de fotbal american pentru ca nu prea se difuzeaza. Asta in afara de faptul ca e un joc destul de stupid si lipsit de atractivitate pentru europeni.
Cred ca reclamele de la SuperBowl sunt la fel de populare precum erau si cred ca inca mai sunt, tricourile, sepcile si gecile cu nume de echipe de fotbal american. Nimeni nu stia exact ce si cum joaca dar logo-urile erau faine si numele usor de tinut minte. Analogia mi se pare simpla si chiar nu urmaresc sa-mi fac autocomplimente. 🙂
Orice copil/adolescent poate fi atras de grafica interesanta si de culorile atractive ale logo-urilor ce reprezinta echipele respective si acelasi comportament se pastreaza si in strategiile de comunicare ale brandurilor ce intra in grila la SuperBowl. Aia 3,2 milioane de dolari platiti pentru 30 de secunde nu sunt aruncati aiurea pentru ca ceea ce difuzezi nu e o reclama oarecare, ci e „a superbowl ad” si zeci de milioane de oameni o vor cauta direct sau indirect pe youtube inainte sau dupa meci. Spotul in sine ajunge o „vedeta” si in felul acesta brandul castiga de doua ori.
SuperBowl-ul e un fel de final showdown pentru advertiseri. Spoturile trebuie sa fie bine asezate strategic pentru ca impactul lor pe termen lung este prelungit si de viralitatea artificial creata in decursul anilor. Prin urmare, banii se dau cu galeata dar impactul este cu siguranta mult mai lung de 30 de secunde. Discutand in termeni de ROI, putem cauta si contoriza numarul de postari si vizionari pe youtube, vimeo, metacafe sau alte site-uri de videostreaming, numarul de mentionari pe bloguri de specialitate, in reviste, show-uri TV, etc etc.
So, normal ca vorbim la greu despre reclamele de la SuperBowl. Majoritatea sunt si bine gandite pentru ca cei care le fac, chiar constientizeaza cele scrise mai sus de mine. Va las cu doua dintre cele care mi-au placut mie cel mai mult anul acesta. Restul le puteti vedea aici.
Andi a zis
Sportul nu e prea atractiv pentru europeni dar nu inseamna ca e si stupid, tinand cont ca e sportul no. 1 pentru americani, urmat de baseball si apoi basket(care dupa parerea mea, asta e cel mai spectaculos sport din lume) 🙂
Foarte tare tare reclama de la Chrysler 🙂
Mircea Iurcu a zis
Bună ideea cu ilustrarea Detroitului, însă totuși tind să cred că reclama cea mai bună este cea a celor de la VW cu noul Passat (The Force) având peste 25 mil. de vizualizări, de fapt VW s-a impus atât cu acest spot cât și cu cel pentru Black beetle, plus că au făcut și o pagină interactivă http://www.youtube.com/blackbeetle Părerea mea, că de departe germanii sunt cei care au profitat și exploatat cel mai bine toată chestia asta cu Super Bowl.
Adrian a zis
Incerc sa-mi dau seama de ce un sport care se bazeaza in proportie de 80% pe scheme de joc e mai stupid decat un sport in care toti alearga ca oile dupa o minge.
Revenind la articol nu stiu pe ce date te bazezi cand afirmi ca reclamele sunt mai urmarite decat meciul in sine. Nu cred ca ai ales un esantion semnificativ pentru a putea face studiul asta 🙂
O chestie interesanta e ca una dintre cele mai apreciate reclame (cea de la Doritos in care „pug-ul” trece prin usa) e facuta de amatori, acestia din urma castigand 1 milion de dolari in urma unui concurs.
Mihai a zis
Anul acesta m-am uitat si eu, am gasit transmis pe un site. Totul e spectaculos, intrarea echipelor, coregrafii, este calculat si aranjat dinainte fiecare pas. Stiu sa faca la SuperBowl un spectacol pe cinste. E adevarat ca jocul in sine nu prea m-a impresionat, dar spectacolul total da.
Jonathan a zis
Preferata mea e http://www.youtube.com/watch?v=R55e-uHQna0&NR=1
Miturile nu trebuie distruse 🙂
Andrei Chira a zis
@Adrian sa stii ca si fotbalul e cu scheme de joc nu doar se alearga dupa o minge ca oile.
Andi a zis
In romania se cam alearga ca oile si la fotbal si la basket :))
Spune Andrei ca nu e asa!
Medeea a zis
pun pariu ca sunt si mai scumpe decat meciul…tinand cont si de salariile jucatorilor….EDS->reclama Super Bowl=4,2 miliarde Euro pe 60 de sec. plus multe alte zerouri pentru Pepsi, Cola McDonald’s, etc
ed mark a zis
Spotul izolat, perla coroanei
Fiecare post de televiziune pastreaza pentru programele cu audienta cea mai mare „cireasa de pe tort“: spotul izolat. Difuzat din senin, intrerupe programul fara generic de publicitate, iar efectul este maxim. Daca intr-un calup audienta este cu aproximativ 15-20% mai mica decat in program, spotul izolat tine captivi telespectatorii.
Pariuri Sportive a zis
Americanii chiar stiu sa foloseasca orice pentru a face bani.Respect pentru ei si pentru reclamele lor
Ana a zis
LA Seinfeld la ultimul episod a costat o reclama 10 mil usd!!!!
syl88 a zis
http://www.promotor.ro/noutati-auto-auto-diverse/galerie-reclama-nissan-juke-7985851/videoclipuri/p3 nissan, swimwear si 4 dintre cele mai stupide reclame existente
ed mark a zis
ana asa e, cu rectificare lui jerry i se dadea 1 mil pe episod ….. reclama a fost mai ….. cam puntin peste jumate decat ai zis tu